Solucja

Informacja

Ten artykuł wymaga edycji, aby być zgodnym z nowymi zasadami SquareZone. Obecna wersja zostanie wkrótce dostosowana do standardów.

Kilka wskazówek na początek.

  • Podczas przemierzania niektórych lokacji bardzo przydatny może okazać się zapis Memo, który możesz zapisać w każdym momencie. Kiedy zginiesz wrócisz tam gdzie ostatni taki zapis zrobiłeś. Zapis ten jest tymczasowy i wyłączenie konsoli skutkuje utraceniem go.
  • Trwały zapis na karcie pamięci utworzyć możesz tylko podczas snu drużyny - zdrzemnąć możesz się za pośrednictwem INN w miasteczkach lub dzięki specjalnym przedmiotom jak Sleeping Bag, Tent czy Cottage na mapie świata.
  • Kiedy będziesz na mapie przytrzymaj kółko i naciśnij START a ukażą się wszystkie lokacje zaznaczone jako punkty oraz wymienione te, które już odwiedziłeś.
  • Przed wyjściem w świat uzupełnij sobie zapas Potionów - najlepiej mieć ich ze sobą 99 przed pójściem do nowego dungeounu. Wszystko po to, aby podczas przemierzania go nie wykorzystywać czarów mogących przydać się w długotrwałych walkach.
  • Niejednokrotnie możesz zostać zmuszony do opuszczenia danej lokacji i powrotu do miasta, by tam odpocząć i nabyć nowych potionów. Pomoże w tym czar Warp1, który przeniesie Cię o jeden poziom do tyłu, oraz Warp2, który natychmiast wydostanie Cię z danej lokacji.
  • Początkowo jedynym sposobem na ożywienie poległej postaci będzie pójście do kościoła w miasteczku, gdzie za odpowiednią opłatą kompan zostanie postawiony na nogi przez kapłana.
  • W poniższej solucji nie uświadczysz spoilerów, toteż warto zapoznać się z opisem danej lokacji, by dowiedzieć się jakie skarby w sobie kryje i czy warto po nie iść oraz jakie czary najlepiej działają na bossa.
  • W późniejszym etapie gry pojawi się możliwość ulepszenia klas swoich postaci. Dlatego warto odpowiednio je dobrać żeby wszystkim lepiej się walczyło. Pomóc może w tym ten artykuł.
  • Wszystkie informacje o używanych w grze czarach znajdziecie tutaj.


CORALINE

Po wybraniu imion i klas dla swoich postaci lądujesz w okolicach królestwa Coraline. Twoja drużyna nie posiada jeszcze żadnego uzbrojenia, ale do dyspozycji masz 400 sztuk złota – warto więc się uzbroić. Do wyboru masz sklepy z bronią, opancerzeniem, czarami i przedmiotami. Uzbrojenie niewiele będzie kosztować, czary to 100 gil od sztuki. Kiedy już odpowiednio się przygotujesz, porozmawiaj z żołnierzem stojącym na północy. Zaprowadzi Cię do króla, który poprosi o pomoc. Żeby wykonać jego prośbę, musisz udać się na północno-zachodnią część wyspy, gdzie znajduje się Temple of Chaos.


TEMPLE OF CHAOS

Swojego przeciwnika odnajdziesz w drzwiach naprzeciw wejścia. Jeśli jednak chcesz zdobyć trochę przydatnych przedmiotów udaj się w lewy dolny róg mapy, tam jest pomieszczenie, w którym znajduje się nakrycie głowy Leather Cap. Zaś w lewym górnym rogu znajdziesz PotionTent (namiot). Pomieszczenie w prawym górnym i dolnym rogu jest zamknięte, trzeba będzie więc zajrzeć tutaj po zdobyciu Mystic Key. Poza przeciwnikami nie znajdziesz tutaj już nic więcej, możesz więc udać się na pojedynek.


Garland

Walka raczej nie należy do trudnych, szczególnie jeśli masz większy niż pierwszy poziom doświadczenia. Wal w niego najlepszymi atakami i lecz się w razie potrzeby a padnie szybko.

Po walce wylądujesz w zamku. Gdy rozmowa z królem i resztą dobiegnie końca, porozmawiaj z jego córką, a dostaniesz Lutnię, która przyda się zapewne później. Teraz most jest naprawiony i możesz udać się w poszukiwaniu dalszych przygód. Warto jednak zaopatrzyć w jakieś śpiwory (sleeping bag) czy miksturki lecznicze (potion i antidote). Warto pójść do INN, zdrzemnąć się i od razu zapisać grę.


MATOYA'S CAVE

Udając się na północ dotrzesz do jaskini, gdzie jest pełno żywych mioteł. Za jedynymi drzwiami jakie się tu znajdują trafisz na tajemniczą wiedźmę, która ciągle coś mamrocze o jakiejś kuli. Póki co nic nie można zrobić, zbierz więc przedmioty ze skrzyń i kieruj się na południowy wschód.


PRAVOCA

Dotrzesz do miasteczka Pravoca. Na północy znajduje się gospoda. Na lewo od niej stoi grupka piratów – jeśli z nimi porozmawiasz zacznie się walka. Po wygranej kapitan odda swój statek. Znajdziesz tutaj dużo lepszych broni i pancerzy, ale trochę kosztują. Warto zakupić Broadsword dla postaci, która może go używać. Znajdziesz również czary drugiego poziomu, ale żeby nabyć pojedynczy wydać musisz 400 gil.

Po wejściu na statek możesz uruchomić mini grę, która pomoże zdobyć trochę złota. Trzymaj X i naciskaj kółko aż się uruchomi. Teraz musisz odpowiednio ułożyć cyfry – w zależności od tego jak szybko to zrobisz otrzymasz do 10 000 gil – żeby tyle zdobyć trzeba przejść mini gierkę w mniej niż dwie minuty.


ELFHEIM

Płyń na południowy zachód. Dostaniesz się do miasta elfów. Możesz tutaj zakupić miecz z mythrilu, ale kosztuje aż 4000 gil – warto jednak, bo znacznie zwiększa siłę ataku i jego celność. Natrafisz tutaj również na czary białe i czarne trzeciego poziomu, ale każdy kosztuje 1500 gil. Są również sklepy z czarami czwartego poziomu, ale te kosztują 4000 gil. Warto jednak zakupić Heal1, Dia2, oraz 99 miksturek leczących do nadchodzącego dungeonu – podobno jednego z najtrudniejszych w całej serii. Po zakupach udaj się do Elven Castle, gdzie czeka kolejne zadanie. Musisz zdjąć klątwę ze śpiącego księcia. Aby tego dokonać, udaj się na mokradła na południowy zachód od Elfheim i południe od zrujnowanego zamku.


MARSH CAVE

Idąc do góry i w lewo dojdziesz do schodów prowadzących na niższy poziom (B2). W pobliskim pomieszczeniu znajduje się trochę złota w skrzyni. W lewym dolnym rogu znajdziesz Broadsword oraz trochę złota. W prawym górnym rogu znajdziesz Dagger. Teraz możesz się wrócić do początku i tym razem pójść na południe. Po drodze trafisz na rozwidlenie, ale we wschodniej części jest tylko ślepy zaułek. Na południu w pomieszczeniu znajduje się drabina prowadząca w dół. Po wyjściu z pomieszczenia kieruj się w prawy dolny róg. Przejdź przez pomieszczenie i zejdź schodami na niższy poziom. W pierwszym pomieszczeniu od schodów znajdziesz zbroję Steel Plate. Pomiń dwa następne na prawo pomieszczenia (nic w nich nie znajdziesz) i idź do trzeciego na prawo – tam znajdziesz trochę złota. W pomieszczeniu niżej nie ma nic, idź więc w lewą stronę. W przedostatnim na lewo znajdziesz Cottage, w ostatnim zaś Copper Armlet. W pomieszczeniu niżej nie ma nic, idź więc do sąsiedniego po prawej. Tam żeby otrzymać zawartość skrzyni walczyć będziesz musiał z Piscodemonami. Po zwycięstwie zajrzyj do skrzyni, tam znajduje się Crown ? bardzo ważny przedmiot, który pomoże królowi w zamku na północ od moczar odbudować królestwo. W następnym na prawo jest złoto, w kolejnym nie ma nic. Wszystkie pomieszczenia na samym dole są pozamykane – nie pozostaje nic innego jak opuścić to koszmarne miejsce. Na zewnątrz proponuję użyć Cottage i ruszać na północ do zrujnowanego zamku, lub powrót do miasta elfów, by tam uzupełnić zapasy i odpocząć.


WESTERN KEEP

Poza królem czekającym na koronę, zamkniętą komnatą oraz kilkoma nietoperzami nie znajdziesz tutaj nic. Porozmawiaj więc z podupadłym władcą siedzącym na tronie w środkowej sali, a przywrócisz mu koronę. Nie wszystko jest jednak tak kolorowe jak mogłoby się wydawać. Czeka Cię walka ze złym królem elfów.


Astos

Nieprzyjemny z niego gość. Jednym atakiem opierającym się na natychmiastowej śmierci, kładzie jednego z zawodników. Oprócz tego potrafi spowolnić twoją drużynę. Czar Dia na niego nie działa. Warto rzucić na najsilniejszego bohatera czar Steel, który podniesie siłę ataku i nim atakować aż do skutku. Walka postaciami na ósmym poziomie doświadczenia nie powinna sprawić wielkich trudności, tym bardziej jeśli posiadasz Mythril Sword.


Po wygranej otrzymasz Crystal Eye. Kryształowe Oko należy dostarczyć wiedźmie zamieszkującej Matoya's Cave. W zamian odda Jolt Tonic, który obudzi śpiącego księcia. Od niego w nagrodę otrzymasz Mystic Key. Na początku wykorzystaj go do otwarcia drzwi w okolicy zamku. Znajdują się w prawym górnym rogu zamku. Znajdziesz tam Mythril Hammer, 400 gil, 330 gil oraz Bronze Gloves. Teraz pora na zwiedzenie wszystkich zamkniętych dotychczas pokoi. Jeśli nie pamiętasz to przypomnę. Pierwsze z nich są w zamku Cornelia. Żeby łatwo się tam dostać, od miasteczka elfów płyń na północ aż trafisz na port miasta obok mostu. Znajdziesz tam Croiser, Saber, Mythril Knife, Steel Plate, Iron Shield oraz NITRO POWDER potrzebny do popchnięcia fabuły dalej. Kolejne są w znajdującej się na północny zachód od Cornelia – w Temple of Chaos po prawej stronie w górnym i dolnym rogu. Znajdziesz tam Rune Blade oraz WerebaneGold Needle. Kolejnym takim miejscem jest niestety Marsh Cave. Na samym południu ostatniego piętra jaskini znajdziesz Silver Armlet, Mythril Knife, oraz 1020 gil. Ostatnim miejscem do zwiedzenia jest Western Keep, w którym znajdziesz Falchion (słabszy od Rune Blade), Power Staff oraz Steel Gloves.

Po wszystkim wracaj na statek i płyń na północny zachód wzdłuż brzegu aż trafisz na port. Przybij do niego i będąc na lądzie idź ciągle na południe aż trafisz na małą jaskinię.


MT. DUERGAR

Jak się okazuje jest to jaskinia pełna krasnoludów. W pomieszczeniu na północ od schodów wejściowych znajdziesz trochę złota. Pozwiedzaj trochę tą uroczą miejscówkę, a znajdziesz sporo przydatnych rzeczy. Krasnoludowi stojącemu na południu podaruj Nitro, a otworzy przejście. Teraz możesz przepłynąć swoim okrętem na drugą stronę. Płynąc na zachód trafisz na nowe miasto.


MELMOND

Sklepy z bronią nie oferują za bardzo nic ciekawego jeśli zbierałeś przedmioty z pozamykanych komnat. Znajdziesz tutaj magię piątego poziomu, ale kosztuje 8000 gil. Obowiązkowym zakupem będzie jednak Life1 żeby móc ożywiać towarzyszy w innymi miejscu niż kościół w miasteczku. Następne miejsce do którego musisz się udać to jaskinia na południe od zrujnowanego miasteczka.


TERRA CAVERN

Na samym początku spotkasz się z wyborem spośród czterech różnych ścieżek. Górna zaprowadzi cię do 1975gil. Dolna ścieżka prowadzi do skrzyń ze złotemPotionem oraz w drugim pokoju obok Antidotetrochę złota. Droga na prawo prowadzi do schodów na niższe piętro. Tutaj na drodze do szczęścia stanie labirynt. Możesz zacząć od zebrania zawartości trzech skrzynek znajdujących się w pokoju we wschodniej części jaskini – Coral Sword, Tent oraz 330gil. Reszta skarbów znajduje się w pokoju na południu w lewym dolnym rogu – 5550gil oraz Leather Shield. Schody prowadzące na B3 znajdziesz we wschodniej części pomieszczenia. Za korytarzem na wschód znajdziesz Sleeping Bag. Potem idź na północ i do pomieszczenia po lewej gdzie po walce z silnym Gnoma dostaniesz 3400gil. W innym pomieszczeniu znajdującym się w prawym dolnym rogu tego piętra jaskini znajdziesz Potion ? żeby jednak je otrzymać musisz stoczyć walkę z Gnoma. Wracaj do poprzedniego pomieszczenia i udaj się w lewo. Tutaj kolejny pokój, ale w nim nie znajdziesz nic poza trzema nietoperzami i kolejnym Gnoma. Idź na dół i po chwili skręć na prawo do kolejnego pokoju, gdzie w skrzyni znajduje się 1020gil. Stąd na południe, później w prawo do końca korytarza i przez drzwi. Drogę zablokuje Ci niebieski nietoperz. Ulecz się zanim z nim porozmawiasz.


Vampire

Warto by wszystkie postacie miały przynajmniej dziesiąty poziom doświadczenia. Dobrze jest rzucić Haste na najsilniejszego zawodnika, używać czaru Dia i Fire w najsilniejszej wersji. Przeciwnik nie powinien sprawić większych trudności. Uważaj jednak na jego paraliż. Jeśli Ci się poszczęści, wampir padnie szybko odblokowując przejście.


W pobliskiej skrzyni jest Star Ruby ? przedmiot potrzebny do pchnięcia fabuły dalej. Możesz wracać teraz do zrujnowanego miasteczka Melmond, by tam odzyskać siły, lub udać się od razu do jaskini znajdującej się na zachodnim wysunięciu wyspy.


TITAN'S CAVE

Na przejściu stoi kamienny troll, daj mu więc Star Ruby, a umożliwi Ci przejście. Na południu są cztery skrzynki. Znajdziesz w nich Great Axe, trochę złotaMythril Helm. Po zebraniu skarbów idź na północ i schodami opuść jaskinię. Na południu znajduje się wejście do kolejnej.


SAGE'S CAVE

Porozmawiaj z czarodziejem, a poinformuje Cię o istnieniu kolejnego przeciwnika i wręczy Ci Earth Rod, która pomoże się do niego dostać. Musisz na powrót dostać się do Terra Cavern. Jak mniemam warto zapisać stan gry – nie wiadomo jak silny przeciwnik na nas czyha, oraz uzbroić się w Gold Needle – są przeciwnicy, którzy zamieniają Twoich zawodników kamień. Jeśli zamienią wszystkich nastąpi koniec gry.


TERRA CAVERN (part II)

Idź do miejsca gdzie walczyłeś z wampirem. Po przejściu przez miejsce niegdysiejszej walki idź na północ, tam znajduje się kamienna płyta. Podejdź do niej i z menu key items użyj otrzymaną Earth Rod. Dzięki temu znajdziesz się na B4. Znów trafiamy na swego rodzaju labirynt. Idąc do góry i w lewo natrafisz na skarby – Staff, 3400gil, 1520gil, 5450gil, 1455gil. Teraz idź na dół i ciągle w lewo i następnie do góry obok latającego nietoperza. Tutaj do wyboru masz dwie drogi. Idąc w lewo i później na dół dotrzesz do pomieszczenia ze skarbami – Tent, Mythril Shield, 1250gil. Następnie idź na północ, później przez górne przejście, następnie przez to po lewej, i następne po lewej aż trafisz do schodów. Znajdziesz się na B5. Idź do góry tak długo jak będziesz mógł, później w lewo i na dół. Za drzwiami trafisz na kryształ, ale za nim położysz na nim zmęczone walką dłonie zmaterializuje się przed Tobą plugawy Lich. Warto uleczyć się przed walką.


Lich

Umarlak ma kilka naprawdę mocnych ataków – czar lodu i piorunu potrafi nieźle dokopać. Toteż warto na najsilniejszego zawodnika rzucić Haste żeby częściej atakował. Przeciwnik rzuca na całą drużynę czar snu i na siebie czar Haste. Biały czarodziej niech zajmie się leczeniem drużyny, czarny niech wali w niego najsilniejszym czarem Fire jaki posiadasz. Po kilku atakach przeciwnik padnie. Zalecany poziom doświadczenia to 12, na wyższych nie powinno być problemów.


Tym oto sposobem przywróciłeś moc pierwszemu z czterech kryształów. Po wszystkim skieruj się do portalu u góry. Tym samym znajdziesz się na zewnątrz. Teraz możesz wrócić na statek i pożeglować ku nowemu lądowi. Płyń więc na południe od Melmond, a gdy wyspa z z Terra Cavern zacznie znikać z ekranu skręć na zachód i płyń aż Twoim oczom ukaże się port. Przybij do niego i idź na południowy wschód, aż dojdziesz do miasteczka. Potwory są tutaj silniejsze, toteż śmiało używaj czarów – wszak w tawernie możesz bezproblemowo odzyskać siły.


CRESCENT LAKE

Uzupełnił zapasy, odzyskaj siły i zrób potrzebne zakupy. Wszystkie czary szóstego poziomu kosztują 20 000gil. Przydatnym (szczególnie później) może okazać się czar Warp2, który natychmiast wydostanie Cię z danego dungeonu. Uzbrojenie na szczęście kosztuje niewiele, ale nie jest też o wiele silniejsze od tego, które teraz powinieneś mieć. W prawym górnym rogu jest przejście do ścieżki przez las prowadzącej do dwunastu mędrców. Porozmawiaj ze wszystkimi a otrzymasz kajak. Dzięki niemu możesz poruszać się po płytszych wodach.


Dowiedziałeś się że musisz iść na zachód od miasta do gór, gdzie przebywa kolejny przeciwnik. Żeby do niego dotrzeć wejdź do wody na północ od miasta, później miń pierwszy zakręt na południe, następnie na pierwszym rozwidleniu w górę, na następnym w prawo, na następnym w lewo i ostatni również w lewo.


MT. GULG

Idź do góry, przejdź przez lawę idąc w lewo aż dojdziesz do schodów, które zaprowadzą Cię na piętro niżej. Tutaj trafisz na drzwi, przez które przejdź. Idź do góry i zahacz o skrzynkę niedaleko. Żeby zdobyć Mythril Helm, który się w niej znajduje będziesz musiał stoczyć walkę z silniejszą wersją Gnoma – Pyros. Następnie idź na południe po kolejną, w której znajduje się 1520gil. Kolejna skrzynia znajduje się w prawym górnym rogu, a w niej 4150gil. Równolegle do tej skrzyni po lewej znajduje się kolejna, w której mieści się Claymore ? według opisu w grze jest dobry przeciw gigantom. Następnie wróć do prawego rogu w górnej części ekranu i będąc blisko ściany idź w lewo, po czym uderz w drugi zakręt na południe. Tam w dwóch skrzyniach znajdziesz 750gil oraz 795gil. Następna partia skrzynek znajduje się w lewym dolnym rogu. Żeby zebrać ich zawartość będziesz musiał stoczyć bój z silnym LavaWorm. Znajdziesz tam Mythril Gloves, Mythril Helm, Mythril Shield, Mythril Axe, Potion (x2), Antidote, Tent, 1760gil, 1520gil, 1975gil, 1455gil. Po tym musisz wrócić na główny korytarz z wieloma drzwiami. Moja drużyna była dość wymęczona po tej eksploracji toteż sam wróciłem się do miasta, by odpocząć i uzupełnić zapasy. Równie dobrze można chociażby wyjść na zewnątrz i skorzystać z Cottage lub po prostu iść dalej. Na B3 idź w prawo aż dojdziesz do schodów – te zaprowadzą Cię na B4, gdzie w prawym dolnym rogu znajdziesz kolejne schody prowadzące na B3. Tutaj idź do końca w lewo, potem na dół i w prawo do momentu w którym będziesz mógł pójść na dół. Potem pozostaje jedyna droga na zachód do schodów na B4. Trafisz na drzwi, za którymi kryją się dwie skrzynie, których pilnuje Lava Worm. W skrzyniach znajdują się Gold Needle oraz 2750gil. W lewo i na dół jest kolejne pomieszczenie z pieniędzmi w skrzyni. Idąc w lewo i do góry trafisz na kolejny pokój, gdzie jest jeszcze więcej skarbów. Są tam Antidote, 880gil, Ice Brand, Flame Shield oraz 7340gil. Wszystkie oczywiście pilnowane są przez Lava Worm. Wróć się do poprzedniego pomieszczenia ze skarbem, gdzie było 1760 gil i idź na południe. Trafisz na drzwi po prawej, za którymi kryją się trzy skrzynie, w których znajdziesz 10gil oraz... 155. Słabo. Dodatkowo ja będąc w tym pomieszczeniu z Lava Worm walczyłem aż trzy razy – za każdą walkę dostaniesz 400gil. Sam oceń czy się opłaca. Następnie możesz iść do góry i w prawo do kolejnych skarbów: 2000gil oraz Cottage. Idąc dalej na południe i w prawo trafisz na pokój z 1250gil oraz Staff. Dalej na południe są schody do B5. Idąc w lewo do końca trafisz na pokój ze skrzynią zawierającą bardzo przydatną zbroję Flame Mail. Przed zdobyciem jej jednak czeka Cię walka z dość trudnym Czerwonym Smokiem. Na poziomie 16 na pewno dasz radę. Na południu znajduje się pomieszczenie z kolejnym ważnym przeciwnikiem. Udaj się tam jeśli czujesz się gotowy. Zalecany poziom to 16, ale ja po tym całym zwiedzaniu byłem na poziomie 20. Przed naciśnięciem przycisku akcji przed czerwoną kulą ulecz całą drużynę. Podczas walki nie będzie na to zbyt dużo czasu.


Marilith

Warto mieć Ice Brand jako broń dla Warriora i tym samym rzucić na niego Haste żeby jak najczęściej atakował. Przeciwniczka ma kilka zabierających sporo HP ataków, toteż warto wykończyć ją jak najszybciej. Używa silnego obszarowego czaru ognia, który zabiera od 70 do 100 lub więcej HP całej drużynie. Jej atak fizyczny też potrafi dokuczyć toteż przyda się czar Shield. Przyda się również czar Steel, który zwiększa siłę ataku. Po kilku atakach obrzydliwiec powinien paść, a Ty szczęśliwie (lub też nie) możesz opuścić to gorące miejsce.


Po odpoczynku i uzupełnieniu zapasów w mieście Crescent Lake, wracaj na statek i płyń na północ aż trafisz na kolejny port. Idź trochę na dół i w lewo gdzie trafisz na płytkie wody. Wejdź w nie i kajakiem płyń w lewo. Tutaj kolejny wodny labirynt. Płyń do góry, potem znów do góry, potem w lewo i na dół i przy kolejnym rozwidleniu znów w lewo. Po drodze do brzegu powinieneś zobaczyć wejście do jaskini, toteż czym prędzej z niego skorzystaj.


ICE CAVERN

W środku idź jedyną dostępną drogą w prawo, potem na dół i w lewo. Trafisz na schody prowadzące na dół. Skorzystaj z nich i idź którą drogą zechcesz, bo obie prowadzą do tego samego miejsca. Na końcu drogi znajdziesz schody na dół prowadzące do malutkiego pomieszczenia ze schodami na górę. Skorzystaj z nich. Kiedy już będziesz na drugim piętrze idź jedyną dostępną drogą naokoło, aż natrafisz na drzwi. Za nimi kryją się dwie skrzynie. Żeby jednak się do nich dostać musisz omijać pęknięcia na podłożu. W skrzyni po lewej znajdziesz Flame Sword, w tej po prawej znajdziesz Shirt. Po zebraniu dobrodziejstw spadnij na B3 wchodząc na jedno z pęknięć. Będąc na dole idź w lewo przez lodowe kolce do pomieszczenia z dwoma skrzyniami, których pilnują Białe Smoki. Znajdziesz w nich Ice Armor, który polecam założyć Wojownikowi oraz Mythril Gloves. Potem gry wrócisz do punktu startowego udaj się na południe a potem w lewo aż dojdziesz do pomieszczenia z sześcioma skrzyniami, w których znajdziesz 7900 gil, 5454gil, 180gil, 12350gil, 9900gil5000gil. Po zebraniu dobrodziejstw wracaj na rozwidlenie i udaj się w drugą ścieżkę. Tam znajdziesz schody prowadzące do góry na B1. Przejdź przez drzwi i idź na dół po skrzynkę. W niej znajdziesz Potion. Potem przez kolejne drzwi i jeszcze jedne na dole, za którymi jest skrzynia z 10 000gil. Następnie do równoległego pomieszczenia po prawej stronie, gdzie są trzy skrzynie, a w nich 9500gil, Ice Shield oraz Sleeping Bag. Wejdź na pęknięcie, które znajduje się w tym pomieszczeniu. Prowadzi do bossa. Podejdź do kamienia i zacznie się walka.


Evil Eye

Raczej nie należy do trudnych. Wal w niego normalnymi atakami oraz Fire3, który zabierze mu sporo życia. Powinien paść w jednej turze.


Po wygranej zgarnij Levistone i uchodź z tego zimnego miejsca. Będziesz musiał powtórzyć wszystko od B3. Będąc na B1 miń pomieszczenie, w którym walczyłeś z Evil Eye i idź do schodów prowadzących na zewnątrz. Stamtąd wracaj statkiem do Crescent Lake, gdzie odpocznij i uzupełnij zapasy. Po wszystkim znów idź na zachód do wodnego labiryntu, ale tym razem płyń od razu południową odnogą. Dojdź do pustyni i użyj na niej Levistone. Od tej pory Twoim nowym środkiem transportu będzie statek powietrzny. Wyświetl mapę (trzymaj „kółko” i naciśnij START). Żółta kropka pośrodku górnej części mapy to Twój nowy cel. Tam ulepszymy nasze postacie. Niestety na moczarach ani w lesie lądować nie możesz toteż musisz znaleźć jakieś gołe pola. Te znajdują się dość daleko toteż czeka Cię dość długa przeprawa do celu. Jeśli nie chcesz ulepszać klas postaci przejdź do akapitu Onlak. Polecam jednak udać się do miejsca, w którym Twoje postacie staną się lepsze.

CITADEL OF TRIALS

Spotkasz czarodzieja, który poinformuje Cię, że możesz wziąć udział w tym teście skoro posiadasz potrzebną koronę. W lewym górnym rogu za drzwiami znajduje się tron, na którym zasiądź. Zostaniesz przeniesiony do lochu z wieloma portalami. Korzystaj z tych pojedynczych, a gdy dojdziesz do pierwszych podwójnych wybierz ten na dole. W spośród kolejnych podwójnych wybierz dolny. W następnej takiej sytuacji wybierz ten po prawej. W pomieszczeniu na prawo znajdziesz Gauntlets, ale żeby zdobyć ten skarb, będziesz musiał stoczyć walkę z Clay Golems, którzy jednym ciosem potrafią zabrać sporo HP. Po zabraniu skarbu, idź do portalu znajdującego się w korytarzu na lewo od drzwi. Ten przeniesie Cię do salki ze schodami do góry. Skorzystaj z nich, a znajdziesz się na 3F. Za drzwiami naprzeciw znajdziesz skrzynię, a w niej Healing Staff. Następnie idąc w lewo trafisz na kolejne skrzynie. Na południu znajdziesz Cottage, 1455gil, 7340gil. Idąc na prawo trafisz na cel naszej wizyty Rat's Tail oraz tron, na którym zasiądź. Po ostatniej walce wracaj na statek i leć na południe od Citadel of Trials do nowej lokacji (dziura w ziemi otoczona drzewami).


DRAGON'S CAVE

Idź w najbliższe drzwi. Za nimi znajdziesz trzy skrzynie a w nich 2750gil, 2000gil oraz 1455gil. W pomieszczeniu na zachód znajdują się cztery, a w nich 1520gil, 2750gil, 9500gil oraz 160gil. Pora sprawdzić kolejną dziurę. Po lewej trochę u góry nic nie ma oprócz jednego smoka, który mówi coś o niegdysiejszej wspólnej egzystencji smoków i ludzi. W następnej na zachód znajdziesz Cottage, 500gil oraz 10gil. Trochę wyżej są dwie kolejne dziury. W tej znajdującej się dalej są tylko smoki, toteż udaj się do tej pierwszej. Tam idź bardzo długim korytarzem na dół, aż w końcu dotrzesz do sali gdzie siedzi król tych sympatycznych smoków, Bahamut. Rat's Tail to dowód wielkiej odwagi, jeśli więc masz go w posiadaniu Bahamut polepszy Twoje postacie, nadając im lepsze klasy. Teraz czeka Cię wiele nowych możliwości w doborze magii chociażby – dlatego warto wszystkich zawodników obdarzyć najważniejszymi czarami. Zbierz ostatnie skarby z dziury na zachód: Tent, 575gil oraz Gold Needle i zwiedź kolejne miasto.

Włącz mapę i skieruj swój wzrok na kontynent w lewym górnym rogu. Udaj się tam i wyląduj na odpowiednim terenie. Miasteczko znajduje się wśród drzew obok rzeki przy wschodnim brzegu kontynentu.


ONLAK

Znajdziesz tutaj czary siódmego poziomu, ale każdy z nich kosztuje 45 000. Polecam Heal3. Jeśli masz na tyle kasy, kup coś jeszcze. Broni w tym mieście nie znajdziesz. Po zakupach idź na południe miasta, a potem do końca w prawo do blondynki, która stoi przy pomoście. Nikt nie chce jej wierzyć i potrzebuje pomocy, toteż wyjdź z miasta, wejdź do rzeki i płyń nią na północ aż do Waterfall Cavern.


WATERFALL CAVERN

Idź do góry i przy pierwszym zakręcie w lewo, aż do końca, do ściany. Wtedy skieruj się do góry i przy rozwidleniu wybierz drogę w lewo. Przy kolejnym rozwidleniu idź w lewo, potem w dół ciągle trzymając się lewej strony. W końcu dojdziesz do pomieszczenia ze skarbami. Znajdziesz Spellbinder, Ribbon, 13450gil, 6400gil, 5000gil oraz Defender. Porozmawiaj z kręcącą się postacią i po rozmowie możesz wracać do miasta Onlak żeby odzyskać siły.

Po wszystkim wyświetl mapę i zwróć uwagę na pustynię która znajduje się na kontynencie na którym obecnie przebywasz. W północnej części tej pustyni znajduje się karawan. Idź do kupca i kup Bottle Faerie za 50 000gil. Sporo kasy, ale potrzebujesz tego by pchnąć fabułę dalej. Użyj tego przedmiotu, a wróżka uleci. Teraz trzeba ją odnaleźć. Włącz mapę i spójrz na północno-wschodnią część mapy. Jest tam miasto najbardziej wysunięte na północ. Leć do niego.


GAIA

Warto zakupić tutaj kilka rzeczy – ważne aby wszyscy mieli Protect Ring, bo chroni on przed czarami natychmiastowej śmierci oraz czar NulAll, który zmniejsza obrażenia magii aż o połowę. Obok sklepu z uzbrojeniem jest ścieżka prowadząca do góry. Podążaj nią, miń sklep z przedmiotami, potem kościół i idź w prawo do małego lasku. Jak go przebędziesz trafisz na wróżkę siedzącą nad oczkiem wodnym. Porozmawiaj z nią a da Ci trochę Oxyale. Teraz musisz wrócić do Onlak i dziewczyny stojącej na pomoście. Wejdź do beczki, a dzięki niej dostaniesz się do Zatopionej Świątyni.

SUNKEN SHRINE

Na początku zaznaczę, że jeśli posiadasz czar Bolt, to jego najsilniejszą wersję zaoszczędź na bossa. Zaczynasz na trzecim piętrze. Wejdź między filary na północy i skręć w prawo przy najbliższej okazji. Tam w pomieszczeniu znajdziesz 2000gil. Potem idź do końca w lewo, potem do góry i do kolejnego pomieszczenia po prawie 10 000gil. Teraz idź na północ gdzie w prawym i lewym dolnym rogu masz schody. Te na wschodzie prowadzą do góry, na w zachodnim na dół. Najpierw idź tymi na górę (po prawej). Znajdziesz się na czwartym piętrze. Trochę niżej masz pomieszczenie, a w nim... pustka, dlatego miń je i udaj się w lewo, a potem do góry i znów w lewo aż zauważysz drzwi. Skorzystaj z nich i zbierz 20gil. Następnie opuść pomieszczenie i idź w lewo i na północ aż trafisz na kolejne pomieszczenie a w nim Diamond Armor. Następnie na południe aż do końca gdzie jest Light Axe. Następnie idź w prawo po Mage’s Staff. Następnie znów w prawo. Po zabraniu 12350gil idź na schody obok, które zaprowadzą Cię na piąte piętro. Nie ma tutaj potworów, dlatego też skorzystaj i zbierz wszystkie skarby. Lista tych, które się tutaj znajdują wygląda następująco: 1760gil, 9000gil, Diamond Armlet, Diamond Helm, Diamond Gloves, Diamond Shield, Rosetta Stone ? bardzo ważny przedmiot bez którego nie przejdziesz gry, 2750gil, Antidote, 4150gil, 10 000gil, 10gil oraz 5000gil.

Wróć do początkowej lokacji i tym razem wybierz schody po lewej. Znajdziesz się na drugim piętrze. Nie ma tutaj nic ciekawego toteż uderzaj prosto na północ do następnych schodów. Te zaprowadzą Cię na trzecie piętro. Są tu tylko schody. Trafisz na czwarte piętro, ale tutaj również nic nie ma. Obejdź mały pokój, który tutaj jest (pusty) i idź schodami na dół – trzecie piętro. Tutaj od razu trafisz na drzwi, a za nimi skrzynie. Ta u góry ma w sobie tylko 110gil, ta niżej 450. Dalej idź na południe i kolejnymi schodami jeszcze niżej. Na drugim piętrze jest sporo skrzyń. Pierwsze z nich znajdziesz już w pomieszczeniu na południe od schodów. Jest tam 8135gil oraz 7690gil. Wyjdź z pokoju i idź w lewo aż trafisz na następny. Znajdziesz tam 5450gil, Giant’s Gloves385gil. Do następnego pokoju idź na północ. Tam znajdziesz Light Axe. Opuść pokój i uderzaj na prawo do kolejnego. Tam jest kilka skrzyń z 2750gil, 9900gil, 7340gilRibbon, którą polecam założyć, bo nieraz potrafi ochronić przed jakimś nieprzyjemnym statusem. Teraz możesz iść prowadzącą na północ drogą, która znajduje się zaraz obok ostatniego pokoju ze skarbami. Na końcu tej drogi znajdziesz schody prowadzące na pierwsze piętro. Nie ma tutaj żadnych skarbów, toteż idź prosto do drzwi na północy, potem opuść to pomieszczenie drzwiami po drugiej stronie i idź na południe po czym skręć na zachód przy pierwszej okazji. Jedyną dostępną drogą idź do drzwi, a później do końca na północ i w lewo do wyjścia z tego poniszczonego pomieszczenia. Jedyną drogą dojdziesz do kolejnego kryształu. Zanim jednak cokolwiek zrobisz ulecz drużynę.


Kraken

Przeciwnik bardzo nie lubi piorunujących ataków toteż wal nimi jak najczęściej. Najpierw jednak zacznij od rzucenia czaru Haste na najsilniejszą jednostkę atakującą fizycznie – u mnie to był Knight, wcześniej (bez przemiany od Bahamuta) Warrior. Przyda się również czar Shield2 oraz Invisible2. W razie potrzeby lecz wszystkich najsilniejszymi czarami. Powtarzaj strategię w kółko, a po jakimś czasie paskuda zniknie.


W ten sposób przywróciłeś moc trzeciemu kryształowi. Przez teleport opuść tą zalaną świątynię, a znajdziesz się przy miasteczku Onlak. Odpocznij i uzupełnij zapasy tak jak zwykle. Twoim następnym celem jest miasteczko Melmond.


MELMOND

Porozmawiaj z Doktorem, który przechadza się w okolicach cmentarza w prawym górnym rogu miasteczka. Nauczy Cię mówić w języku Lufenianów.

Następnym celem jest ostatnie miasteczko w grze – Lufenia. Włącz mapę i zlokalizuj miasto Gaia. Niemal bezpośrednio pod nim, ale trochę na prawo znajduje się poszukiwane miasto. Ciężko znaleźć miejsce do wylądowania, ale obok pustyni, gór i małego jeziorka otoczonego lasem znajduje się takie.

LUFENIA

Musisz porozmawiać ze wszystkimi, a dostaniesz dzwonek, który da Ci dostęp do następnej lokacji. Warto zakupić czary ósmego poziomu Life2 dający pełne życie poległemu zawodnikowi, oraz Flare. Każdy kosztuje 60 000gil, a żeby dostać się do sklepów z magią musisz udać się w prawy górny róg miasteczka i ukrytym przejściem dojść do sklepu. Po otrzymaniu Bell możesz udać się do wieży znajdującej się na środku pustyni obok Lufenii.


TOWER OF MIRAGE

Idź do pokoju u góry i zbierz z niego skarby, które znajdują się pośrodku: 800gil, Healing Helm, Aegis Shield, 2750gil, 18 010gil, 3400gil, Vorpal Sword oraz Tent. Po zebraniu dobrodziejstw opuść pomieszczenie drugimi drzwiami w lewym dolnym rogu. Następnie wejdź schodami na drugie piętro. Tutaj również znajdziesz trochę skrzyń na środku sali. Zapamiętaj schody, obok których kręci się robot. Prawdopodobnie je miniesz. Są na północy środkowej części lokacji. Wśród skarbów znajduje się Thor’s Hammer, 7900gil, 8135gil, Sunblade, 12350gil, 13000gil, Cottage, 7600gil, Dragon Mail oraz 10 000gil. Po zebraniu skarbów może iść na północ do schodów bądź wrócić się do miasta Gaia i uzupełnić zapasy. Teraz droga do celu będzie krótsza bez zbierania skarbów, a nie wiadomo czy 99 potionów nie jest warunkiem przeżycia kolejnej lokacji. Tym samym możesz nabyć jeszcze inne czary ósmego poziomu, bo kasy na pewno przybyło podobnie jak mi. Do wydostania się z wieży użyłem czaru Warp. Na trzecim piętrze idź trochę w dół i do małego pokoju. Tam na środku znajduje się portal, który przeniesie Cię do...


FLYING FORTRESS

W tej lokacji przyda Ci się Ribbon u każdej postaci, bo potwory tutaj będące narzucają masę negatywnych statusów na wszystkie postacie naraz – szczególnie przeciwnik Rakshasa. Jeśli chcesz szybko iść na następne piętro idź na północ gdzie jest portal. Jeśli zaś interesuje Cię zbieranie skarbów idź najpierw na południe po Venom Blade. Wróć na środek i udaj się na zachód po kolejne skarby: 7900gil, 4150gil, Potion oraz 9900gil. Następnie od środka tym razem na wschód po kolejne: 180gil, 5000gil, Protect Ring, 6720gil oraz Healing Helm. Po zebraniu idź na północ gdzie czeka portal na drugie piętro Latającej Fortecy. Żeby dostać się na trzecie piętro idź prosto na południe. W celu zebrania skarbów udaj się w lewy górny róg lokacji. Tam znajdziesz Mythril Helm oraz Cottage. W pomieszczeniu niżej znajdziesz 13 000gil oraz 880gil. W następnym poniżej znajdziesz ważny Adamantite, który możesz zanieść krasnalom w Mt. Duergar gdzie zrobią z niego Excalibur ? prawie najlepszy miecz spośród wszystkich dostępnych w grze. Wracaj na początek piętra i sprawdź wschodnią stronę. W prawym górnym rogu znajdziesz Diamond Gloves. W pomieszczeniu poniżej znajdziesz Ribbon oraz Diamond Shield. W ostatnim kryją się White Robe oraz Black Robe. Po skorzystaniu z portalu na południu znajdziesz się na czwartym piętrze fortecy. Kolejne piętro, na którym znajdziesz trochę skarbów. Jeśli jednak chcesz szybciej dostać się do epilogu tej opowieści zmierzaj na południowy zachód. Na północy znajdziesz 5450gil, Potion, Protect Ring oraz 9000gil. Na zachód od początku znajdziesz 4150gil, Gold Needle, 3400gil oraz katanę Sasuke. Na wschód od początku znajdziesz Protect Cloak, 8135gil, Shirt, 9500gil, 6400gil oraz Gold Needle. Pośrodku sali znajduje się okno na cały świat, w którym dowiesz się pewnej istotnej rzeczy na temat Temple of Chaos – pierwszej lokacji jaką odwiedziłeś. Na południowy zachód od początku znajdziesz portal na czwarte piętro. Tam idź w prawo i przy trzecim zakręcie skręć na południe. Następnie idź w tym kierunku aż trafisz na portal do piątego piętra. Na północy czeka na Ciebie ostatni kryształ. Ulecz się zanim przejdziesz do walki.


Tiamat

Przeciwnik potrafi zadać naprawdę bolesny atak. Jego czary elementarne mogą sprawić problem, dlatego przydatny okaże się czar NulAll, który zmniejszy obrażenia od czarów o 50%. Oprócz tego przyda się Invisible2 oraz Haste. Jeśli posiadasz czar Break używaj go wraz z fizycznym atakiem aż do skutku. Jeśli nie, używaj Flare. Bardzo dużo ułatwi Excalibur w połączeniu z Haste.


Po wygranej przywrócisz moc ostatniemu kryształowi.


Zanim opuścisz latającą fortecę możesz spróbować walki z ukrytym przeciwnikiem Death Machine (Warmech). Na moście prowadzącym do walki z Tiamatem masz 3/64 szansy, że go spotkasz.


Teraz pora powrócić do Temple of Chaos, gdzie rozegrają się decydujące wydarzenia. Jeśli więc chcesz ukończyć grę w 100% to teraz jest najlepsza pora na nadrobienie zaległości – uzupełnienie bestiariusza, kolekcji rysunków i przedmiotów.


TEMPLE OF CHAOS (PAST)

Wróć tam gdzie niegdyś spotkałeś Garlanda i podejdź do ciemnej kuli. Zostaniesz przeniesiony 2000 lat wcześniej. W niegdysiejszym Temple of Chaos zaczynasz między czterema statuami. Wyjdź z tego pomieszczenia i idź na południe i później w prawo. Tam na końcu trafisz na schody, które zaprowadzą Cię na drugie piętro. Na następnym piętrze idź w prawo do następnych schodów. Na trzecim piętrze idź na sam dół mijając po drodze dwa puste pomieszczenia. Za drugim pokojem skręć w prawo a później wraz z kolumnami na północ do wielkiej sali z dwoma skrzyniamikamienną płytą. Na wejściu będziesz musiał walczyć z Death Eye. Zbierz 45 000gil oraz 65 000gil, podejdź do płyty i zagraj na lutni z menu Key Items. Skorzystaj z drabiny, która się pojawi a znajdziesz się na drugim piętrze. Idź do lewego górnego rogu tego pomieszczenia, gdzie znajdują się schody prowadzące na dół. Następnie idź cały czas w lewo aż trafisz na kolejne schody. Znajdziesz się na B1. Idź przed siebie naokoło centrum aż dojdziesz do schodów w prawym dolnym rogu. Nastąpi walka z przeciwnikiem Lich.


Lich

Wystarczy, że rzucisz na Warriora/Knighta Haste i będzie po zabawie. Uważaj jednak na jego atak Flare, który może zabić najsłabszego zawodnika. Możesz się przed nim uchronić za pomocą NulAll.


Na B2 idź między kolumnami w lewo i potem do góry, gdzie są drzwi. Za nimi idź w prawo aż dojdziesz do następnych drzwi. Za nimi idź na lewo, ale zanim skorzystasz ze schodów możesz pójść na południe po kolejne skarby. W pomieszczeniu po lewej pomiędzy nagrobkami znajdziesz Protect Ring. Po zebraniu go idź w lewo i na dół, przejdź przez drzwi i podążaj długim korytarzem aż do kolejnego pokoju gdzie znajduje się miecz Sasuke. W pomieszczeniu po prawej, pomiędzy nagrobkami znajdziesz Protect Cloak. Stamtąd idź na prawo aż dojdziesz do drzwi, przez które przejdź, potem przez kolejne i do skrzyni zawierającej 26 000gil. Wracaj do schodów na trzecie piętro, przy których nastąpi walka z kolejnym przeciwnikiem. Pamiętaj, by postacie miały pełny zapas zdrowia.


Marilith

Raczej łatwizna. Wystarczy, że użyjesz Haste na Warriorze/Knightcie i będziesz bardziej oglądał niż rzeczywiście walczył. Może być jednak tak, że jakiś zawodnik z Twojej drużyny padnie, bo miał za mało HP.


Na B3 przejdź przez pobliskie drzwi, potem przez kolejne, następnie do końca na dół, do końca w prawo i przez drzwi, następnie korytarzem na południe do kolejnych przez które przejdź i skorzystaj z tych trochę wyżej. Następnie w lewo i przez kolejne prowadzące między kolumny. Idź na samo południe i potem w prawo do kolejnych schodów. Zanim z nich skorzystasz nastąpi walka.


Kraken

Ponownie rzecz raczej prosta. Podstawą jest Haste na Warriora/Knighta i dobry stan zdrowia zawodników, bo fizyczne ataki stwora potrafią zabrać około 400HP – przyda się więc czar Invisible2, podobnie jak Shield2. No i tak jak poprzednio najsilniejszy czar Bolt.


Na B4 zacznij od zdobycia jednej z najlepszych broni w grze. Idź na dół, później w prawo, na dół, w prawo, na dół, w prawo, na dół i w prawo do zygzakowatego korytarza przez który przejdź. Za nim znajdziesz pomieszczenie, w którym znajduje się Masamune. Każda postać może z niego korzystać. Jeśli zbierałeś wszystko tak jak opisywałem w tej solucji powinieneś mieć 100% Item Collection. Teraz wróć na początek i kieruj się w prawo. Jakoś niedługo zaatakuje Cię Tiamat.


Tiamat

Strategia taka jak zwykle, choć teraz może być trudniej. Rzuć na Warriora/Knighta Haste, Invisible2 na wszystkich, tak samo jak Shield2. Ma wysoką obronę przed ogniem, lodem, piorunem i elementem ziemi, pozostaje atakować fizycznie bądź Flare, ale ten czar proponuję zostawić na ostatniego bossa.


Schody znajdują się w prawym górnym rogu. Zaprowadzą Cię do ostatniego przeciwnika jakim jest Chaos. Znajdziesz się na B5. Żeby iść do głównego adwersarza Twoich bohaterów idź na południe, tam znajduje się wejście do pomieszczenia, w którym wszystko się rozegra. Pamiętaj o dobrym stanie HP Twoich zawodników. Skorzystaj również z tymczasowego zapisu Memo, cobyś mógł to powtórzyć w razie niepowodzenia.


Chaos

Standardowo rzuć Haste na Warriora/Knighta, którego zadaniem będzie atak fizyczny. Czarny mag niech rzuca Flare ile tylko wlezie, poza tym skorzystaj z dobrodziejstw czarów Invisible2, Shield2 czy NulAll. Przeciwnik często używa ataków elementarnych, które potrafią dać w kość. Żeby wzmocnić atak Warriora możesz podrasować go czarem Steel. Korzystaj z czaru Holy – ogólnie nie pozwól przeciwnikowi zaznać litości, walcz brutalnie i stanowczo, a na pewno wygrasz. Pamiętaj żeby co jakiś czas leczyć drużynę.


Po jakimś czasie Chaos zniknie, a Ty drogi graczu możesz sobie pogratulować. Właśnie ukończyłeś pierwszą odsłonę Final Fantasy! Teraz możesz zapisać grę i cieszyć się nią od nowa z taką zawartością kolekcji jakiej się dorobiłeś podczas tego przechodzenia.

Statystyka

  • Data publikacji:
  • Artykuł czytany: 13269
  • Głosy oddane: 2
  • Średnia ocen: 10.0

Dodaj komentarz

Wpisz treść komentarza w opowiednim polu. Pamiętaj, że HTML jest niedozwolony.

Niezarejestrowani użytkownicy uzupełniają również pole autora.

Konieczna jest również weryfikacja niezalogowanych użytkowników.

Wypowiedzi obraźliwe, infantylne oraz nie na temat będą moderowane - pisząc postaraj się zwiększyć wartość dyskusji.