Z dniem 31 marca, zakończył się rok finansowy 2007. Po dokonaniu podsumowań i dogłębnych analiz, Square Enix, na swojej amerykańskiej stronie oficjalnej, opublikował raport ekonomiczny podsumowujący miniony rok oraz ogłosił kilka planów związanych z dalszym rozwojem spółki.
Nie jestem ekonomistą i opublikowane tam dokumenty zakrawają dla mnie o zupełną abstrakcję, ale nie można nie zauważyć, że liczby dla roku 2006 są wyższe, niż te dla roku 2007. Krótko mówiąc, zyski Square Enixu spadają na łeb na szyję: sumaryczna sprzedaż w roku 2006 wyniosła 163 miliardy yen, zaś w minionym roku tylko 147 miliardów. Spadek sprzedaży da się zanotować w każdej właściwie grupie produktów firmy, za wyjątkiem branży określanej jako "Amusement" (automaty i merchandise pewnie), za który odpowiada głównie wewnętrzna spółka TAITO, jedna z głównych dojnych krów Square. O ile w samej Japonii ten spadek nie jest jeszcze aż tak wielki (poniżej 1 miliarda), to w Ameryce i Europie sprawa wygląda nieciekawie, gdyż w porównaniu z rokiem 2006, firma zanotowała tam odpowiednio 10,4 i 4,4 miliardów yen straty. Można to tłumaczyć faktem, że rok 2006 był najbardziej zyskownym rokiem w historii firmy, a w końcu jakieś wahania są nieuniknione.
Firma przewiduje, że w tym roku firma zacznie się powoli odkuwać. Ponadto, ma bardzo ambitne plany związane z niedaleką przyszłością. Square Enix zamierza w roku 2010 osiągnąć księgowy zysk przedsiębiorstwa rzędu 50 miliardów yen (+/- 10 miliardów). To odważne stwierdzenie, bo oznacza to podwojenie zysków z roku 2006, który, jak wspominałem, był najbardziej zyskownym rokiem w historii firmy. Spójrzcie zresztą na tą tabelkę pod newsem, a sami zobaczycie...
Jak również informuje nas strona oficjalna, od 1 października tego roku, zmienia się wewnętrzna struktura firmy. Dojdzie do podziału samego Square Enix na dwie struktury: Square Enix Holdings Co., Ltd. oraz Square Enix Co., Ltd.. Ta pierwsza struktura będzie spółką holdingową, czyli będzie miała charakter zgrupowania szeregu "podmiotów gospodarczych" (spytajcie się Wikipedii co to jest "holding", jak chcecie wiedzieć więcej). Jednym z tych podmiotów będzie właśnie nowo powstały Square Enix Co., Ltd., który zajmował się będzie robieniem gier i takimi tam przyziemnymi sprawami. Różnica dla nas jest żadna, ale najwyraźniej jest to korzystne ze względów kapitałowych. Oznaczać to również będzie, że samo Square Enix Co., Ltd., nie będzie teraz bezpośrednio zależne od zewnętrznych inwestorów, takich jak choćby Sony Computer Entertainment Inc.. Jak to się odbije na samych grach? Pojęcia nie mam...
Jeżeli ktokolwiek zrozumiał coś z powyższego bełkotu i orientuje się w temacie, to zachęcam do zapoznania się z poniższymi dokumentami (.PDF, język angielski), w których znajdują się kompletne raporty i dokładniejsze informacje. Jak doczytacie się do czegoś interesującego, to dajcie mi znać w komentarzach, bo ja im dłużej to czytam, tym mniej rozumiem.
Podsumowanie roku finansowego 2007
Analiza i ustosunkowanie się do wyników przez Square Enix
Informacje na temat wprowadzenia struktury holdingowej w spółce
Komentarze (14)
Dodaj komentarz
Wpisz treść komentarza w opowiednim polu. Pamiętaj, że HTML jest niedozwolony.
Niezarejestrowani użytkownicy uzupełniają również pole autora.
Konieczna jest również weryfikacja niezalogowanych użytkowników.
Wypowiedzi obraźliwe, infantylne oraz nie na temat będą moderowane - pisząc postaraj się zwiększyć wartość dyskusji.