Rasy

Informacja

Ten artykuł wymaga edycji, aby być zgodnym z nowymi zasadami SquareZone. Obecna wersja zostanie wkrótce dostosowana do standardów.

Poniższy opis ras w Chrono Cross, ułożyłem w kolejności alfabetycznej, zmieniając angielskie nazwy: Dragons, Dwarves i Fairies, na polskie: Smoki, Krasnoludy i Wróżki. Z uwagi na ogromną tajemniczość fabuły gry, artykuł zawiera wiele teorii i własnych przemyśleń.

Beeba

Beeba to tajemnicze, sympatyczne stworki, które spotykamy po raz pierwszy w Hydra Marhses, podczas poszukiwania Hydra Humour dla Kid. Wszystkie Beeba’y, są koloru żółtego, mają otyłą budowę ciała, noszą ze sobą przedmioty przypominające parasolki, mówią osobliwym dialektem i dziwacznie się poruszają. Według tego co mówi nam jeden osobnik, ich rasa pochodzi z „Ancient Ground”, czyli inaczej Gaea’a Navel. Bardzo możliwe że przybyły stamtąd za pomocą Wingapede, wielkiej ważki którą przyzywają za pomocą własnego plemiennego fletu.
Nie jest to zbyt inteligentna rasa i często wywołuje z nami pojedynki, z mizernym skutkiem (oczywiście nie dla nas), jednak później przepraszają nas za to, podarowując swój flet i owoc dla Wingapede.

Demi-humans

Stosunkowo liczna rasa inteligentnych istot, których pochodzenie również jest nieznane. Bardzo możliwe, że ewoluowali z Mistyków znanych z Chrono Trigger, lub Dragonians, przybyłych do El Nido wraz z Dinopolis. Ich wygląd, jak sama nazwa wskazuje, stanowi połączenie cech ludzkich i zwierzęcych. Natykając się na nich, mamy więc do czynienia z syrenami, kotoczłekami, owadoczłekami amfibiami, itd. Demi-humans założyli na wyspie Marbule swoją siedzibę, gdzie mieszkali w spokoju, nie wadząc ludziom, a część z nich zatrudniła się w Guldove i na główny kontynent do rozmaitych prac. Wszystko było w jak najlepszej harmonii, dopóki w El Nido nie pojawiło się więcej osadników pochodzących z Zenan. Sprawiło to, że Demi-humans byli powoli wypierani ze wszystkich sfer życia i część z nich wróciła do Marbule, gdzie pałali niechęcią do ludzi, całkowicie się od nich odcinając. Przełom nastąpił w roku 1010 A.D. gdy Fargo, kapitan statku, ożenił się z syreną Zellbess. Oboje stali się symbolem pojednania między Demi-humans, a ludźmi, propagując przyjaźń obydwu ras. Marzenie legło jednak w gruzach rok później gdy Zelbess spotkała tragiczna śmierć, a Fargo stał się zupełnie innym człowiekiem.
Losy Demi-humans różnią się od siebie w światach Home i Another. W Another World zamieszkują Marbule, otwarcie nienawidząc ludzi (próbkę ich „gościnności” możemy poznać przybywając tam z ludźmi w drużynie). W świecie Home World, Demi-humans uciekli z wyspy przez niebieskie widma, wywołane snem Black Dragon’a. Większość z nich została zatrudniona przez Fargo na jego statku, S.S. Zelbess, gdzie wykonywali służalcze prace. Tracąc dawną dumę, społeczność Demi-humans właściwie przestała istnieć. Stałoby się tak, gdyby nie pomoc Nikki’ego i naszych bohaterów. Przywódca Demi-humans nauczył piosenkarza dawnej pieśni Marbule, która miała wypędzić potwory z wyspy. Fargo z Another World przybyły na S.S. Zelbess dał Fargo z Home World małe pouczenie tego jakim człowiekiem się stał i jakim był kiedyś, po czym rozkazał zacumować okręt blisko Marbule. Nikki wraz ze swoim zespołem Magical Dreamers wykonali pieśń Marbule, dzięki czemu widma zyskały fizyczne ciała, co pozwoliło je pokonać. Po tym wydarzeniu Demi-humans ponownie osiedlili się na swojej rodzimej wyspie, a waśnie między nimi i ludźmi zostały zakończone (tak jak w Chrono Trigger stało się to z Mistykami [parafrazując przysłowie: „historia lubi się powtarzać”]). Po ponownej wizycie w Marbule widzimy tam marynarzy z S.S. Zelbess, którzy żyją szczęśliwie z Demi-humans, zakładając z nimi rodziny.

Dragon Gods

Potężne, pradawne smoki, o których krążą w El Nido mity i legendy. W alternatywnym do ludzkiego wymiarze, Dragonians stworzyli w Dinopolis pojedynczego smoka, kontrolującego elementy Ziemi. Posiadał on własną świadomość, zdolność mowy i był kulminacyjnym tworem ewolucji smoczej rasy. Po przywołaniu Dinopolis przez Ziemię (Entity), do wymiaru gdzie trafiło również Chronopolis, Dragon God został pokonany przez siły fortecy czasu. FATE użyła mocy Frozen Flame, by podzielić smoka na 6 słabszych części, za pomocą których kontrolowała elementy w El Nido. Powstało 6 smoków jakie znamy z gry: Earth Dragon, Fire Dragon, Green Dragon, Water Dragon, Black Dragon oraz Sky Dragon, każdy władający własnym elementem: żółtym, czerwonym, zielonym, niebieskim, czarnym i białym. Każdemu ze stworów zostało też przyporządkowane miejsce gdzie miał przebywać: Earth Dragon Isle, Mount Pyre, Gaea’s Navel, Water Dragon Isle, Marbule i Sky Dragon Isle. W roku 1006 A.D. podczas magnetycznej burzy wywołanej ingerencją Schali w El Nido, FATE dostała zwarcia, dzięki czemu smoki wyzwoliły się nad chwilę spod niewoli, tworząc Harle - siódmego smoka. Harle posiada czarny innate, jednak swoją moc czerpie z ciemnego, mniejszego księżyca, który kilkakrotnie widzimy w grze (stąd jej przydomek Dark Moon Dragon). Ponieważ posiada ludzkie ciało, została prawdopodobnie stworzona na bazie Schali, tak jak Kid (z którą Harle łączy wiele podobieństw). Wysłana przez smoki, Harle miała wkupić się w łaski Lynx’a, po czym wykraść Frozen Flame.
Podczas gry, pierwszym z Dragon Gods jakiego spotykamy jest Water Dragon. Wręcza nam on swój artefakt Ice Breath, potrafiący zamrażać lawę w Mount Pyre. W czasie wizyty w Dead Sea, tuż przed tym jak zostaje zniszczone, z opresji ratuje nas Sky Dragon. Jak nam później wyjaśnia, jeżeli chcemy dotrzeć do Sea of Eden i pokonać Lynx’a i FATE, musimy odnaleźć pozostałe smoki i posiąść 6 reliktów które posiadają. Podróżując po świecie pokonujemy więc wszystkie stwory i każdy wręcza nam swój relikt, który go reprezentuje. Po dotarciu do Chronopolis i pokonaniu FATE, przez naszą drużynę, Harle wykrada Frozen Flame, dzięki czemu smoki ponownie łączą się w swoją dawną formę - pojedynczego Dragon God. Sky Dragon Isle wynurza się z oceanu jako Terra Tower, dawne Dinopolis i symbol buntu planety przeciwko ludziom. Okazuje się, że byliśmy zwodzeni przez smoki, które pragnęły zniszczenia FATE, by móc dokonać zemsty na ludzkiej rasie. Po długiej bitwie z Dragon God na Terra Tower, pojawia się Belthasar, który wyjaśnia, że stwór został niegdyś pożarty przez Time Devourer’a w Darkness Beyond Time, stając się jego częścią (stąd napis w oknie podczas walki „Time Devourer”). Istota z którą mieliśmy do czynienia to enigmatyczna „pochodna egzystencja” prawdziwego Dragon God. Po pokonaniu, stwór powraca prawdopodobnie do wnętrza Time Devourer’a i w ostatecznej walce ginie wraz z nim.

Dragonians

Dragonians to rasa wywodząca się z Reptites, których znamy z Chrono Trigger. W alternatywnym wymiarze (zwanym Reptite Timeline) w którym Lavos nie przybył wcale na Ziemię w roku 65 000 000 B.C., gady pokonały ludzi w wyścigu ewolucyjnym i ludzka rasa prawdopodobnie całkowicie wyginęła. Po milionach lat ewolucji Reptites, przekształcili się w Dragonians, stając się dominującą formą życia na świecie. Byli oni rasą, która bardzo czciła naturę i żyła z nią w zgodzie, dzięki temu właśnie, nauczyli się kontrolować magię żywiołów Ziemi - elementy. W dalekiej przyszłości, Dragonians stworzyli potężne, podniebne królestwo Dinopolis oraz Dragon God – żywą istotę uosabiającą moc elementów, będącą strażnikiem planety. Życie w królestwie Dragonians toczyłoby się bez zmian, gdyby nie pewne wydarzenie w roku 2400 A.D. w wymiarze ludzi. Grupa naukowców pracująca w Chronopolis zdjęła zabezpieczenie otaczające Frozen Flame, by dokonać eksperymentu czasowego. Lavos będący w dalekiej przeszłości wyczuł aktywność swojego „brakującego fragmentu” i przywołał go o całe 10 000 lat wstecz, mając nadzieję na zakłócenie historii i zapewnienie sobie bezpieczeństwa. W tym samym czasie w którym Chronopolis pojawiło się w pustym oceanie El Nido, Ziemia (Entity) przywołała w to samo miejsce Dinopolis i Dragon God, by zbalansować siły i nie pozwolić ludziom na całkowitą dominację. Wybuchła wielka wojna pomiędzy Dinopolis, Dragon God i Dragonians, a Chronopolis, FATE i ludźmi. Dysponując bardziej zaawansowaną technologią ludzie zwyciężyli. Myśliwce bojowe Chronopolis zatopiły smoczą fortecę (która istniała później jako Sky Dragon Isle), a Dragon God został pojmany i podzielany na 6 słabszych form. Pomimo straszliwej klęski, nielicznym Dragonians udało się przeżyć i zamieszkać między ludźmi. Po pewnym czasie między rasami nastał pokój. Dragonians zbudowali Fort Dragonia oraz stworzyli świątynie w Divine Dragon Falls, gdzie odprawiali dawne rytuały bliskości z planetą, w których uczestniczyli też Demi-humans. Po tym jak ludzka populacja w El Nido zwiększyła się za sprawą osadników z Zenan, Dragonians całkowicie wyginęli.
W grze nie widzimy ani jednego, żywego przedstawiciela tej rasy, możemy jedynie zobaczyć posągi ich głów wykonane z kamienia, tuż przed wejściem na szczyt Terra Tower. Jak można wnioskować po wizycie w Fort Dragonia, posiadali oni ogony tak jak Reptites, jednak możliwe, że ogólnym wyglądem nieco bardziej przypominali smoki (jak sama ich nazwa wskazuje).

Duchy

Tajemnicze istoty, których widzimy w grze kilka rodzajów. Podczas wizyty w Chronopolis napotykamy czarne widma, które tam pracują i porozumiewają się ze sobą. Bardzo możliwe, że zostały one stworzone przez FATE, jako siła robocza. Dawni naukowcy opuścili Chronopolis, po czym zmarli, więc FATE potrzebowała nieśmiertelnych pracowników, którzy trzyamliby pieczę nad kontrolą życia w El Nido. Owe duchy rozmawiają ze sobą na temat roku 2400 A.D. i swojej dawnej przeszłości, możliwe więc, że FATE wyposażyła je w umysły dawnych naukowców, którzy jako jedyni potrafiliby obsługiwać Chronopolis. Gdy FATE ginie, duchy również znikają, prawdopodobnie przez utratę dopływu zasilania. Do „rasy” duchów możemy też zaliczyć bohaterów Chrono Trigger: Crono, Marle i Lucce, których spotykamy po raz pierwszy w Dead Sea. Według niektórych teorii są oni tworem Entity, czyli planety. Podczas przygody w Chrono Trigger, Entity pomagała podróżować bohaterom tworząc im bramy czasowe, by mogli pokonać Lavos’a. Możliwe, że bohaterowie pozostali jako duchy w świadomości Entity, służące prowadzeniu nas, ku ponownemu jej ocaleniu.

Krasnoludy

Krasnoludy są bardzo niskie, mają duże czerwone nosy i zbroje przypominające beczki. Pomimo niewielkiej postury są dość wojowniczą rasą. Osiedlili się niegdyś w Hydra Marshes i postanowili bronić Hydry jako symbol i stabilizator miejscowego ekosystemu. Po zabiciu stwora, przez nas, lub kogoś innego (w zależności czy wybierzemy quest zdobywania Hydra Humour), krasnoludy tracą warunki do życia i opuszczają Hydra Marshes, udając się na Water Dragon Isle. Podczas quest’u zdobywania Ice Breath, widzimy jak zabijają mieszkające tam wróżki, by posiąść wyspę na własność, jako swój nowy dom. Gdy drużyna postanawia pomóc wróżką, krasnoludy atakują nas swoim czołgiem HiHo Tank, lecz sromotnie przegrywają. Tuż przed śmiercią, krasnoludzki przywódca obwinia nas za ponowne zniszczenie domu jego rasy i nazywa ludzi niszczycielami planety.
W późniejszej fazie gry, w zależności od decyzji jakie podejmiemy dalej, ocałałe krasnoludy odnajdują w Hydra Marshes dziecko starej Hydry i znowu zamieszkują swój dawny dom.

Ludzie

Ludzie to oczywiście najbardziej liczna i najważniejsza rasa w Chrono Cross. W roku 2300 A.D., dalekiej przyszłości, która mogła zaistnieć na nowo, dzięki pokonaniu Lavos’a przez Crono i bohaterów z Chrono Trigger, Belthasar, jeden z guru Zeal, który tam trafił, założył instytut o nazwie Chronopolis. W roku 2400 A.D., podczas nieudanego eksperymentu cały instytut cofnął się o 10 000 lat wstecz, do pustego wówczas archipelagu zwanego El Nido (nazwa całego świata w którym dzieje się akcja Chrono Cross). Po pewnym czasie FATE, główny komputer Chronopolis, obdarzony sztuczną inteligencją, usunął wspomnienia pracownikom instytutu i wysłał ich na nowo powstałe wyspy, by je kolonizowali. Tak właśnie pojawili się pierwsi przodkowie ludzi w El Nido. Za pomocą rozmieszczonych po całym świecie terminali zwanych Records of Fate, FATE kontrolowała od czasu do czasu ludzkie umysły, by uniemożliwić im opuszczenie archipelagu. Równolegle do życia jakie toczyło się w El Nido, istniał obok kontynent Zenan znany nam z Chrono Trigger, z którego po pewnym czasie zaczęli przybywać podróżnicy, również zakładając rodziny. Gdy rozpoczynamy grę w roku 1020 A.D. dowiadujemy się że państwo Porre najechało na królestwo Guardia, pokonując je i stając się dominującą nacją w Zenan. Jako najlepiej prosperująca rasa, ludzie pojawiają się właściwie wszędzie, jednak ich główne skupiska w El Nido to miasto Termina oraz wioski Arni i Guldove.
Ludzie w Chrono Cross różnią się od tych z Chrono Trigger szerszą umiejętnością magii, jednak nie tej pochodzącej od Lavos’a, a z żywiołów Ziemi, czyli elementów które poznali od rasy Dragonians, nim wyginęła. Każdy człowiek ma po urodzeniu przyporządkowany własny typ elementu (innate), który definiuje jakimi elementami będzie mógł się posługiwać.
Po przybyciu do Chronopolis, w pomieszczeniu gdzie przeprowadza się analizę mózgu człowieka i zwierząt, dowiadujemy się, że ludzka dominacja na świecie uwarunkowana jest przez Frozen Flame z którym prehistoryczni ludzie zetknęli się w roku 3 000 000 B.C. Dzięki kontaktowi z Płomieniem, mózg człowieka zwiększył się wielokrotnie, dodając nam też pragnienie dominacji i podboju takie jakie posiada Lavos. W tym sensie można powiedzieć ze ludzie są w połowie tworem matki Ziemi, a w połowie Lavos’a. Po zniszczeniu FATE, ludzie dostają wolną wolę i odpowiedzialność za własne czyny. Jak to ujęła Kid pod koniec gry, tylko do nich należy odpowiedzialność i decyzje w kreowaniu nowego świata.

Roboty

Maszyny przybyłe do El Nido razem z Chronopolis, z roku 2400 A.D. W świecie bez Lavos’a, dzięki zaawansowanej technologii ludzie stworzyli wiele typów robotów, na które możemy natrafić właśnie w Chronopolis. Patrolują one instytut, nie pozwalając nikomu się tam dostać. Robotami nie przybyłymi w czasie Time Crash’u, są Cybot, Roborg, Guillot oraz cyborg Grobyc, który przyłącza się do drużyny(prawdopodobnie wszyscy zostali stworzeni przez Porre). W grze napotykamy kilka robotów znanych też z Chrono Trigger, są to Johnny w Dead Sea, Gato w domu Luccy, Mother Brain z której powstała FATE, oraz Robo jako Prometheus’a który został potajemnie zainstalowany wewnątrz FATE, by pomóc Serge’owi skontaktować się z Frozen Flame.

Smoki

„Standardowe” smoki, które najprawdopodobniej przybyły wraz z Dragonians i Dinopolis. Rycerze Accacia Dragoons hodują je i używają jako koni w walce (widocznie w świecie Chrono Cross, tak jak i w Final Fantasy nie ma tradycyjnych wierzchowców heh). Spotykamy je w stajni Viper Manor, kilka razy z nimi walczymy oraz wykorzystujemy jednego podczas techniki Karsh’a. Wyjątkiem od mniejszej formy jest wielka smoczyca, której szkielet widzimy w Fossil Valley. Z jajka, które odnajdujemy nieopodal, wykluwa się w późniejszej fazie gry, mały smok Draggy, po czym dołącza do naszej drużyny.
Porównując obydwa typy smoków można przypuszczać, że w wymiarze Dragonians, gatunki tych stworów były bardzo zróżnicowane zarówno wyglądem, jak i inteligencją.

Time Devourer

W upadającym królestwie Zeal, w roku 12 000 B.C., podczas incydentu w Podwodnym Pałacu, księżniczka Schala została wchłonięta przez tunel czasoprzestrzenny i znalazła się poza czasem w wymiarze Darkness Beyond Time (Tesseract). W owym miejscu została znaleziona przez Lavos’a, który się z nią połączył. Powstał Time Devourer, najpotężniejsza żywa istota, zdolna pożerać czasoprzestrzeń i ostateczny przeciwnik w Chrono Cross. Nie jest dokładnie wiadome czy Time Devourer to dorosły, oryginalny Lavos, czy jego potomek, Lavos Spawn. Teorie na ten temat są dwie. Jedna mówi o tym, że Lavos Spawn, został zrodzony przez dorosłego Lavos’a w 12 000 B.C., podczas przebudzenia i wysłany stamtąd do Darkness Beyond Time. Miało to stworzyć plan zapasowy na wypadek gdyby dorosły Lavos zginął. Nie należy jednak przyjmować tej teorii jako pewniak, gdyż w grze nie pada ani razu nazwa Lavos Spawn, a samo Lavos. Druga teoria, mówi że dorosły Lavos, po pokonaniu przez Crono i drużynę w Chrono Trigger, sam trafił do Darkness Beyond Time.
Zanim przepełniony smutkiem i nienawiścią Lavos’a, umysł Schali, został przez niego całkowicie pochłonięty, dziewczyna stworzyła swoją córkę-klon i wysłała do przyjaciółki Luccy. Tym klonem była Kid. Będący w roku 2300 A.D., Belthasar dowiedział się o istnieniu Time Devourer’a i postanowił wykorzystać swój geniusz, by stworzyć ciąg wydarzeń mających w ostateczności pokonać potwora. Wszystkie najważniejsze wydarzenia znane z gry, jak wojna Dinopolis z Chronopolis, narodziny Serge’a, spotkanie przez niego Kid, ich wspólna podróż, zdobycie Chrono Cross’a, były wcześniej zaplanowane przez Belthasar’a (tak zwany Project Kid). Mając artefakty Time Egg i Chrono Cross, Serge i drużyna wyruszają do Darkness Beyond Time, by pokonać Time Devourer’a, uwolnić Schale, uratować planetę i wszystkie żywe istoty.

Wróżki

Wróżki z Chrono Cross, nie różnią się wiele od wróżek z typowych pozycji nurtu fantasy. Są małe, przyjazne, potrafią latać i nade wszystko kochają naturę. Domem wróżek jest Water Dragon Isle. Jak mówi nam jedna z nich, ich rasa powstała z drzewa życia, które znajduje się w centrum wyspy. W świecie Another World, wyspa jest wyschnięta, jednak wróżki wciąż tam mieszkają, natomiast w Home World, żyją w bardziej przyjaznych warunkach, otaczane opieką Water Dragon’a. Pewnego dnia wróżka Razzly wybrała się do Hydra Marshes (Home World), lecz została złapana przez krasnoludy i uwięziona w jaskini, gdzie miał ją pożreć ośmiornicowy potwór Pentapus. Gdy Serge i drużyna podróżują tam by odszukać Hydra Humour, postanawiają ją uratować (a raczej my sami o tym decydujemy). Po śmierci Hydry, krasnoludy atakują Water Dragon Isle, by posiąść wyspę jako swoje nowe miejsce zamieszkania i zabijają wiele wróżek twierdząc, że ludzie zabijając wcześniej Hydre, zrobili im to samo. Gdy pokonanujemy krasnoludy, odnajdujemy na dnie wyspy siostrę Razzly i przywódczynię wróżek, Rossettę. Ciężko rannej Rosset’cie udaje się przeżyć (bądź nie, jeśli nie mamy w drużynie Razzly) i namawia Razzly do pozostania na wyspie. Reszta wróżek, zamiast podziękowania za pomoc, obwinia Serge’a i drużynę za całą tragedię, spowodowaną zabiciem Hydry i zniszczeniem środowiska naturalnego krasnoludów. Pomimo niechęci jakie narosły do ludzi przez wróżki, Razzly postanawia podróżować dalej z drużyną, mówiąc, że Serge i wielu innych ludzi, mają dobre serca i nie są do końca z źli. Razzly żegna się z siostrą i obiecuje powrót.

Statystyka

  • Data publikacji:
  • Artykuł czytany: 6714
  • Głosy oddane: 8
  • Średnia ocen: 8.9

Komentarze (2)

Siergiej ~ 04 stycznia 2008, 14:03
Swietny tekst Radical. Az sie chce zagrac ponownie :D
Gość ~ 22 kwietnia 2011, 02:04
Time Devourer to z tego co mi wiadomo polaczenie Mammon machine <nie pamietam czy dokladnie tak sie to pisalo> i Schali ktore dokonalo sie w czasie upadki królestw Zeal w 12 000 BC

Pedoen

Dodaj komentarz

Wpisz treść komentarza w opowiednim polu. Pamiętaj, że HTML jest niedozwolony.

Niezarejestrowani użytkownicy uzupełniają również pole autora.

Konieczna jest również weryfikacja niezalogowanych użytkowników.

Wypowiedzi obraźliwe, infantylne oraz nie na temat będą moderowane - pisząc postaraj się zwiększyć wartość dyskusji.