Informacja
Ten artykuł wymaga edycji, aby być zgodnym z nowymi zasadami SquareZone. Obecna wersja zostanie wkrótce dostosowana do standardów.
Na początek, garść porad:
- pod nazwą każdej lokacji zaznaczyłem możliwe do znalezienia przedmioty. Nie opisałem ich dokładnej lokalizacji (za wyjątkiem cenniejszych, czy trudniejszych do odnalezienia), gdyż większość można łatwo znaleźć w skrzynkach, obchodząc wszystkie ściany, wciskając X gdy pojawi się dymek, lub rozmawiając z ludźmi.
- mini gierki i side questy opisałem w innym dziale. Tutaj najwyżej o nich wspomnę.
- staraj się często w czasie walki ze zwykłymi potworami, okradać ich z przedmiotów Zidanem, z Quiną w miarę często odwiedzać Qu's Marsh, a Freyą zadawać ostatnie uderzenie smokom. Nie jest to może mus i możesz olać tą radę, ale wtedy umiejętności Thievery Zidana, Frog Drop Quiny i Dragon Crest Freyi mogą wcześnie w grze zacząć zadawać bardzo duże obrażenia, dochodzące do 9999 HP
- nie będę wspominać tego często, ale w czasie każdej walki z bossem zaczynaj od okradnięcia go ze wszystkich przedmiotów. Może to być nieraz czasochłonne, ale bossowie bardzo często posiadają wyposażenie, które znaleźć możesz nawet kilkadziesiąt lokacji dalej.
- podobnie jak wyżej, innym dobry sposobem na zyskanie dostępu do bardzo dobrego sprzętu bardzo wcześnie, jest zabawa z wykopaliskami w Chocobo Forest. Nawet na pierwszej płycie znajdziesz kilka bardzo pożytecznych Chocographów z silnymi skarbami
- staraj się ustawiać umiejętności, w zależności od dungeonów, po których akurat przechodzisz. Jeśli więc jest pełno w nim np. nieumarłych, którzy lubią zakładać Darkness, załóż Undead Killer i Bright Eyes. Podobnie, zdejmuj umiejętności, które nie będą ci potrzebne, np. w czasie walki z bossem, Level Up jest bezużyteczne (nie dają exp), tak samo Ability Up, jeśli niczego się aktualnie nie uczysz
- nie pozbywaj się zbyt wcześnie starszego ekwipunku. Po pierwsze, postacie, które dołączają późno do drużyny (mowa tu o Amarant i Eiko) będą mogli jeszcze nauczyć się umiejętności, których trudno będzie znaleźć w nowszym wyposażeniu. Po drugie, niektóre zbroje dają bonusy w postaci zmniejszonych obrażeń, a nawet absorpcji żywiołów. Czasami warto poświęcić te kilka punktów obrony, by całkowicie zniwelować atak bazujący na żywiołach. I po trzecie, mogą przydać się jeszcze w syntezie.
Dysk 1
Prima Vista
Przedmioty: 47 gil, Potion
Na początek podejdź do świecznika na środku sali i zapal go. Po nadaniu imienia głównemu bohaterowi pojawi się reszta bandy i pierwszy boss.
Masked Man
Steal: Potion, Wrist, Mage Masher
Najsłabszym ogniwem w drużynie jest Cinna, który zwykle pada po jednym uderzeniu bossa, więc nie baw się w wskrzeszanie go. Walkę wygrasz kolejno wydając komendę do ataku. Boss padnie bo kilku uderzeniach.
Po walce przejdziesz do narady. Zakończysz ją wybierając drugą odpowiedź (tą z księżniczką Garnet), ale alternatywnie możesz wybierać pierwszą odpowiedź do oporu (aż wejdzie Ruby, która opieprzy Zidana).
Alexandria
Przedmioty: 9, 33, 27, 38, 3, 29, 63, 92 gil, Potion x6, Ether, Remedy, Eye Drops, Tent, Goblin Card x3, Fang Card x3, Flan Card, Skeleton Card, Ironite Card, Zombie Card, Lizard Man Card, Sahagin Card.
Na chwilę przejmujesz kontrolę na innym bohaterem. Idź cały czas przed siebie, aż dojdziesz na rynek. Tutaj możesz pobawić się z dziewczynkami skakanką (im więcej razy skoczysz, tym lepsza nagroda), lub od razu wejść do budki z biletami. Bilet okaże się podróbką, ale dla pocieszenia dostaniesz trzy karty do gry w Tetra Master. Stąd idź w lewo. W alejce masz kolejną cutscenkę, w czasie której zgódź się pomóc Szczurkowi (cały czas pierwsza odpowiedź). Gdy Szczurek ucieknie z drabiną, pojawi się Alleywalk Jack. Możesz z nim zagadać (naciśnij X, gdy pokaże się dymek, inaczej ukradnie trochę pieniędzy) i poznać podstawy Tetra Master. Biegnij dalej za Szczurkiem do dzwonnicy, gdzie sprawdź drabinę. Spotkasz pierwszego Moogla (Kupo), który, razem z jego kolegami, działa jako Save Point. Możesz też zacząć quest z Mognet, dostając pierwszy list. Wejdź po drabinie i dalej po dachach za Szczurkiem.
W końcu zacznie się przedstawienie, w czasie którego masz walkę.
King Leo, Benero, Zenero
Nie jest to zwykły boss, ale walka pokazowa. Najszybciej zakończysz ją mieczem, ale warto dla publiki rzucić kilka razy czary SFX. Nie robią żadne krzywdy, ale trochę urozmaicają potyczkę.
Kolejnym punktem spektaklu jest pojedynek Zidana z Blankiem. Jest to prosta mini gierka w stylu "Szymon mówi", czyli naciskaj wywoływane przyciski. Warto to zrobić w miarę płynnie i bezbłędnie, gdyż później możesz dostać lepszy przedmiot od Brahne.
Alexandria Castle
Przedmioty: Ether/Elixir/Silk Shirt/Moonstone, Phoenix Down, Elixir
Po przedstawieniu możesz jedynie wejść po schodach na górę, po czym przejmiesz kontrolę nad kolejną postacią.
Jako Steiner musisz znaleźć księżniczkę Garnet. W między czasie trzeba pogonić swoich podwładnych, którzy bezcelowo szwędają się po zamku. W zależności od ilości ludzi, którym zaimponowałeś przedstawieniem, od królowej Brahne (musisz z nią zagadać) otrzymasz Ether, Elixir, Silk Shirt lub Moonstone (ten ostatni, jeśli zadowoliłeś więcej niż 100 osobom). Wracając do poszukiwań, w barakach pogoń pierwszą dwójkę rycerzy. Wychodząc na główny hol, na piętrze masz kolejnego rycerza. Żeby się pojawił, podejdź do drzwi po prawej (w środku jest kolejny rycerz). Wyskoczy z lewej strony, niestety będzie próbował cię ominąć. Żeby go złapać, stań w rogu i biegnij w zależności od kierunku, w którym skręci na schodach. Na dole, w bibliotece po lewej masz kolejnego lenia (druga odpowiedź, żeby nie odszedł z armii). Na zewnątrz przy wodzie siedzi następna niedojda. Stąd, na wschodzie stoi przebrany Blank. Twoim celem jest zachodnia wieża. Przed nią masz przedostatniego rycerza. Idąc po schodach na górę znajdziesz ostatniego podwładnego. Jeśli znalazłeś całą ósemkę, to przy drugiej rozmowie nagrodzi cię Elixirem. Na szczycie wieży wróci kontrola nad Zidanem.
Biegnij za księżniczką, a później tam gdzie wskazuje Cinna. Na drodze stanie Steiner.
Steiner
Steal: Leather Hat, Silk Shirt.
Jak wcześniej, zacznij od kradzieży, po czym wykończ mieczem.
Steiner tak szybko się nie podda. Po kolejnej cut-scence masz z nim drugą rundę.
Steiner, Haagen, Weimar
Daruj sobie SFX, tylko używaj attack. Vivi używa Fire, a Garnet leczy (choć poradzisz sobie bez tego). Najpierw załatw pomagierów, a na końcu Steinerem.
Po walce masz kolejne przerywniki i jeszcze jedną rundę z rycerzem. Jest ona ograniczona czasowo, więc musisz tylko wytrzymać, aż bomba urośnie trzykrotnie (w między czasie możesz okładać Rdzawego).
Evil Forest
Przedmioty: 116 gil, Phoenix Down, Bronze
Gloves, Wrist, Ether x3, Rubber Helm, Leather Hat, Potion
Przeciwnicy: Goblin,
Fang, Dendrobium, Plant Spider
Po wszystkim wylądujesz w lesie. Po obejrzeniu pierwszego ATE idź szukać Garnet. W lesie masz swoje pierwsze losowe walki. Za pierwszym ekranem czeka boss.
Prison Cage
Na początku walki Zidane wejdzie w Trance, dostając na chwilę kilka nowych umiejętności. Roślina przetrzymuje Garnet, z której co chwilę wysysa HP (po ok. 20). Dziewczyna nie może zginąć, więc lecz ją, gdy tylko boss użyje absorb drugi raz. Co do ataków, używaj Free Energy Zidana (nie używaj Tidal Flame (jeśli założyłeś Mage Masher), bo zabijesz Garnet) i atakuj normalnie Steinerem. Daruj sobie Steal, bo nic nie ma.
Po walce roślina ucieknie, ale po chwili znowu wróci.
Prison Cage
Steal: Broadsword, Leather Wrist
Sytuacja analogiczne co wcześniej, tylko tym razem chwycił Viviego, który częstuje nieprzyjaciela ogniem. Atakuj (lub na początek okradnij jak chcesz) roślinę, uważając na HP Viviego.
Nagroda: 3 AP, 400
gil, Potion
Automatycznie wrócisz do wraku Prima Vista. Po rozmowie z Baku, zejdź na dół. W pokoju po prawej jest Vivi, z którym porozmawiaj. Po krótkim monologu wybierz pierwszą odpowiedź. Idź teraz do pokoju, w którym było zebranie na początku gry. Po kolejnej gadce z szefem, w holu musisz z nim się pojedynkować.
Baku
Steal: Iron Sword, Hi-Potion
Jak na początku gry, po prostu atakuj, uważając na swoje HP, by nie spadło poniżej 70.
Uzyskasz pozwolenie na indywidualne poszukiwanie księżniczki. Przed opuszczeniem statku, weź ze sobą Steinera i Viviego. Dobrze, jeśli oczyścisz statek ze skrzynek (szczególnie radzę chwycić Rubber Helm). Na zewnątrz u Cinny zakup kilka Eye Drops, gdyż jeden z potworów potrafi założyć Darkness na drużynę, a także kup sporo Potionów, które będą na razie jedynym źródłem leczenia. Idąc przez las będziesz miał po drodze źródełko lecznicze (z Mooglem w pobliżu). Na końcu ścieżki czeka boss.
Plant Brain
Steal: Iron Helm, Eye Drops
Zdecydowanie silniejszy przeciwnik. Przed walką załóż Silk Shirt i Rubber Helm, gdyż roślina lubi rzucać Thunder, a te przedmioty obcinają obrażenia piorunowe o połowę. Poza tym boss ma bardzo silny lewy, mackowy i zakłada Darkness na wszystkich. Co do taktyki, Zidane atakuje (lub kradnie na początek), Steiner i Vivi używają Fire (ten drugi po 3-4 Focus). W połowie walki wpadnie Blank. Niech któryś (najlepiej Blank, a przed jego wejściem Steiner) leczy przy groźniejszych uderzeniach i zdejmuje Darkness z wojowników.
Nagroda: 5 AP, 468 gil, Phoenix Down
Po walce wypełzną pomocnicy bossa, przed którymi zwiewaj (po drodze będziesz musiał walczyć z jedną grupą). W końcu uciekniesz na mapę świata.
Moogla wzywasz naciskając kwadrat. Twój cel jest wprost na południe, ale najpierw udaj się na zachód.
North Gate
Przedmioty: Eye Drops, Potion
Niewiele tu do roboty. Możesz porozmawiać z dziewczyną za brama i kupić od niej Potiony (radzę to zrobić, jeśli wykorzystałeś wcześniej większość zapasów).
Ice Cavern
Przedmioty: Tent, Ether, Potion, Mage
Masher, Elixir,
Phoenix Down, Leather Wrist
Przeciwnicy: Wyerd,
Flan, Cave Imp
W końcu powinieneś tu się dostać. Lokacja nie posiada większych rozgałęzień, więc wystarczy iść cały czas do góry. Warto jedna zwrócić uwagę na 2 rzeczy. Na niektórych ścieżkach wieje niewielki wiaterek. Gdy na nim staniesz, wywołasz walkę z przeciwnikiem o nazwie Wyerd. Nie jest on może silny, ale posiada atak HP Switching, którym zamienia się stanem HP z jednym z bohaterów. Atak jest o tyle denerwujący, iż używa go zwykle przy końcówce własnego HP. Staraj się więc unikać podmuchów, lub przeczekać, aż przestanie wiać. Drugą istotną rzeczą, są oblodzone ściany. Vivi może je stopić, odkrywając ukryte za nimi skrzynie. Podobną rzecz możesz zrobić z leżącym soplem (służy jako most do skrzynki z Potion), odkrywając skrzynkę z Mage Masher (przyda się, jeśli nie ukradłeś go na początku gry). Na pierwszym (i jedynym) skrzyżowaniu najpierw idź w lewo, odmrażając Moogla (Mois). Skorzystaj z save i się podlecz. Idąc prawą odnogą na skrzyżowaniu czeka boss.
Black Waltz 1
Steal: Silk Shirt, Remedy
Sealion
Steal: Ether, Mythril Dagger
Walkę toczysz jedynie Zidanem. Od Sealiona jest warty chwycenia Mythril Dagger. Zacznij od zabicia czarodzieja, gdyż będzie leczył pomocnika. Gdy padnie, będziesz musiał uważać przy Sealionie na dwie rzeczy. Gdy jego HP spadnie o 1/3, klejnocik na jego klacie zmieni kolor na żółty i użyje Bllizara. Największym zagrożeniem jest Tsunami, którego używa przy kolejnej stracie 1/3 HP i zmianie barwy na czerwoną. Staraj się trzymać HP powyżej 200, a będzie dobrze. Wysoce prawdopodobne jest, że Zidane wejdzie w Trance, z którego zrób pożytek.
Nagroda: 5AP, 339 gil, Hi-Potion, Phoenix Down
Po walce, reszta bandy odzyska przytomność. Dojdź teraz do końca jaskiń. Na zewnątrz będziesz mógł nadać imię (a raczej pseudonim) dla Garnet. Na mapie możesz iść do.
Observatory Mountain
Przedmioty: Hi-Potion, 135 gil
Oprócz przedmiotów, możesz pogadać z dziadkiem (Morrid), a oglądając model Airshipa, zacząć subquest ze zbieraniem kawy. Poza tym nic więcej tu nie ma, więc idź do pobliskiej wioski (w South Gate nic nie ma).
Village of Dali
Przedmioty: Potion, Antidote, 120 gil,
Aries, 156, 95 gil, Potion x3, Eye
Drops, Ether, Leather Wrist, Iron Helm,
Phoenix Down, Phoenix Pinion
Przeciwnicy: Ghost,
Vice.
Zaczynasz automatycznie od drzemki w gospodzie. Na następny dzień obejrzyj 3 ATE (dla trzeciego najlepiej wejdź do pokoju i wyjdź na hol, choć oglądanie wszystkich trzech nie jest takie ważne) i wyjdź na zewnątrz. Naprzeciwko gospody jest sklepik z bronią (jeśli okradałeś bossów, to większość przedmiotów powinieneś mieć), w której porozmawiaj z Dagger. Jeszcze obok wiatraka zahacz Viviego i wracaj do gospody. Po dłuższej rozmowie z Dagger, sprawdź miejsce, gdzie wcześniej stał Vivi. Żeby go odnaleźć, wejdź do budynku po lewej i otwórz właz do podziemnej części wioski.
Tutaj droga jest prosta. Po odnalezieniu Viviego, możesz otworzyć drzwi, dla zgarnięcia trzech skrzynek po drugiej stronie (jedną całkowicie zasłania maszyna). Robiąc to wywołujesz potwory. Dojdź do końca fabryki.
Przełączasz się na chwilę na Steinera, którym idź na dziadkiem (Morrid) do jego chatki. Po rozmowie w środku wróć do wioski. Pojawi się drugi Waltz.
Black Waltz 2
Steal: Steepled Hat, Leather Plate.
Waltz koncentruje swoje zaklęcia na męską część drużyny, całkowicie ignorując Dagger. Nie możesz pozwolić, by dziewczyna została sama na polu walki, inaczej czarodziej z nią ucieknie, a wtedy Game Over. Uważaj, przy rzucaniu czarów, gdyż bardzo lubi kontrować ich silniejszą wersją na całą drużynę. Jak już chcesz atakować Vivim, to zrób kilkukrotnego Focusa i używaj Thunder (o ile założyłeś Silk Shirt i Rubber Helm). Reszta atakuje normalnie, a Dagger cały czas leczy (szczególnie po silniejszych salwach czarów).
Nagroda: 5 AP, 441 gil, Ether x2
Po walce radzę wrócić do gospody, podleczyć się, zapisać grę i zakupić Potiony, jeśli masz ich mało. Gdy jesteś gotów (miej założone wyposażenie na pioruny), wskakuj na statek. W powietrzu wejdź na mostek i przejmij stery. Pojawi się w końcu ostatni z magów.
Black Waltz 3
Steal: Steepled Hat, Linen Cuirass, Silver Gloves
Na początku walki, Vivi wejdzie w Trance, z czego zrób pożytek (jak chcesz zrób jeden Focus dla pewności). Walkę toczysz w podobnym stylu, co z Nr 2, tylko nie kontruje czarów i nie masz Dagger do pomocy. Najgroźniejszym momentem jest, gdy wzniesie się w powietrze i zacznie miotać Thundara, co może nieźle przysmażyć twoich. Trzymaj swoje HP powyżej 140.
Po walce zostanie tylko szaleńczy lot przez bramę i jesteśmy w Lindblum.
Lindblum Grand Castle
Przedmioty: Ether, Glass Armlet,
163 gil, Hi-Potion, Echo
Screen, Silver Gloves, Leather Plate, Tent
Leather Wrist, Bronze Vest,
Mimic Card, Steepled Hat
127, 282, 68, 97 gil, Moogle
Suit, Autograph, Mini-Burmecia
Całe miasto podzielone jest na 4 części, pomiędzy którymi poruszasz się powietrznymi taksówkami (Air cab). Zaczynasz w zamku. Po wejściu za resztą na windę i spotkaniu z regentem Cidem, trafiasz do Bussiness District. Tutaj masz wszystkie ważniejsze sklepy, w tym pierwszy Synth Shop, w którym radzę zakupić The Ogre dla Zidana. Masz tu też wyjście na mapę świata, skąd możesz dostań się do Pinnacle Rock, w którym możesz znaleźć skrzynki z Elixir i Phoenix Down. Industrial District jest po prostu żeby był. Oprócz kilku skrzynek, nic ciekawego tam nie ma. Twoim celem jest na razie Theather District, gdzie znajduje się kryjówka Tantalus (drugi ekran po wyjściu ze stacji). Jeśli chcesz, możesz tutaj zejść po schodach na sam dół i porozmawiać z fankami mega gwiazdy teatru, Lowella. Po całej scenie możesz znaleźć go w budynku naprzeciw stacji. W szufladzie znajdziesz Moogle Suit, a od Lowella dostaniesz Autograph (przedmioty liczą się jedynie do rangi łowcy skarbów). Gdy już zaliczysz wizytę w kryjówce Tantalus, kieruj się do zamku. Zacznij od wizyty w sypialni gościnnej (na prawo od windy), a po kłótni ze Steinerem spróbuj wejść na windę. Żeby przechytrzyć strażnika, porozmawiaj ze śpiącym rycerzem naprzeciwko sypialni. W przebraniu możesz dostać się windą na wyższy poziom. Tutaj, idź po schodach na górę, aż odnajdziesz Dagger. Po kolejnej rozmowie (i podziwianiu widoków przez teleskop) przyjdzie czas na Festiwal Łowów.
Festival of the Hunt
Przeciwnicy: Fang, Mu, Trick Sparrow, Zagnol
Zasady są proste: w przeciągu 12 minut musisz zebrać jak najwięcej punktów. Zdobywasz je zabijając kręcące się po mieście zwierzęta. Nie są one silne i jedno ciachnięcie z The Ogre powinno szybko zakończyć walkę. Staraj się głównie polować na Fang i Mu, bo ptaki dają w większości niewiele punktów. Odliczanie zaczyna się od wejścia do taksówki. W pierwszej kolejności oczyść Theatre District (przed teatrem poczekaj na wilka), następnie zalicz Industrial, zostawiając Bussiness na koniec. Najważniejszym punktem jest udanie się przed Synth Shop, gdy na liczniku zostanie ok. 4 minuty. Pojawi się tam Zagnol, którego zabicie jest warte 99 pkt. (w czasie walki pomaga ci Freya), gwarantujące ci zwycięstwo w turnieju.
Po upływie czasu zostaniesz nagrodzony przez Cida. Jednak większość pewnie myśli sobie, że skoro Zidane jest głównym bohaterem, to obowiązkowo musi wygrać. Otóż niekoniecznie. Oprócz Zidane, w turnieju uczestniczy Freya i Vivi, których zwycięstwo wynagrodzi cię inną nagrodą (są też i inni uczestnicy, ale stanowią jedynie tło, więc nie powinni wygrać). Nagrody prezentują się następująco:
- Zidane - 4000 Gil
- Freya - Coral Ring
- Vivi - Theatre Ship Card
Tak więc, żeby pozwolić wygrać Freyi, po prostu olej cały turniej, najszybciej zabijając siebie w czasie jednej z walk (w czasie turnieju nie ma Game Over). Żeby wygrał Vivi, doprowadź do walki ze Zagnolem, a następnie zabij Freyę i Zidana. Nie jestem pewien, czy ktokolwiek inny, oprócz tej trójki może wygrać.
Po turnieju nastąpi wręczenie nagrody i kolejny rozwój wydarzeń, w czasie których Dagger i Steiner pójdą swoją drogą. Zidanowi i reszcie pozostaje udać się do Burmecii. W windzie zjedź na najniższy poziom i dalej lewym wózkiem w kierunku bramy wyjściowej na mapę.
Stąd możesz od razu iść za wystającymi z ziemi korzeniami, w kierunku Gizamaluke's Grotto (na północ), ale wcześniej warto wspomnieć kilka rzeczy. Pierwsza, w połowie drogi masz chwilowo opcjonalną lokację.
Qu's Marsh
Przeciwnicy: Gigan Toad, Axolotl
Jeśli przegapiłeś wcześniejsze tutoriale, to tutaj spotkasz Mogstera, który wyjaśni podstawy jeszcze raz. Idąc w głąb bagna, natrafisz na dziwne stworzenie, próbujące złapać żaby. Złap dla niej/niego jedną i Quina włącza się do drużyny.
Mając Quinę w teamie możesz łapać nią/nim żaby na bagnie. Warto też zacząć ją/jego uczyć czarów, co robi zjadając (Eat) osłabionych przeciwników. Szczególnie radzę chwycić czar Mighty Guard, zjadając przeciwników o nazwie Serpion. Z kolejnych pobocznych rzeczy, na wschód masz Chocobo Forest (który objaśniłem w innym dziale), a jeszcze dalej na wschód, South Gate, gdzie znajdziesz pierwszą z kaw (Moccha Coffee). Czas ruszyć na północ.
Gizamaluke's Grotto
Przedmioty: Magus
Hat, Bronze Vest
Przeciwnicy: Type A,
Hornet, Zombie, Lamia
Idąc przez tą lokację uważaj na przeciwnika o nazwie Lamia. Wiedźma jako kontra lubi rzucać na siebie Might, które zwiększa jej siłę. 3 zaklęcia i jedno cięcie staje się przy niej zabójcze. Głównie pokazuje się w okolicy dużego dzwonu. Idąc przez lokację znajdziesz kilka zamkniętych drzwi, które możesz otworzyć za pomocą dzwonków (Gizamaluke Bell). Pierwszy dzwonek dostaniesz od umierającego strażnika na prawo od pierwszych drzwi. Za wrotami masz pierwsze spotkanie z agresywnymi czarnymi magami. Od drugiej grupy dostaniesz dzwonek, którym otwórz lewe drzwi. Idąc ścieżką na lewo od drzwi, znajdziesz Bronze Vest, a od strażnika na końcu kolejny dzwonek, którym otwórz którekolwiek wrota. Po kolejny "kluczyk" wróć do martwego żołnierza, który dał ci pierwszy dzwonek. Idąc w głąb jaskini, wybierz prawą ścieżkę. Może dłuższa, ale przechodząc pod mostkiem znajdziesz Magus Hat, z którego Vivi nauczy się Slow. Po rozmowie z Mooglami, weź ze skrzynki kolejny instrument, otwierając prawe przejście (lewe wymaga czegoś innego). Porozmawiaj jeszcze raz z Mooglami. Możesz im później przynosić Kupo Nut, które dostajesz za roznoszenie listów. Możesz stąd wyjść na zewnątrz, jednak odradzam tego. Półka, na którą prowadzi lina, jest pełna bardzo groźnych smoków, które mogą jednym ruchem rozszarpać całą drużynę (lub usmarzyć Thundagą). Wychodząc, dostaniesz ostatni dzwonek (Holy Bell) do otwarcia drzwi po lewej.
Gizamaluke
Steal: Elixir, Ice Staff, Magus hat
Dobrze, jeśli założyłeś Glass Armlet/Buckle, które zmniejszają obrażenia od wody, a Zidane aktualnie nosi The Ogre. Wtedy na początek walki użyj Soul Blade, zakładając z miecza Darkness na bossa, zmniejszając celność jego zabójczego ogona. Jeśli masz dość MP, Quina rzuca Mighty Guard, Vivi Slow, trzy razy Focus i dalej Thunder (boss kontruje magię za pomocą Silence), a Zidane i Freya atakują (ta ostatnia może użyć Lancer z Coral Ring, jeśli dałeś jej wygrać turniej). HP trzymaj powyżej 250 na wypadek uderzenia z ogona.
Nagroda: 5 AP, 1200 gil, Tent
W międzyczasie:
Grand Citadel South Gate
Przedmioty: Multina Racket, Gate Pass, Potion
Po miłej rozmowie ze strażnikami, porozmawiaj ze wszystkimi ludźmi za bramą, aż w końcu mężczyzna i kobieta po prawej odsuną się od przejścia. Gdy teren będzie czysty, spróbuj w nie wejść. Od strażnika weź jeszcze Gate Pass (upewnij się, żeś wziął Multina Racket dla Dagger). Dalej wystarczy wejść do kolejki i jedziem do Alexandrii.
Akcja ponownie wróci do Zidana i spółki. Na nowej części mapy po wschodniej części masz North Gate, ze skrzynkami. Na zachodzie na razie nic nie ma, więc idź na północ do Burmecii.
Burmecia - Realm of Eternal Rain
Przedmioty: Cancer, Potion, Soft x2,
Ether,
Germinas Boots, Tent, Phoenix Down, Lightning Staff, Mythril Spear
Przeciwnicy: Basilisk,
Magic Vice, Ironite, Mimic, Type
A
Ciągle pada. Wśród skrzynek niektóre są w rzeczywistości Mimicami, więc nie zdziw się, jak któraś ożyje. Idź cały czas przed siebie, aż do spotkania z czarnymi magami. Stąd, wejdź po schodach na górę i dalej mijając zamknięte drzwi. Żeby wziąć skrzynkę z Germinas Boots musisz iść powoli po kładce, nie biegnąć, gdyż kładka spadnie na dół. Gdy chwycisz skrzynkę, możesz wskoczyć na mostek, zrzucając go piętro niżej. Wróć teraz do miejsc potyczki z magami, otwierając lewe drzwi. Po strąconej wcześniej kładce możesz wejść do sąsiedniego pokoju, skąd po balkonie dostaniesz się do kolejnego pomieszczenia, z umierającym mężczyzną. Po rozmowie z nim, weź Protection Bell zza łóżka. Z dzwonkiem możesz otworzyć wrota w głąb ruin. Dotarłszy na szczyt schodów, wejdź przez główne wejście do budynku, w środku ratując życie Dala (kiedyś się odwdzięczy). Dalej dostaniesz się przez balkony. Na rynku za drzwiami po lewej znajdziesz Mythril Spear dla Freyi (radzę go założyć, gdyż Reis's Wind jest bardzo pożyteczny), a po prawej masz Moogla (który dodatkowo prowadzi sklep). Dając mu list dostaniesz Kupo Nut. Możesz oddać go Mooglowi w Gizamaluke's Grotto (nawet radzę, inaczej przegapisz jeden orzech). Otwarłszy skrzynkę (Lightning Staff) pojawi się Stilzkin, od którego możesz kupić kilka rzeczy (po szczegóły zapraszam do artykułu "Sidequesty i sekrety"). Gdy jesteś gotów, idź środkowym przejściem. Po dłuższej cut-scence czeka boss.
Beatrix
Steal: Phoenix Down, Chain Plate, Mythril Sword
Potyczka działa tu na innych zasadach. Beatrix nie możesz pokonać, a jedynie wytrzymać określony czas, co nie będzie łatwe, gdyż posiada kilka mocnych ataków, np. Shock, którym może zabić jednym ciosem. Na początek walki użyj Reis's Wind Freyą, Mighty Guard Quiny, a Vivi rzucaj Slow do skutku. Zidane może kraść, a reszta utrzymywać HP w pełni. Dobrze, żebyś przywrócił założone statusy, jeśli się zdejmą. Po upływie ustalonego czasu, Beartix użyje Shock Break, kończąc walkę.
No i to by było na tyle z pierwszym dyskiem.
Dysk 2
South Gate
Przedmioty: Phoenix Down, 1610 gil
Ponownie wracamy do Dagger. Po wejściu do poczekalni, porozmawiaj z recepcjonistą za ladą. Wyjdź na stację i wróć porozmawiać z Marcusem i Steinerem. Po rozmowie pojawi się kolejka. W czasie jazdy pojawi się zły znajomy.
Black Waltz 3
Steal: Flame Staff, Steepled Hat, Lightning Staff
Po jego zachowaniu możesz sądzić, że śmierć Marcusa i Steinera oznacza Game Over, otóż nie. Waltz jest zepsuty i nie zaatakuje Dagger, a jak zostanie sama, zacznie atakować sam siebie. Walcząc uważaj na czar Freeze, który uśmierci cel, jeśli zostanie później uderzony fizycznie. Atakuj przeciwnika normalnie mieczem.
Nagroda: 5 AP, 864 gil
No i z Waltzami ostatecznie spokój. Na końcu przejażdżki będziesz mógł iść na rozwidleniu w lewo, odwiedzając Dali jeszcze raz. Głównym tego celem jest opróżnienie skrzynki na farmie (Elixir). Jest to jedyna okazja na to, inaczej babka wciąż będzie blokować do niej dostęp. Treno znajduje się po prawej stronie rozwidlenia.
Na mapie możesz pominąć Treno i wejść do jaskini za pobliskim lasem (uważaj na Mandragory, gdyż mogą okazać się zabójcze). W Quan's Dwelling możesz znaleźć 3 ethery i monetę Scorpio. Wejdź w końcu do miasta.
Dark City Treno
Przedmioty: Gemini, Mythril Dagger, Power Belt, Ether, Yeti Card, Taurus, 1 gil
Jak wcześniej, cała grupa rozdzieli się przy wejściu. Mała uwaga z ATE. W pierwszej kolejności wybierz "Treno Tradition". W czasie cutscenki naciśnij X, gdy obok Dagger przejdzie mężczyzna po lewej (pojawi się dymek). Jeśli tego nie zrobisz, ukradnie 1000 gil, a tak ucieknie jedynie z 500. Najważniejsze, żebyś obejrzał cały ATE. Wtedy idź za Dagger w lewo, dalej w górę i do budynku po lewej. Zaczep kieszonkowca, który odda ci Power Belt (to samo dostaniesz, nieważne ile ukradnie). Ogólnie w Treno znajduje się kilka atrakcji. Po pierwsze mieszka tutaj królowa, zbierająca monety Stellazzio, budynek, w którym rozgrywane są turnieje karciane, aukcja z rzadkimi przedmiotami oraz w zbrojowni możesz walczyć z Griffin. Jeśli cię to naprawdę obchodzi, to radzę tego ostatniego pokonać teraz, zanim opuścisz Treno. Ptaszysko jest niestety w aktualnym stanie bardzo trudne (później go znowu spotkasz jako zwykłego potwóra), ale od czego jest kombinowanie. Najważniejsze jest założyć Bronze Armor, by zmniejszyć obrażenia od jego Aero/a oraz Blood Sword (dostajesz za oddanie przynajmniej 4 Stellazzio), by uderzając, leczyć się. Po za tym, z umiejętności załóż Bird Killer i MP Attack (Power Belt), co znacznie ułatwi potyczkę (nagroda to Tonberry Card). Gdy masz dość zwiedzania, weź Dagger z domu aukcyjnego i z nią wejdź do gospody (w slumsach), rozmawiając w środku z Marcusem. Po dłuższej cutscence możesz w końcu wejść do wieży na lewo od wejścia. Po kolejnej rozmowie z doktorem Tot możesz wejść do nowej lokacji.
Gargan Roo
Przedmioty: Chain Plate, Phoenix Down
Przeciwnicy: Dragonfly, Crawler
Gdy dziadek myśli nad dalszym zwrotem akcji, wejdź w lewe przejście, gdzie przełącz wajchę. Użyj teraz prawego przejścia, pociągając za dźwignię na górze lokacji. Ostatecznie pociągnij wajchę po przeciwnej stronie, zatrzymując Garganta z wagonikiem. Po drodze przyjdzie ci walczyć z bossem.
Ralvurahva
Steal: Bone Wrist, Mythril Fork
Dobrze jest mieć założone Antibody. Oprócz poison, boss lubi jeszcze zakładać slow. Steinerem możesz kilka razy użyć Armor Break (w między czasie Marcus może kraść), a dalej wykończyć mieczem, dopóki larwa nie ucieknie.
Pozostanie jedynie obejrzeć kolejny przerywnik i wracamy do Zidana.
Oprócz oddania Kupo Nut do znajomego Moogla możesz jedynie wejść w huragan na wschód od Burmecii (mała uwaga, chwilowo Lindblum staje się niedostępne).
Cleyra's Trunk
Przedmioty: Phoenix Dwon, Magician Shoes,
Ice
Staff, Ether, Needle Fork, Tent, Flame Staff, Remedy, Desert Boots,
Mythril
Gloves, Mythril Vest, Potion, Elixir, 900 gil, Hi-Potion, Gysahl
Greens, Silk
Robe, Magician Shoes
Przeciwnicy: Sand
Golem, Dragonfly, Zuu, Carrion Worm,
Sand Scorpion
Zaczynamy wspinaczkę. Pierwsze napotkane drzwi otwierasz pobliską wajchą. W środku radzę uważać na Sand Golem. Pokonujesz je zabijając Core, jednak na początek radzę unieszkodliwić ciało, w przeciwnym wypadku będzie kontrować wszystkie ataki na rdzeń. Także dla Quiny naucz się White Wind od Zuu (uważając, by ptaszysko nie zjadło wszystkich). Idź cały czas przed siebie (za drzewem otwórz skrzynkę z Ice Staff, inaczej przepadnie), aż dojdziesz do ślepego zaułka. Pociągnij za dźwignię w dziurze, zasypując piętro niżej. Idź więc nowo utworzonym przejściem. Po przejściu mostu idź cały czas przed siebie (w jaskini w środkowo-lewej ścianie jest ukryta skrzynka), przekładając na końcu dźwignię, umożliwiając dostęp do skrzynki powyżej. Idąc dalej natrafisz na pokój pełen ruchomych piasków. Wyrywasz się szybko naciskając X (jeśli wpadniesz na dno, musisz walczyć ze Sand Scorpion). Dwie skrzynki radzę na razie zignorować. Dostęp do nich teraz jest bardzo trudny, ale później będzie łatwiejszy sposób dostania się do nich. Po dotarciu do wyjścia zostaje ostatnia prosta, a na szczycie drabiny osada (przed wejściem załóż Bright Eyes).
Cleyra Settlement
Przedmioty: 970 gil, Ore, Echo Screen x2, Ether x2, Remedy, Gysahl Greens, Yellow Scarf, Emerald, Ore, Phoenix Pinion
Jak zwykle zwiedzasz sam. Twoim głównym celem na początek jest wejść na sam szczyt osady, ale wcześniej warto zebrać bardzo łatwo przeoczane przedmioty. Jeśli wziąłeś ze sobą Quinę, powinieneś ujrzeć dwa ATE z nią/nim w roli głównej. Po obejrzeniu ich, wejdź do lokacji na prawo od wejścia do wioski i wskocz za Quiną w ruchome piaski. Wrócisz do wcześniejszego dungeonu, lądują w pobliżu dwóch niedostępnych wcześniej skrzynek (Silk Robe i Magician Shoes). Wróć więc do wioski i, jak napisałem na początku, do budynku na szczycie drzewa. W środku porozmawiaj z jednym z mnichów, który powie, żebyś udał się do gospody. Zrób to. Gdy zjawisz się na miejscu, będziesz zmuszony do walki z bossem.
Antlion
Steal: Mythril Vest, Annoyment, Gold Helm
Najgroźniejszym atakiem mrówkolwa jest Sandstorm. Nie tylko zakłada na wszystkich Darkness, ale dodatkowo redukuje HP do jednocyfrowej wartości. Zacznij od Reis's Wind Freyi i utrzymuj je, jeśli Regen się zdejmie. Quina może użyć Mighty Guard, ale radzę trzymać je w pogotowiu do użycia White Wind na wypadek Sandstorm. Vivi, jak wcześniej, Slow, Focus i czary, a Zidane swoje (Steal jak chcesz).
Nagroda: 5 AP, 2424 gil, Ether, Annoyment
Po kolejnym łańcuchu wydarzeń, burza piaskowa zniknie. Gdy tylko uzyskasz kontrolę na Freyą, radzę wycofać się do króla, by zabrać kilka przedmiotów, które tylko teraz możesz zebrać (np. Emerald od High Priest). Idąc do Zidana, w gospodzie spotkasz Stiltzkina, a jego kolega ma do wysłania list. Wróciwszy do grupy, idź w dół drzewa, walcząc z kolejnymi grupami żołnierzy Alexandrii (pomaga założenie Man Eater). W końcu zostaniesz zmuszony do powrotu do osady. Zabij pierwszą grupę magów (po prawej masz Stitzkina, jeśli w gospodzie go przegapiłeś). Idąc po schodach masz kolejną grupę żołnierzy. Teraz będziesz musiał wybierać ścieżkę, którą będziesz prowadzić ludzi, którzy przeżyli atak. A więc kolejno: w prawo, w lewo i ostatecznie po moście w prawo. Ostatnią odpowiedź jak chcesz. Po kolejnym zwrocie wydarzeń pojawi się ponownie Beatrix. Zanim będziesz za nią biegł, zapisz grę, od uratowanych ludzi zbierz przedmioty (Phoenix Down, Remedy, Nymph Card, Zuu Card, Elixir, Ether i Phoenix Piniion, jeśli uratowałeś wszystkich) i przygotuj się.
Beatrix
Steal: Phoenix Down, Thunder Gloves, Ice Brand
Jak wcześniej, walkę toczysz na czas. Quina rzuca Mighty Guard, Freya Reis's Wind, Vivi Slow, a Zidane może jedynie kraść. Trzymaj swoich w pełni sił, bo babka wciąż mocno uderza.
Po walce, zacznie się odwrót, a Zidane z grupą za wrogiem. W tym miejscu Quina chwilowo opuszcza team.
Red Rose
Po wstępie, wejdź po schodach do końca kładki. Po kolejnej rozmowie, opuść ekran i ponownie wróć, żeby nie przegapić Moogla (Serino, masz dla niej list, a ona ma dla ciebie). Idź do reszty grupy, a rozmowa z Vivim wyśle cię do Alexandrii.
Alexandria
Przedmioty: Ice
Brand, Tent
Przeciwnicy: Soldier,
Bandersnatch, Type C
Wracamy do Steinera. Na początek rozhuśtaj klatkę z Marcusem (zgodnie z kierunkiem huśtania), aż w końcu się uwolnisz. Eliminując po drodze kolejnych żołnierzy, dostań się do drabiny (na górze zdejmij cenniejszy ekwipunek z Marcusa). Po wyjściu przejściem po lewej, Marcus pójdzie ratować Blanka, a do Steinera dołączy Zidane z resztą. Od tego momentu masz 30 minut na odnalezienie Dagger (czasu na szczęście masz aż za dużo). Większość zamku powinieneś znać, więc biegnij w kierunku sali tronowej (skąd pierwszy raz wybiegła Dagger w przebraniu). Po drodze możesz walczyć z Tantarianem w bibliotece, ale odradzam tego z dwóch powodów: goni cię czas i masz zdecydowanie za niski poziom, żeby w ogóle z nim wygrać (nie martw się, będzie jeszcze jedna szansa). W sali tronowej (środkowe drzwi) świecznikiem otwierasz przejście do lochów. Po drodze chwyć skrzynki jak chcesz. Zanim uratujesz Dagger, na samym dole czekają na ciebie błazny.
Zorn
Steal: Partisan, Stardust Rod
Thorn
Steal: Mythril Armlet, Mythril Armor
Jeśli masz dużo czasu, to możesz spróbować okraść błazny (szczególnie Stardust Rod od Zorna). Błazny przekazują między sobą czary, z czego najgroźniejszy może być Meteorite, zadając losowo aż do 500HP na całą drużynę. Na szczęście, możesz zaatakować aktualnie noszącego czar, zmuszając go do upuszczenia i anulowania swej następnej akcji. Jak we wcześniejszych walkach, Freya Reis's Wind, Vivi Focus, a reszta co chce. Obydwoje mają wspólne HP, więc skoncentruj się na jednym przeciwniku.
Podejdź do Dagger. Licznik zniknie, a tobie pozostaje wrócić do sali tronowej (przed salą zmień akcesoria Freyi na coś mniej rzadkiego). Na miejscu czeka kolejna potyczka z generałem
Beatrix
Steal: Survival Vest, Ice Brand, Phoenix Down
Jak zwykle, gra defensywna. Beartix wciąż niepokonana, a zamiast Quiny z Mighty Guard, masz Steinera do rzucania Potionów. Możesz rzucić na Beatrix Slow, a na swoich Regen z Reis's Wind, ale przed zabójczym Shock nie masz lepszej obrony.
Po walce Beatrix zmieni obóz, budząc Dagger ze snu. Gdy ona razem z Freyą będą walczyć z siłami królowej, tobie pozostaje ponowna ucieczka na dół. Dla pewności, zdejmij ze Steinera akcesoria, jemu na długo się nie przydadzą. Przed wejściem do Gargan Roo, Mosh (Moogle) ma kolejny list do dostarczenia. Po wejściu na kolejkę Garganta, będziesz musiał walczyć z dorosłą formą wcześniej wypędzonej larwy.
Ralvuimago
Steal: Oak Staff, Adaman Vest, Phoenix Down
Nie specjalnie wymagająca walka. Robaczysko (albo może wąż, whatever) potrafi założyć mini (zmniejszone statsy), co na razie możesz zdjąć tylko z pomocą Remedy. Poza tym, zaatakowany obwija się ogonem, zwiększając własną wytrzymałość. Atak w tym momencie wywoła jedynie kontrę, uderzając wszystkich Earth Force (ziemne obrażenia), lecząc siebie przy okazji. Wystarczy przeczekać, aż się rozwinie, uderzając go czarami, posilonymi Focusem.
Nagroda: 7 AP, 1404 gil, Ether
Zostaniesz w czasie jazdy zmuszony do zmiany przystanku.
Pinnacle Rocks
Przedmioty: Mythril Vest, The Ogre,
Mythril
Armlet, Peridot
Przeciwnicy: Sand Scorpion, Zaghnol, Seeker
Bat
Na początku lokacji przywita cię Ramuh, twój pierwszy przyzywalny Eidolon (bez zawyżonego MP), ale najpierw musisz wypełnić małe zadanie: znaleźć 5 jego duchów i ułożyć opowiadaną przez nich opowieść.
- pierwszy znajduje się w miejscu pierwszego spotkania (ekran w górę)
- na korzeniu po lewej
- za drzewem, w wodzie
- ekran w lewo, przed skrzynką
- z powyższej pozycji, obejdź korzeń
Gdy znajdziesz całą piątkę, po korzeniach dojdź do wyjścia z lokacji. Musisz jeszcze złożyć opowieść w logiczną całość, czyli kolejno:
Beginning, Cooperation, Silence i Hero lub Human (nieważne które wybierzesz). Za całość dostaniesz Peridot, z którego uczysz Ramuh. Jeśli cię to obchodzi, to przed opuszczeniem lokacji Moogle dostanie list od Stiltzkina. Możesz udać się do Lindblum, który miał niemiłe spotkanie z armią Brahme.
Lindblum
Przedmioty: Ether, Phoenix Pinion, Ore, 993, 340, 262 gil, Bandana
Miasto zostało mocno zniszczone, chociaż dalej stoi. Na razie możesz iść przed sklepy. Po rozmowie z Cidem masz okazję zrobić trochę zakupów i pokręcić się po mieście. Skrzynki dostały nową zawartość. Możesz dostać się na razie tylko do Theatre District, skąd (jeśli czytałeś listy od Ruby) możesz powiedzieć Lowellowi o teatrzyku w Alexandrii. Radzę zakupić (albo dokładniej, zsyntezować) Barette, z którego Dagger nauczy się Cura. Gdy zrobiłeś dość zakupów, porozmawiaj z mężczyzną na środku placyku przed sklepami.
Na mapie masz niewiele nowego do roboty. Możesz zanieść Kupo Nut do Mogunty, ale to raczej wszystko. Nie ma nowych Chocographów, więc idź do Qu's Marsh.
Qu's Marsh
Przeciwnicy: Gigan Toad, Axolotl
Jeśli wcześniej nie zrekrutowałeś Quiny, to teraz musisz to zrobić. Mając swojego obojnaka z powrotem, wejdź do najbardziej wysuniętej na wschód ścieżki przez trawę. Quina instynktownie wprowadzi cię do Fossil Roo.
Fossil Roo
Przedmioty: Elixir, Fairy Earrings, Ether,
Lamia's Tiara, Survival Vest
Przeciwnicy: Armodullahan, Griffin,
Abomination,
Seeker Bats, Feather Circle
Przed wejściem, upewnij się że nikt nie ma poziomu podzielnego przez 5. Po minięciu zakratowanego przejścia zacznie gonić cię Armodullahan. Jeśli cię złapie, będziesz zmuszony z nim walczyć, a nie jest miłym przeciwnikiem. Nie dość że zaczynasz ustawiony tyłem, to przeciwnik potrafi użyć Death i Lv 5 Death. Nawet jak go pokonasz, to po chwili wstanie. Możesz tylko biegnąć przed siebie, unikając gilotyn. Za dziurą na końcu masz chwilę odpoczynku, ale nie na długo, bo pojawi się boss.
Lani
Steal: Coral Sword, Gladius, Ether
Na początek walki, Lani będzie koncentrować swoje ataki na Dagger. Dopiero jak ona zginie lub zadasz jej wystarczająco obrażeń, zacznie atakować resztę bandy. Ogólnie prościzna, Vivi rzuca na nią Slow i Focus, Quina może rzucić Mighty Guard, a także wykorzystać kilkakrotnie Magic Hammer, do wypalenia MP przeciwniczki. Zidane normalnie atakuje (dobrze, jeśli ma założone Man Eater).
Po walce, dziewoja da nogę. Zanim udasz się w głąb dungeonu, sprawdź pomieszczenie, z którego wyskoczył Armodullahan (Elixir). Przez większość lokacji radzę mieć założone Insomaniac i Loudmouth.
Ponownie masz tutaj spotkanie z Gargantami, które służą jako transport pomiędzy kolejnymi częściami lokacji. Żeby skorzystać z przejażdżki, zerwij pobliski kwiatek i stań w miejscu wskazanym przez dymek. Po pierwszej przejażdżce, trafisz na teren pierwszego z poszukiwaczy skarbów, który pokrótce wyjaśni sposób kontrolowania insektów. Choć radzi zacząć od górnej ścieżki, skorzystaj z dolnej, lądując z pomocą Garganta w ślepym zaułku z Fairy Earrings w skrzynce. Idź teraz zgodnie z zaleceniami poszukiwacza górną ścieżką. Na pierwszym przystanku musisz przełączyć dźwignię nr 1, co naprowadzi insekta do dźwigni nr 2. Wróć teraz do mężczyzny (wracając musisz przełączyć ponownie jedynkę) i weź dolną ścieżkę, doprowadzając cię do nowej części. Na szczycie schodów masz kolejną dźwignie (nr 4), której przełączenie wyrzuci cię najbliższym Gargantem do skrzynki z Lamia's Tiara. Pozostawienie jej w pierwotnej pozycji nakieruje insekta na ścianę porośniętą bluszczem. Na jej lewym-górnym rogu jest ostatni przełącznik, który nakieruje ostatniego Garganta do wyjścia (wspinając się uważaj na kamienne twarze, gdyż mogą zrzucić cię na dół). Zanim to zrobisz, przejściem na prawo znajdziesz kolejnego kopacza, który za Potion pozwoli ci popracować na swoim terenie. Po prostu stukaj do skutku w jednym miejscu, aż coś wyskoczy. Głównie jest to Ore, lub Potion, ale możesz znaleźć też Madain's Ring. Zauważysz, że ściana po prawej jest inna. Za nią ukrywa się Moogle (Kuppo), który wyskoczy po kilku uderzeniach kilofa. Gdy masz dość kopania, oddaj kilof właścicielowi, przełącz dźwignię na ścianie bluszczowej i przejściem na parterze dostań się do Garganta. Pamiętaj, że wskakując na niego nie będziesz mógł wrócić. W końcu wyjdziesz na nowy kontynent
Outer Continent
Nie ma tutaj mgły, ale jest kilka nowych potworów, z czego musisz szczególnie uważać na Cactuary. Może nie mają nienaturalnie wysokiego uniku, ale pojawiają się najpierw ukryte w ziemi i dopóki tam są, wszelkie ofensywne akcje kończą się kontrą za 1000 HP (1000 Needles). Atakuj je tylko, jak wyjdą na powierzchnię. Dodatkowo, miej założone Clear Headed przy kaktusach. Jest tutaj nowe Qu's Marsh, jak chcesz. Na razie możesz wejść do zawieszonej nad wąwozem konstrukcji.
Conde Petie
Przedmioty: 2700 gil, Phoenix Pinion
Rally-Ho! Pozwiedzaj całą wioskę, oglądając kolejne ATE. Najważniejsze to porozmawiać z Vivim przed czymś co wygląda jak łódka (ołtarz), a jak już wszystko zrobisz, pójdź do sklepu. Powinieneś natrafić na czarnego maga, który od razu da nogę (jeśli nic się nie dzieje, to pokręć się jeszcze trochę). Na razie tyle możesz tutaj zrobić.
Na mapie kieruj się do "zielonego guza" w lesie na zachód (musisz obejść wzgórze).
Black Mage Village
Przedmioty: 2000, 843
gil, Ether, Virgo, Elixir, Gysahl
Greens
Przeciwnicy: Zemzellet, Myconid
Najpierw musisz przejść przez las. Zły wybór drogi spowoduje, że będziesz biegał bez celu w kółko. Musisz iść w kierunku, gdzie nie ma sów (sprawdzaj drogowskaz na środku). Kolejno ścieżki w prawo, prawo, lewo i znowu prawo.
Mimo, iż początkowo mieszkańcy wykazują pewną niechęć, to możesz pozwiedzać, porozmawiać i pohandlować. By pchnąć fabułę, porozmawiaj z magami na cmentarzu (zachodnia część wioski), po czym porozmawiaj z Vivim w gospodzie, decydując się przespać. Rano możesz wracać do Conde Petie.
Conde Petie
Spróbuj porozmawiać z którymkolwiek ze strażników, broniących przejścia za wioskę. "Jego Świętobliwość" znajdziesz przed gospodą (zachodnia część). Po miłym ślubie będziesz mógł dostać się na tyły wioski.
Mountain Path
Przedmioty: Remedy,
Tent, Ether, Moonstone
Przeciwnicy: Gnoll,
Ochu, Troll
Na wstępie, Quina idzie swoją drogą, a na jej miejsce wskakuje Eiko. Droga prosta. Jedynie na pierwszym rozwidleniu (na którym jest Moogle) musisz skręcić w lewo. Na końcu przerośniętego korzenia czeka boss.
Hilgigars
Steal: Phoenix Down, Mythril Fork, Fairy Flute
Dagger lub Eiko rzucają Float, żeby ochronić drużynę przed Earthquake. Poza tym, Vivi Slow, Focus i uderzaj jak możesz. Niespecjalnie oryginalny przeciwnik, choć potrafi podleczyć siebie za pomocą Curaga.
Nagroda: 9 AP, 2136 gil, Tent
Dalsza droga prawą odnogą (lewa na razie nieważna) na mapę. Mała uwaga, w całej lokacji możesz odnaleźć kamienne ołtarze, w których leżą kolorowe kamienie. Jeśli znajdziesz wszystkie i zaniesiesz do monumentu na prawo od Moogli, dostaniesz Moonstone. Wszystkie bardzo łatwo znaleźć, jedynie podpowiem, sprawdź wielki korzeń w pobliżu wejścia z Conde Petie. Tamtejszy posąg łatwo przegapić (na prawo po korzeniu).
Madain Sari - Village of the Lost Summoners
Przedmioty: Tent, Libra, Ore, Phoenix Pinion, Kirman Coffee
Po odzyskaniu kontroli, zacznij kręcić się po okolicy. Najważniejsze jest rozmowa z Vivim (przed domkiem Eiko) i z Moogle pilnującym budowli na górze.
W między czasie, oglądająca ATE z Eiko będziesz mógł pomóc dziewczynie przyrządzić obiad. Zaczynasz przydzielając zadania podopiecznym, więc kolejno: Momatose, Mocha i Chimomo. Na kolejnym ATE, wlej wodę dla 11 osób, nie wrzucaj Oglopa do garnka (NO) i pomóż w łowieniu. Na koniec poproś Quinę o radę.
A Zidane, spróbuj wejść do chatki, sprawdź jeszcze raz blokowaną budowlę i przyprowadź do niej Dagger. Na koniec sprawdź przygotowania do obiadu. Po posiłku, weź naczynia i zanieś do Eiko. Próbując wyjść, dostaniesz propozycję drzemki, na co zgódź się. Rano możesz wrócić do Mountain Path, tym razem idąc górną ścieżką na skrzyżowaniu, gdzie walczyłeś z Hilgigars.
Iifa Tree - The Ancient Tree of Life
Przedmioty: Ruby, Phoenix Down, Hi-Potion,
Ether, Lamia's Flute, Remedy, Elixir, Brigandine
Przeciwnicy: Stroper, Zombie, Dracozombie, Myconid
Kolejna prosta lokacja. Dobrze, żebyś nie miał poziomu podzielnego przez 5 oraz załóż Jelly i Loudmouth. Większość z przeciwników to nieumarli (Zombie), więc biali magowie mogą przeciwko nim użyć Cure/a, lub Phoenix Down. Podobnie tyczy się przeciwnika Stroper, z tą różnicą, że na tego kamienia użyj Soft. Na początek, poproś Eiko, o zdjęcie bariery, a w połowie drogi, wskakuj na windę. Wewnątrz drzewa kilka skrzynek musisz zrzucić za pomocą przycisków ukrytych w bocznych wnękach. Po drugiej windzie, na samym dole ukryta jest skrzynka z Brigandine (z lewej strony za centralnym słupem). Załóż wszystkim Body Temp. By ruszyć wszystko dalej, sprawdź "balkonik" po lewej stronie Vivi i Eiko, a na koniec, pomóż Dagger.
Soulcage
Steal: Oak Staff, Magician Cloak, Brigandine
Do dwóch najgroźniejszych ruchów przeciwnika należą Mustard Bomb (zakłada Heat, który zabija, gdy postać wykona ruch) i Lv 5 Death (śmierć dla każdego z poziomem podzielnym przez 5). Jeśli więc nie masz założonego Body Temp lub postacie mają poziom podzielny przez 5, to może być naprawdę ostro. Jako, że boss to nieumarły, możesz przeciwko niemu użyć Cure/a. Nie używaj Fire/a i ataków opierających się na ogniu, gdyż boss zapalony kontruje za pomocą bolesnego Fire Blades.
Nagroda: 9AP, 3800 gil, Phoenix Pinion
Zwycięstwo oczyści cały Mist Continet z mgły. Na razie po Kuji ani śladu, więc wracaj do Madain Sari.
Madain Sari
Przedmioty: Survival Vest, Phoenix Down, Exploda, Elixir
Sprawdź pokoik pod kuchnią (wcześniej był cały czas blokowany przez Quinę), a po rozmowie idź do Eidolons Wall (po drodze załóż Zidanowi Man Eater i Distract). Rozmawiając z Moogle, wybieraj cały czas pierwszą odpowiedź. Czas na pojedynek z bossem.
Scarlet Hair
Steal: Ether, Poison Knuckles
Walczysz jeden na jeden. Po prostu atakuj, wstrzymując się tylko, gdy przeciwnik zaczyna skakać po okolicy.
Nagroda: 9 AP, 4790 gil, Tent
Po walce, wróć jeszcze raz do pokoiku pod kuchnią, a na zewnątrz chatki sprawdź okolice barierki. Po dłuższej rozmowie, przed opuszczeniem wioski znowu pojawi się Amarant, tym razem dołączając do drużyny.
Iifa Tree
Przedmioty: Aquamarine
Przeciwnicy: Stroper,
Zombie, Dracozombie, Myconid,
Mistodon
Jak wcześniej, biegnij cały czas przed siebie. Po rozmowie z Kują, za drzewem ukrywa się Mocchi z listem od Stiltzkina. Biegnąc na dół będą atakować cię kolejne Mistodonty (możesz biegać tam i powrotem, jeśli chcesz potrenować). Na dole, Dagger dostanie Aquamarine z Leviathanem i to tyle na drugim dysku.
Dysk 3
Alexandria
Przedmioty: Shiva Card, Ramuh Card, 3627 gil, Phoenix Pinion, Opal, Topaz, Amethyst, Leo, Lapis Lazuli
Znowu biegamy Vivim. Jeśli nie chcesz marnować czasu, od razu biegnij do mini-teatrzyku Ruby (alejka, w której, na początku gry, z Puckiem, wziąłeś drabinę). Jednak zanim to zrobisz, sklepy z bronią są otwarte z nowym wyposażeniem (nie marnuj Moonstone dla Pearl Rouge, kupisz go na aukcji), a także pobiegać z Hippaul. Tą mini gierkę możesz zrobić tylko teraz, dopóki sterujesz Vivi.
Po wejściu do teatrzyku, kontrolę przejmujesz na chwilę nad Eiko (wejdź tylko do głównego holu) i ponownie panujesz nad Zidanem. Możesz nim pograć o kasę w trzy karty (bardziej trzej przyjaciele) z gośćmi w zbrojowni, lub biegnij prosto do zamku. Po dalszym rozwinięciu wydarzeń trafisz do Treno.
Treno
Przedmioty: Chimera Armlet
Oglądając ATE, przy drugiej wstawce z Vivi wybierz drugą odpowiedź, by został w Treno. To pozwoli obejrzeć ATE "Hippo's prize" dzięki któremu przy drugim pojedynku będziesz mógł wygrać bardzo rzadką kartę Namingway. Z innych atrakcji, w zbrojowni jest kolejny potwór do zabicia (łatwy Catoblepas), a na aukcji możesz kupić kilka nowych przedmiotów (m.in. Dark Matter, z którego Dagger uczy się Odina).
W tym momencie gry bardzo ważne jest, żebyś teraz udał się do Dali, jeśli nie chcesz przegapić ostatniego ziarna kawy. Dostaniesz się tam bardzo szybko przez South Gate. W wiosce możesz w końcu przeszukać dom mayora (ten z rodziną jest teraz w Alexandrii). Sprawdzaj kilkakrotnie biurko (desk, w którym ukrywa się Mini-Brahne), aż chłopczyk zaśnie, wtedy sprawdź piecyk (heater) dla Mayor's Key, którym otworzysz drzwi w młynie. Za nimi masz skrzynkę z kasą (30000 gil), a pod skrzynką (sprawdź ją drugi raz) upragniony Burman Coffee. Oprócz tego, młyn jest wyłączony i możesz zgarnąć Cachusha i Elixir ze skrzynek na strychu. Ogólnie, powinieneś mieć wszystkie trzy ziarna, więc oddaj je Morridowi i wracaj do Treno.
Żeby przejść do dalszej części gry, musisz rozegrać kilka pojedynków w turnieju karcianym. Jeśli całkowicie olewałeś karty, to możesz mieć trochę problemów. Staraj się głównie ustawiać karty tak, żeby strzałki wskazywały na puste pola przeciwnika. Pierwszy pojedynek nie jest niczym specjalnym. Jednak, jeśli kazałeś Viviemu zostać w Treno, to w drugim grasz z Mario, używającym bardzo rzadkiego Namingway Card. Dobrze jest zapisać przed trzecim pojedynkiem, gdyż masz przy nim tylko jedną szansę, a jeśli wygrasz, dostaniesz Rebirth Ring. Nadszedł czas wrócić do Alexandrii.
Alexandria
Wydając rozkazy, wybierz takie ustawienie.
- Gather information - Kohel & Blutzen
- Protect the citizens - Haagen & Weimar
- Contact Lindblum - Breirecht & Lando
- Prepare the Cannons - Dajebon & Mullenkedheim
Za poprawne wysłanie ludzi dostaniesz Angel Earrings (Elixir, lub Hi-Potion jeśli zrobisz pomyłkę).
Następnie jako Steiner i Beatrix walczysz w mieście z Mistodonami. Wystarczy założyć Undead Killer i pójdzie jak z płatka.
Jako Dagger musisz jedynie kierować się w kierunku sali tronowej, a przed nią do wieży na lewo (droga jest od razu wymuszona).
Po kolejnej wstawce ponownie sterujesz Zidanem i resztą bandy. Zanim jednak udasz się krokami Dagger, możesz teraz walczyć z opcjonalnym bossem (załóż wcześniej każdemu Antibody). W bibliotece, na regale leży książka, która wezwie cię do walki.
Tantarian
Steal: Demon's Mail, Elixir, Ether, Silver Fork
Na początek boss ukrywa się zamknięty w książce. Dopóki tam jest, będzie atakował bolesnym Paper Storm i zakładał Doom. Żeby wypłoszyć go na zewnątrz, atakuj, dopóki nie trafisz na stronę w której się ujrywa (zwykle po 4-5 uderzeniu). Wtedy staje się wrażliwy na uderzenia, a sam atakuje jedynie za pomocą Poison, który nic ci nie zrobi, jeśli założyłeś Antibody. Ważne, żebyś go wtedy nie atakował fizycznie, inaczej szybko się zamknie i musisz go znowu szukać (robi to automatycznie po upływie kilku kolejek). Strategia prosta: Fraya rzuca Reis's Wind i poprawia go, gdy zniknie, Vivi Slow i Focus. Gdy odnajdziesz bossa, Vivim rzucaj Bio i (jeśli trenowałeś, czyli często kradłeś) Thievery Zidanem, w przeciwnym wypadku nic nim nie rób. Freya i Amarant leczą ran.
Nagroda: 3146 EXP, 30 AP, 4472 gil, Running Shoes
W obu bibliotekach jeszcze wygoń dziadki i biegnij do Dagger. Na końcu automatycznie trafisz do Lindblum.
Lidblum
Przedmioty: Elixir x2, Egoist's Armlet, Remedy x2, Chimera Armlet, Sagittarius, Lapis Lazuli, 970, 1273, 4826 gil
Po pobudce możesz najpierw sprawdzić Dagger w obserwatorium, lub od razu udaj się do sali tronowej. W przerwie narady, sprawdź jeszcze raz Dagger w pokoju gościnnym. W wyniku traumatycznych przeżyć, dziewczyna straciła głos. Choć może wciąż rzucać czary, to nie może używać Trance, a dodatkowo czasami nie będzie mogła się skupić, w wyniku czego zmarnuje kolejkę. Wracając do regenta Cida, musisz dla niego znaleźć 3 napoje, które mogą zmienić go z powrotem w człowieka. Znajdziesz je wszystkie w mieście:
- Unusual Potion - Theatre District, Cinna da ci go automatycznie przed kryjówką
- Strange Potion - Theatre District, porozmawiaj z malarzem w domu naprzeciwko stacji i sprawdź szafkę po lewej
- Beautiful Potion - Business District, od dziewczyny, która sprzedawała przedmioty
Jak znajdziesz ostatni, wracaj do regenta. Niestety, zamiast w człowieka, zmieni się w żabę. Na razie możesz tylko zejść do doków i skorzystać z innego środka transportu: statku.
W końcu masz całą drużynę do własnej dyspozycji. Powróciwszy na mapę możesz ponownie zająć się poszukiwaniem Chocographów. Nie dość, że z błękitnym chocobo możesz dostać się do Chocobo Lagoon, ale możesz teraz ulepszyć swoje ptaszka aż do ciemnoniebieskiego, zyskując dostęp do prawie wszystkich skarbów i lokacji na świecie. Już sam czerwony pozwoli dostać się do wcześniej niedostępnych terenów (chociaż Forgotten Continent nie jest jeszcze dostępny), między innymi dwóch South Gate. Samym statkiem możesz wrócić do Alexandrii (przez pobliski port) dla kilku nowych przedmiotów, a także odwiedzić lokację Esto Gaza (oprócz sklepu niewiele tam możesz zrobić) na północno-zachodnim kontynencie (Lost Continent).
Na razie wróć do wioski magów.
Black Mage Village
Przedmioty: Black Belt
Większość mieszkańców poszła za Kują. Porozmawiaj z magiem na cmentarzu i sprawdź jeszcze chatkę z jajem chocobo. Po rozmowie, dostaniesz namiar do kryjówki złoczyńcy.
Desert Palace znajdziesz na wschodzie za górami, pod piaskami pustyni. Do pałacu wejdziesz przez jeden z czterech ruchomych piasków (północno-zachodni), wybranie złego wymusi walkę z Antlion.
Desert Palace
Przeciwnicy: Ogre, Grimlock
Niestety wpadłeś w pułapkę. Możesz jedynie robić, co Kuja ci karze. Będziesz musiał wybrać drużynę i wejść na osobisty pojazd złoczyńcy. Zostaniesz przeniesiony na nowy kontynent.
Idź na południe, przez kanion, aż znajdziesz miejsce docelowe. Miej przez cały czas założone Clear Headed, jeśli nie chcesz mieć kłopotów z Cactuar.
Oeilvert
Przedmioty: Remedy, Rising Sun, Gaia Gear,
Elixir, Diamond Sword, Shield Armor, Feather Boots, Power Vest
Przeciwnicy: Ogre,
Epitaph
Wejdź do środka. Z obowiązkowych umiejętności, załóż Jelly i Clear Headed. Wewnątrz budynku masz dwa zmartwienia: po pierwsze, nie możesz używać magii, a po drugie, uważaj na przeciwnika Epitaph. Jakakolwiek akcja na nim spowoduje użycie Mirror, który tworzy kopię losowej postaci. Jeśli jest ona w drużynie, to natychmiast zostanie zabita. Jeśli padnie kopia, to stworzy nową (do trzech w jednej walce). Najlepiej na samym początku walki poczęstować przeciwnika Softem, żeby nie robił większych problemów (jest z kamienia).
W pierwszej kolejności wejdź po schodach do pokoju po lewej, gdzie załącz kulę (zmieni kolor na czerwony). Wróć się i na parterze idź w lewo, a dalej przez dolne drzwi. Obejrzyj wszystkie cztery projektory (żółte światełka), a wychodząc drzwiami na górze, sprawdź świecącą kulę na środku kładki. Wróciwszy do pokoju z projektorem planety, wejdź przez niebieskie drzwi. Po krótkim wykładzie, wróć przed wejście i cały czas w prawo, aż do windy. Na dole czeka boss.
Ark
Steal: Power Vest, Elixir, Holy Lance
Część umiejętności nieprzyjaciela bazuje na wietrze (Whirlwind), więc mała ochrona przed żywiołem pomaga. Poza tym groźne są Photon (redukuje HP postaci do 1) i Propeller Wind (Confuse na całą drużynę, Clear Headed obowiązkowy). Ogólnie, nie jest to za bardzo wymagający przeciwnik.
Nagroda: 11 AP, 6964 gil, Pumice Piece
Weź Gulug Stone i wracaj do statku.
W międzyczasie...
Desert Palace
Przedmoty: Promist Ring, Anklet, Shield
Armor,
N-Kai Armlet, Black Hood, Venetia Shield
Przeciwnicy: Torama,
Drakan, Grimlock
Niestety, Kuja nie umie dotrzymywać obietnic. Chwilowo sterujesz Cidem. Kieruj się do przejścia, z którego wyszli czarni magowie. Żeby dezaktywować pułapkę, musisz obrócić klepsydrę, na co masz 6 minut. W pierwszej kolejności naciskasz O przybliżając się powoli do klatki z kluczem, wstrzymując się z wciskaniem, gdy potwór patrzy w kierunku żaby. Gdy chwycisz klucz, od razu weź się za ustawianie ciężarków na wadze (trzecia odpowiedź) i wybierz czwartą możliwość. Wszyscy powinni być teraz cali i zdrowi.
Biegnąc resztą drużyny przez pałac, miej założone Clear Headed, Antibody i Body Temp. Główną atrakcją lokacji, są poukrywane bloodstone. Z jednej strony działają jak skrzynki, ukrywając części wyposażenia, ale zostawione w spokoju zwiększą siłę najbliższego bossa. Zaczynając od ekranu tytułowego (z nazwą lokacji) zapalenie świecznika po lewej aktywuje pierwszy kamień. Na następnym ekranie sprawdź wszystkie trzy posągi i spróbuj iść w lewo. Powinny pokazać się świetliste schody, na końcu których jest do zapalenia świecznik. W następnym pomieszczeniu, zapal wszystkie lampy w lewej części, otwierając przejście do prawej połowy, gdzie załącz jedynie lampę w pobliżu kwiatów. Dostań się teraz do centralnej części. Możesz zapalić wszystkie świece (zaczynając od tych centralnych), aż pojawi się bloodstone i zniknie witraż po prawej. Za nim masz kolejny kamień, aktywowany pobliskimi świeczkami (trzecia jest ledwo widoczna w tle). Idąc dalej w kierunku biblioteki masz kolejne świece do podpalenia. We wcześniej wymienionym pomieszczeniu włączaj kolejno świecę na parterze i z górnych pięter w dół, sprawdzając otwierane przejścia dla kolejnego kamienia i lamp. W końcu powinieneś usłyszeć moogla. To znak, że możesz przejść przez witraż po lewej do następnego pomieszczenia. Najpierw włącz obydwie świece obok posągu, a zgarnąwszy kolejny bloodstone, zgaś tą po lewej. Przejdź do lewej części. Tu ponownie zapal wszystko, opróżnij kamień i zgaś świecę na lewo od posągu (zostaw tą pod portretem). Pokażą się schody do ostatniego świecznika. Przed jego włączeniem pojawi się boss.
Valia Pira
Na początek, boss będzie szukał aktywnych bloodstone. Jeśli jakiś znajdzie, to zwiększy on siłę bossa. Szczerze, nie walczyłem z nim nie ruszając żadnego z kamieni, ale mogę sobie wyobrazić, że ze zwiększonymi statsami staje się bardzo silny. Ogólnie, nie jest specjalnie wymagający bez ulepszeń. Atakuj normalnie.
Nagroda: 11 AP, 4089 gil, Elixir
Zapal w końcu świece i wejdź w teleport.
W międzyczasie wróci Zidane. Idź nim z powrotem do Kuji. Po wizycie w jego pokoju ucieknie z Gulug Stone, porywając po drodze Eiko (nie zdejmuj z niej wyposażenia). Goń porywacza ponownie w kierunku doku i dalej blokowanym wcześniej przejściem. Obniż przy pomoście drabinkę i biegnij przez wzgórza.
Po pościgu wylądujesz na lodowym Lost Continent. Od plaży idź w lewo do łatwo widocznej budowli.
Esto Gaza
Przedmioty: Wing
Edge
Przeciwnicy: Garuda
Jeśli byłeś tu wcześniej, to mogą cię zaskoczyć potwory, atakujące na zewnątrz budynku (załóż przy nich Locomotion). Wewnątrz będziesz zmuszony wziąć ze sobą Viviego. W sklepiku możesz zakupić kilka nowych przedmiotów (między innymi Octagon Rod dla Viviego). Wyjdź na tyły kaplicy i w głąb wygasłego wulkanu.
Mount Gulug
Przedmioty: Ether, Red Hat, Golden Hairpin, Demon's Mail,
Elixir, Gaia
Gear, Wing Edge,
Ribbon
Przeciwnicy: Vepal, Wyrm Hydra,
Wraight,
Granade, Red Dragon
Z umiejętności: Body Temp i Antibody. W lokacji są trzy miejsca, w których możesz zostać zaatakowany przez smoki (Red Dragon). Nie są może specjalnie groźne, ale posiadają atak Twister, który może czasami nieźle zawiać. Na początek, skręć w prawo, aż dojdziesz do studni. Stąd po prawej jest ledwo widoczna półka, na której możesz znaleźć Golden Hairpin. Przy studni możesz zjechać liną na dół. Tutaj idąc w lewo, czy w prawo aż do końca ścieżek natrafisz na wspomniane wcześniej smoki. Dalszą drogę otworzysz, kombinując przy dźwigni obok studni, spuszczając linę na dół trzy razy z rzędu. Na dnie zaatakuje ostatnia grupa smoków. Przez utworzoną przez nie dziurę trafisz na bossa.
Meltigemini
Steal: Vaccine, Golden Hairpin, Demon's Vest
Na początku walki, Eiko zastąpi Viviego. Problemem tu nie jest zwycięstwo, gdyż boss jest bardzo łatwy, tylko wyjście bez statusu Virus, który nakłada za pomocą Viral Smoke na całą drużynę. Status może niegroźny, ale uniemożliwia dostanie EXP i AP po walce. Jeśli cię nagrody nie obchodzą, to wystarczy używać najsilniejszych ataków, aż boss padnie.
Nagroda: 11AP, 6428 gil, Vaccine x2
Po kilku scenach, wylądujesz w Lindblum. Kieruj się do sali konferencyjnej. Po kolejnej serii wydarzeń, Dagger odzyska pewność siebie, dostaniesz Garnet (kamień), z którego dziewczyna nauczy się Bahamuta, a także dostaniesz w końcu dostęp do niebios dzięki Hilda Garde 3.
Z nowym airshipem możesz wylądować wszędzie tam, gdzie jest chociaż skrawek zieleni. W tym momencie możesz też znaleźć wszystkie skarby (po za jednym) z Chocographów, rozwiązać zagadki Ragtimer Mouse, a także dostać się do opcjonalnej lokacji.
Daguerro
Przedmioty: Capricorn, Elixir x2
Lokacja znajduje się na dużej wyspie w centrum południowo-zachodniego archipelagu. Jest tu trochę do roboty, jednak większość należy do działu o sidequestach, więc tutaj jedynie wspominam o istnieniu tego miejsca. Podpowiem jedynie, żeby koleś w lewej części lokacji otworzył sklep, musisz na parterze manewrować pobliskimi wajchami, aż najbardziej lewa winda ustawi się na najniższej pozycji, odkrywając dziurę. Sprawdź ją i zatkaj pobliskim palem. Teraz możesz prawą windą dostać się na piętro, a wdzięczny sprzedawca otworzy sklep.
Twój prawdziwy cel znajduje się w dolinie w północnej części Forgotten Cotinent (został dla ułatwienia zaznaczony na mapie).
Ipsen's Castle
Przedmioty: Dagger, Aquarius, Broadsword,
Javelin, Cat's Claw, Rod, Barette, Maiden's Prayer,
Air Racket, Golem's Flute,
Ancient Aroma, Mage's Staff
Przeciwnicy: Tonberry, Veteran, Cerberus, Gargoyle,
Agares
Na początku Amarant postanowi sprawdzić zamek na własną rękę. Gdy już wejdziesz do środka, załóż Antibody, Body Temp, Locomotion, Jelly, a także załóż wszystkim najsłabsze bronie jakie masz. Może to wydać się dziwne, ale w tym zamku twoje najsilniejsze bronie będą zadać znikome obrażenia, zaś startowe bronie będą głównym źródłem bólu dla potworów (dlatego znajdujesz je w skrzynkach, zbroje normalnie działają). Najszybsza droga: prosto do rury, którą zjedź na dół. Dalej po drabinie obok i przez drzwi po lewej. Po drabinie zejdź na dół, przechodząc do szczebli na prawo, wchodząc po nich do przejścia na górze. Teraz wystarczy wejść do windy w tle. Jeszcze na tym samym ekranie możesz sprawdzić ścianę po prawej, wybierając kolejno pokazujące się możliwości (poza Leave), aż wyskoczy Rest. W pokoju na szczycie windy weź lustra. Próba opuszczenia miejsca przywoła bossa.
Taharka
Steal: Orichalcon, Elixir, Mythril Claws
Kolejny prosty boss. Ma on dwa stany: otwarty używa magii, a skulony ma większą obronę na ataki fizyczne. W tym ostatnim stanie wystarczy używać magii.
Nagroda: 11 AP, 8092 gil
Teraz możesz wracać do wyjścia. Po drodze, na ekranie z Mooglem, zostaną aktywne zapadnie. Możesz za pomocą jednej z nich dostać się na żyrandol z Madain's Ring. Zaś przy wejściu zauważysz, że zniknęła ściana z wierszem, otwierając przejście do windy, którą dostaniesz się do komnaty z wielkim mieczem. Tutaj, przenoś kwiatki z podest na podest, zgodnie z ruchem zegara. Jeśli zrobisz to poprawnie, miecz naładuje jedną z doniczek, zmieniając ją w Ancient Aroma. Teraz, spróbuj opuścić zamek. Na zewnątrz reszta poinformuje, że Amarant jeszcze nie wrócił. Zidane postanowi sam go poszukać (jeśli masz problem z walką, użyj Flee). Znajdziesz go w odwróconym pomieszczeniu na dole rury. Razem możecie opuścić zamek.
Mając cztery lustra, będziesz musiał zdobyć wszystkie cztery elementarne świątynie, rozrzucone po świecie. Musisz to zrobić równocześnie, rozstawiają po dwie osoby na budowlę. Może to brzmi ciekawie, ale niestety programiści maksymalnie uprościli cały ten etap. Zamiast czterech grup, władzę masz tylko nad Zidanem i Quiną, więc przed wejściem upewnij się, że ta druga ma jakieś pożyteczne czary i poziom ponad przeciętną (choć z drugiej strony, dobrze przygotowany Zidane powinien sam sobie poradzić). A więc rozstawiając kolejno:
- Water Shrine - zatoka na zachód Forgotten Continent, łatwo widoczny wir, wyskakują tutaj Eiko i Dagger
- Fire Shrine - wulkan na wschodniej części Lost Continent, misja dla Freyi i Amaranta
- Wind Shrine - niewielki kanion na południowej części Forgotten Continent, tutaj wysiadają Steiner i Vivi
- Earth Shrine - południowo wschodni półwysep, miejsce oznaczone kamieniami i korzeniami, zostają Zidane i Quina
Earth Shrine
Droga prosta. Gdy podłoga zacznie się podnosić, naciskaj X, gdy pokaże się dymek. Na końcu załóż lustro i pokonaj bossa.
Earth Guardian
Steal: Avenger, Rubber Suit
Earthquake możesz skontrować zakładając przed walką Gaia Gear, lub Auto-Float, a na jego czary przydaje się Auto-Reflect. Quiną możesz rzucić Mighty Guard jak chcesz (z powyższymi zabezpieczeniami nawet niepotrzebnie) i później używać Tornado, a Zidane atakuje normalnie.
Nagroda: 11 AP, 4512 gil, Phoenix Down
Droga do Terry została otwarta i wiedzie przez Shimmering Island (na południe od Esto Gaza), jednak wchodząc tam miej na uwadze, że wrócisz dopiero na czwartym dysku. Więc upewnij się, że naprawdę zrobiłeś wszystko co mogłeś, gdyż większość lokacji później zostanie zamknięta. Sprawdź też jeszcze raz wszystkie dostępne sklepy, jeśli jeszcze nie kupiłeś wyposażenia, z którego postacie mogą nauczyć się jakiś umiejętności.
Terra
Przedmioty: Coronet, Dragon Wrist, Elixir,
Remedy, Mythril Racket, Demon's Veast, Minerva's
Plate
Przeciwnicy: Mover, Hecteyes, Ring Leader
Kolejna prosta lokacja. Po prostu idź za dziewczyną. W lokacji z pajęczymi drabinami, zejdź po pierwszej, przejdź na lewo i zejdź na dół. Po przejściu na drugą stronę mostu, wejdź w niewidoczne przejście w lewo, powoli obracając kierunkiem biegu na górę, aż Zidane wyjdzie na dół do ukrytej skrzynki. Dalej wejdź po schodach
Bran Bal
Przedmioty: Wing Edge, Elixir x2, Flash Hat
Żeby dostać się do skrzynki z Flash Hat, musisz wejść za most, z jego lewej strony. Najpierw zostaw Dagger w zachodnim budynku, a potem, idź za znajomą dziewczyną do budowli na górze wioski. Jako Eiko, biegaj po mieście, idąc krokami Zidana z ATE i zbierając mijane przez niego postacie.
Pandemonium
Przedmioty: Holy Miter, 20007 gil, Elixir,
Carabini Mail, Battle Boots
Przeciwnicy: Abadon, Shell Dragon, Mover, Malboro
Na początek, idź za Garlandem. W następnym etapie, po prostu eliminuj kolejne potwory. Gdy Zidane wróci do swoich zmysłów, wróć się w kierunku tronu. Ustaliwszy nową formację, idź w głąb zamku Garlanda. Z umiejętności, zabezpiecz się Clear Headed.
W pierwszej nowej komnacie musisz załączyć urządzenie na ścianie, które podniesie most po drugiej stronie. Musisz go przekroczyć w 30 sekund, ale żeby nie było łatwo, musisz przy okazji omijać zaświecone kule, które wzywają potwory. Nie jest to trudne, tylko trzeba szybko zapamiętać sekwencję migania. Najlepiej jest obejść całość zgodnie z ruchem wskazówek zegara przy ścianie.
W następnym pomieszczeniu masz windę. Ustawiasz jej obrót wcześniej miniętym urządzeniem, a przyzywasz stojąc przy krawędzi, o ile jest w dobrym kierunku skierowana. Ustawiając na urządzeniu 2 dostaniesz się do skrzynki z kasą, a 4 możesz się dostać do kolejnej części zamku.
Ostatnie piętra, to teleporty. Zaczynając od startowego pomieszczenia, użyj urządzenia na prawo. Stąd lewy i prawy teleport podrzuci cię do skrzynek z Carabini Mail i Elixir. Wróć do startowej komnaty i od razu wskocz na dolny transporter (lewy wyrzuci cię do wcześniejszej sekwencji). Idąc w prawo, na dole masz skrzynkę z Battle Boots, a góra doprowadzi cię do Moogle i bossa. Przed przejściem na prawo, zapisz grę i załóż Locomotion. Przyda się też Auto-Haste i Auto-Regen, jeśli możesz. Masz przed sobą 3 walki, które wyskakują jedna po drugiej. Zaczynamy od:
Silver Dragon
Steal: Elixir, Kaiser Knuckles, Dragon Mail
Smoczysko głównie koncentruje się na atakach wietrznych, więc przydatne będzie wyposażenie, które je zniweluje (np. Ribbon). Największym zagrożeniem może okazać się Twister. Używaj najsilniejszych ataków.
Nagroda: 13 AP, 5240 gil, Elixir, Wing Edge
Garland
Steal: Battle Boots, Ninja Gear, Dark Gear
Dziadek posiada kilka silnych czarów, jednak wszystkie ataki koncentruje tylko na jedną osobę, więc masz czas na podleczenie swoich w razie potrzeby. Jedynie poważnie może zagrozić za pomocą Stop, o ile nie założyłeś każdemu Locomotion. Trzymaj HP każdego powyżej 1500, a będzie git.
Kuja
Steal: Light Robe, Carabini Mail, Ether
Główny antagonista wchodzi na ring. Ogólnie, koncentruje się na używaniu Thundaga i Demi, jednak głównym zagrożeniem jest Flare Star. Może nie używa za często, ale jak walnie, to każdy dostanie obrażenia równe poziom postaci razy 35. Staraj się trzymać więc dla pewności HP na full i uderzaj jak silnie tylko możesz. Na koniec Kuja wejdzie w Trance i zakończy walkę Ultimą.
Po walce idź cały czas przed siebie. Po ucieczce z Terry wrócisz na Gaię, która została cała pokryta złowieszczą mgłą.
Dysk 4
Jak ostrzegałem, przed wejściem do Terry, większość miejscówek została na stałe zamknięta. Zmienił się też asortyment wielu ze sklepów, na aukcji możesz kupić nowe przedmioty, a także możesz zakończyć kilka questów (Chocobo, Stellazzio). Warto wszystkie sidequesty teraz zakończyć przed wejściem do ostatniej lokacji.
Leć w kierunku Iifa Tree i do świecącej kuli na jej szczycie. Przed wejściem zaatakuje cię smoczysko.
Nova Dragon
Steal: Remedy, Grand Armor, Dragon Wrist
Przed walką najlepiej jest założyć wszystkie dostępne Ribbon, bo wtedy, dwa z ataków bossa (opierające się na wodzie i wietrze) będą cię miło leczyć. W przeciwnym wypadku, musisz polegać na Eiko/Dagger, gdy reszta uderza z najsilniejszych czarów. Ogólnie nie wymagający przeciwnik.
Nagroda: 13 AP, 9506 gil, Wing Edge
Memoria
Przedmioty: The Tower, Angel
Flute, Rune Claws, Mace of Zeus, Excalibur II
Przeciwnicy: Chimera, Ash, Iron
Man, Veteran, Stilva, Behemot
Na wstępie ustalasz skład, w którym co ciekawe, Zidane nie jest wymagany. Z umiejętności ważne Body Temp, Antibody i Locomotion. Ogólnie, lokacja może długa i posiada kilka mocniejszych potworów (postaraj się rzucić Silence na Behemota, jeśli nie chcesz, by skontrował Meteorem), ale za to jest jedną prostą nicią. Tutaj możesz nie tylko znaleźć kilka najsilniejszych broni dla kilku postaci, ale także poukrywane duchy graczy Tetra Master, które posiadają bardzo rzadkie karty (w miejscu gdzie wyskakuje dymek, musisz nacisnąć kwadrat). Idąc przed siebie spotkasz czterech bossów, którzy starsi gracze mogą rozpoznać z pierwszego Finala. Kolejno spotkasz ich:
Na długim murze (Outer Wall).
Maliris
Steal: Genji Armor, Ultima Sword, Masamune
Ognisty Fiend (lub Chaos). Pomocne jest Body Temp. Ogólnie boss nie należy do wyjątkowo trudnych. Ataki ma skoncentrowane na jedną osobę, jednak w momencie śmierci uderza średnio silnym atakiem na całą drużynę, więc miej wysoko HP, żeby nie zrobił niespodzianki na koniec.
Nagroda: 10 AP, 8532 gil, Phoenix Pinion
Kolejny boss czeka przy wielki oku (Time Interval).
Tiamat
Steal: Feather Boots, Blood Sword, Grand Helm
Jak wyżej, miej założone Body Temp, bo boss potrafi na wszystkich założyć Heat za pomocą Jet Fire. Staraj się nie przedłużać walki, gdyż smok bardzo lubi nie tylko wysysać MP, ale także siłę i magię, przez co jego ataki stają się coraz silniejsze.
Nagroda: 10 AP, 8820 gil, Phoenix Down, Wing Edge
Pomiędzy tym, a następnym bossem masz lokację zanurzoną w wodzie (za wodospadem). W tym miejscu za głazem po prawej ukrywa się dodatkowy boss, Hades. Jest tym z silniejszych (strategia jest napisana w innym dziale), ale jeśli go pokonasz, będziesz mógł syntezować kilka naprawdę rzadkich przedmiotów (między innymi Pumice z którego Dagger nauczy się Ark). Po wyjściu na powierzchnię, na schodach czeka kolejny Chaos.
Kraken
Steal: Wizard Rod, Genji Armor, Glutton's Robe
Jeśli wciąż masz założone Ribbon, to jego Waterga okaże się pożyteczniejsza, niż szkodliwa. W pierwszej kolejności pozbądź się macek, żeby za bardzo nie przeszkadzały kontrą Ink. Ogólnie prosty boss.
Nagroda: 10 AP, 17376 gil, Phoenix Pinion
Ostatni boss jest w pokoju na szczycie drabiny.
Lich
Steal: Genji Gloves, Black Robe, Siren's Flute
Dobrze jest mieć Auto-Float, żeby nie przeszkadzały jego trzęsienia. Jak na martwego gościa przystało, posiada Death, który jest u niego dość celny (ma też Lv 5 Death, więc lepiej nie miej drużyny podzielnej na 5). Ogólnie, staraj się nie przedłużać walki, tylko wal mocno od samego początku.
Nagroda: 10 AP, 8436 gil, Phoenix Dwon, Phoenix Pinion
W pokoju, gdzie walczyłeś z Lich możesz znaleźć Excalibur II, o ile doszedłeś tutaj w przeciągu 12 godzin, co łatwym wyczynem nie jest. Pozostaje tylko wejść w pustkę w kierunku ostatniej lokacji.
Crystal World
Przeciwnicy: Maliris, Tiamat, Kraken, Lich
Ostatnia prosta. Z przeciwników masz kryształowe wersje Chaosów, które nie są może tak silne jak poprzednicy, ale wciąż posiadają kilka niemiłych chwytów. Po dojściu do ostatniego save pointa będziesz mógł wybrać Teleport, przenosząc się na początek Memorii, jeśli nie czujesz się na sile, lub masz coś jeszcze w Gaii do załatwienia. Pozostaje zapisać grę i stawić czoła Kuji, ale najpierw stawiasz czoła jego pupilkowi.
Deathguise
Steal: Elixir, Black Belt, Duel Claws
Potwór zaczyna od Meteor. Jeśli masz wielkiego pecha, to zakończy na samym początku walki. Na szczęście dalej go nie używa, co nie znaczy, że masz nie uważać. Posiada kilka dość silnych uderzeń, w tym dodatkowo używa Death i Lv 5 Death.
Nagroda: 8916 gil, Wing Edge
Po walce masz okazję wycofać się do save, podleczyć się, przygotować umiejętności (polecam Auto-Regen i Auto-Haste), zapisać grę i stawić czoła ostatniemu bossowi.
Trance Kuja
Steal: Rebirth Ring, White Robe, Ether
Walka byłaby bardzo prosta, gdyby nie jeden szczegół: Kuja bardzo lubi kontrować za pomocą Flare Star, biorący średnio 2500 HP na osobę (obrażenia równe są poziom postaci * 35). Wszak nie robi tego za każdym atakiem, ale nie chcesz chyba oberwać dwoma zaklęciami z rzędu. Staraj się więc nie szarżować z atakami, z których naturalnie używaj jak najsilniejszych. Oprócz powyższego, Kuja używa na sobie Reflect, z którego odbija mniej groźne zaklęcia na jedną osobę (miej dla Viviego wtedy Reflect-Null, jak już go używasz). Garnet i/lub Eiko cały czas używają Curaga dla pewności.
Po walce wskoczy jeszcze jeden, tym razem bardzo kontrowersyjny boss (ze względu na to, że nic o nim nie wiemy, a walczymy z nim na końcu). Ustaw ostatni skład i załóż Auto-Haste, Auto-Regen oraz wszystkie umiejętności chroniące przed statusami.
Necron
Steal: Elixir x4
Posiada on dość spory zestaw własnych zaklęć, niektóre używa jako kontrę (np. Protect i Shell na siebie). Z bardziej denerwujących ma Blue Shockwave (obniża HP jednej postaci do 1)i żeby tego było mało, posiada dwa czary, przez które w każdej grze będziesz musiał przejść. W pierwszej kolejności, miej tylko dwie postacie, by uderzały z najmocniejszych ataków, jakie masz. Resztę wstrzymuj z pełnym ATB (choć Quiną zakładałem na początek jak najwięcej Auto-Life, ile mogła), dopóki nie użyje Grand Cross. Atak ten ma możliwość założenia wszystkich możliwych statusów na wszystkich postaciach (m.in. Near Death, Doom, Zombie, a nawet KO). Po tym ataku natychmiast zdejmij wszystkie statusy (najlepiej mieć tutaj Quinę z Angel Snack), wskrześ poległych i podlecz się. Masz na to niewiele czasu, zanim Necron uderzy prawdziwym killerem: Neutron Ring, zdolnym zadać prawie 3000-4000 strat HP na całą drużynę. Jeśli tego przeżyjesz, podlecz wszystkich i ponownie atakuj z najsilniejszych czarów, zanim nie odpali drugiego Grand Cross (co jest mało prawdopodobne, o ile na początku mocno go pokiereszowałeś).
Po walce wystarczy się rozsiąść i obejrzeć zakończenie. Gratulacje, ukończyłeś Final Fantasy IX.
Komentarze (6)
Diox
Zoku
elle
elle
Yasu25
Michał
Dodaj komentarz
Wpisz treść komentarza w opowiednim polu. Pamiętaj, że HTML jest niedozwolony.
Niezarejestrowani użytkownicy uzupełniają również pole autora.
Konieczna jest również weryfikacja niezalogowanych użytkowników.
Wypowiedzi obraźliwe, infantylne oraz nie na temat będą moderowane - pisząc postaraj się zwiększyć wartość dyskusji.