Solucja

Informacja

Ten artykuł wymaga edycji, aby być zgodnym z nowymi zasadami SquareZone. Obecna wersja zostanie wkrótce dostosowana do standardów.

Tytułem wstępu...

Final Fantasy X to gra łatwa, dla każdego kto poradził sobie z którymś z wcześniejszych FF’ów poziom trudności tej części może wręcz stanowić obrazę. Stąd też opis będzie zapewne wykorzystywany głównie podczas przechodzenia Cloisters of Trials, które stanowią jakieś tam wyzwanie. Więcej miejsca poświęciłem też bossom.

Na początku system spyta o wybór pomiędzy expert a easy sphere grid. Sugeruję wybór experta, paradoksalnie, poziom łatwiejszy przyda się bardziej wtedy, kiedy będziesz chciał grać drugi raz i bawić się z dodatkowymi bossami. W trakcie normalnej rozgrywki lepiej wykorzystać experta.

Poniższy opis dotyczy głównej drogi przejścia gry – pomija większość subquestów i minigier, które zostały opisane na stronie w stosownych działach. To tyle ode mnie, czas przejście do pryncypiów...



Zanarkand

Zaczynasz grę, sterując Tidusem, który idzie na stadion. Jeśli chcesz, możesz pogadać z mijanymi ludźmi, choć nie ma to istotnego wpływu na przebieg gry. Następnie zacznie się mecz – czyli coś, co można by nazwać intrem. Gdy odzyskasz kontrolę nad Tidusem, podejdź do czekającego Aurona i pogadaj z duchem (dopiero później dowiesz się, że to wizja Fayth). Ruszaj przed siebie, podczas kilku pojedynków nauczysz się podstaw walki. . W końcu dotrzesz do Sinspawn – tu właśnie ujrzysz działanie overdrive’ów - ataków specjalnych po raz pierwszy. Kiedy bowiem zacznie się walka, Auron, mający naładowany pasek, powie ci, że czas użyć tego ataku. Polega on na jak najszybszym wystukaniu odpowiedniej kombinacji. Niezależnie od tego, czy ci się uda czy nie, walkę i tak wygrasz. Zapisz grę (save game uleczy także stracone HP). Potem czeka cię jeszcze kilka prostych walk, zaś gdy zostaniesz otoczony przez stado potworów, uderzaj w stojący na poboczu pojazd. Wieeeelkie bum, animacja i żegnamy się z Zanarkand a także z przytomnością.


Baaj Temple

Droga jest prosta, gdyż wskazuje ją migająca strzałka. Zanim wejdziesz do wody, opróżnij znajdujące się tu skrzynie, które właśnie na to czekają. Idąc dalej, znajdziesz się w wodzie. Dojdzie do walki, która jednak skończy się, gdy twoje HP osiągnie niski poziom. Pościg zaowocuje twoim uwięzieniem w ruinach świątyni (o tym, jak się ona nazywa, dowiesz się później).


Idź przed siebie, aby dotrzeć do centralnej hali świątyni. Gdyby nie to, że byłby to game over, można by nawet pozwolić Tidusowi zamarznąć, ale niestety... Musisz znaleźć dwa przedmioty – chrust i krzesiwo. Nie jest to specjalnie trudne – na lewo od save pointa jest niewielkie pomieszczenie, w którym znajdziesz krzesiwo. Aby znaleźć chrust, skieruj się na schody by na ich szczycie znaleźć potrzebny przedmiot. Po drodze otwórz skrzynie, zapisz stan gry, po czym podejdź do ogniska. Zacznie się scenka a po niej walka, pierwsza prawdziwa boss fight w FF X.


Klikk
HP: 1500
Walka toczy się w dwóch etapach. W pierwszym walczysz samotnie, zaś starcie polega na tłuczeniu drania mieczem. W ostateczności ulecz się potionem. Po pewnym czasie wskoczy dziewczyna, która ci pomoże. Użyj jej granatów, a gdy ich zabraknie, ukradnij je bossowi. Po walce stracisz przytomność.

Salvage Ship

Pogadaj ze wszystkimi, jednak jedynie z dziewczyną (nazywa się Rikku) będziesz w stanie się dogadać. Obejrzyj statek i pomów z al bhedami raz jeszcze – dostaniesz trzy potiony. Teraz jeszcze jedna rozmowa z Rikku, a po niej rozpocznie się podwodna misja. Strzałka wskazywać ci będzie sukcesywnie drogę aż do końca. Gdy dotrzesz do celu - zawróć a tam oczywiście już będzie czekał boss.


Tros
HP: 2100
Trudno nazwać tą walkę skomplikowaną. Korzystaj z możliwości ukrycia się i lecz, a gdy tylko pojawi się ponownie szansa na uderzenie – wal. Oczywiście, znowu przydadzą się granaty, które można ukraść bossowi. Gdy będziesz mógł go otoczyć, będzie to znaczyć, że wróg słabnie. Wtedy wystarczy już tylko tłuc.

Wracamy na statek, kierując się strzałką. Na statku musisz odbyć dwie rozmowy z Rikku, a potem pojawi się Sin i znowu wszystko szlag trafi.

Besaid

Pogadaj z Wakką, od którego dowiesz się tego i owego. Następnie ruszaj za kapitanem, który wskaże ci drogę do wioski. Oczywiście, po drodze stoczysz kilka walk, dzięki którym dowiesz się o umiejętnościach Wakki. W wiosce rozmawiaj ze wszystkimi, w sklepie zaś zrób jakieś zakupy. W namiocie Krzyżowców (skąd Krzyżowcy w świecie, w którym nie ma krzyży??) dowiesz się wielu rzeczy o świecie Spiry. Zahacz jeszcze o świątynię, po czym wracaj do Wakki. Gdy się obudzisz, skieruj się ponownie do świątyni. Okaże się, że z summonerką jest coś nie tak. Oczywiście, trzeba będzie się tym zająć. W efekcie tego rozpocznie się twoja pierwsza przygoda z Cloister of Trials.


To nie będzie trudne. Dotknij ściany, a pojawi się znak. Dotknij go, idź dalej i zabierz Glyph Sphere, które posłuży do otworzenia kolejnych drzwi. Nie zostawiaj go jednak, tylko zabierz i idź dalej, by umieścić go w otworze na ścianie. Znajdziesz Destruction Sphere, na razie niepotrzebną do niczego. Podejdź do napisów na przeciwko postumentu i dotknij ich. Weź Besaid Sphere i umieść ją w postumencie. Wróć po Destruction Sphere i włóż ją tam, gdzie było Besaid Sphere. Mały wybuch i Rod of Wisdom będzie twoja. Teraz wróć do postumentu, wepchnij go na kwadrat – i po sprawie.


Na zewnątrz świątyni obejrzyj jak Yuna przyzywa swojego pierwszego Aeona. Porozmawiaj z Wakką i Yuną. Gdy Wakka cię spyta, powiedz, że chcesz spać. Rano zrób zakupy na drogę i opuść wioskę. Skieruj się w stronę plaży. Po drodze zaatakuje cię Khimari.


Khimari
HP: 750
Walka to prosta wymiana ciosów, która nie powinna sprawić kłopotów. Gdyby HP spadło za nisko, użyj potionów.

Reszta drużyny uspokoi narwanego Ronso i będziesz mógł iść dalej. Zanim wejdziesz na statek, koniecznie pogadaj ze wszystkimi, gdyż dzięki temu zdobędziesz nową zbroję dla Yuny.

S.S. Likki

Na pokładzie spotkasz wędrownego kupca O’akę, który pojawia się czasem w różnych dziwnych miejscach. Im więcej dasz mu forsy, tym taniej będzie ci później sprzedawał swoje towary. Pogadaj z Yuną, Wakką a następnie idź raz jeszcze do Yuny, jednak nie dane ci będzie z nią dłużej pogadać, bo pojawi się Sin.


Sin’s Fin
HP: 2000
Poza Sinem są tu jeszcze trzy sinscales – wyeliminuj dwa, ale nie dobijaj trzeciego, bo wrócą wszystkie. Teraz skoncentruj się na Sinie, którego można niestety atakować tylko z dystansu – czyli w grę wchodzą Lulu i Wakka. Warto podładować pasek overdrive Yuny i przywołać Valefora. Gdy wygrasz, zacznie się drugi etap walki.

Sinspawn Echuilles
HP: 2000
Nic skomplikowanego, po prostu uderzaj i lecz się gdy trzeba. Po zwycięstwie dotrzesz do...

Kilika

Obejrzyj zrujnowany port, pomóż dziewczynce, która stoi na krawędzi mola. Pogadaj z mieszkańcami, po czym idź do lasu. Drogę zagrodzi ci Ochu, ale jeśli chcesz, możesz go ominąć.


Lord Ochu
HP: 4600
Problemem tej walki jest to, że Ochu narzuca postaciom poison. Jeśli nie masz antidote, wymieniaj postacie na nie zatrute. Najlepiej działa na niego ogień, więc używaj Lulu tak często jak tylko możesz. Co jakiś czas Ochu zasypia, wtedy najlepiej przywołać Valefora, gdyż obudzenie Ochu powoduje trzęsienie ziemi, ale na latającym Aeonie nie zrobi ono najmniejszego wrażenia.

Skorzystaj z okazji, aby pobiegać po lesie, gdyż jest tu kilka skrzyń a i nieco ap zdobyć się przyda. Spotkasz tu też Lucil. Rozmawiaj ze wszystkimi Krzyżowcami – większość coś ci podaruje. Gdy już znudzi ci się zwiedzanie lasu, idź na północ. Zapisz grę i wejdź po schodach do góry, aby trafić na kolejny kawałek Sina.


Sinspawn Geneux
HP: 3000
Geneux Tentacles
HP: 450 (każda)
Najpierw bierzemy się za macki, gdyż póki istnieją, twoje czary wiele nie zdziałają. Gdy przebijesz się przez macki, czas użyć magii, na którą boss jest szczególnie wrażliwy. W pewnej chwili otworzy się, a będzie to oznaczać, że koniec walki jest niedaleki.

W świątyni czeka cię kilka rozmów, po nich zaś kolejna podróż przez Cloister of Trials. Zacznij od wyjęcia Kilika Sphere i umieszczenia jej obok drzwi. Te zajmą się ogniem, a gdy wyjmiesz sferę, ogień zgaśnie. Idź do kolejnego pomieszczenia a w nim włóż Kilika Sphere w otwór na ścianie. Pojawią się glyphy. Wyjmij ją a następnie zamocuj w jednym z uchwytów po bokach. Gdy dotkniesz glyphów, otworzą się drzwi. W nowym lokum zabierz Kilika Sphere, umieść ją gdzieś, po czym wróć po Glyph Sphere i włóż ją w miejsce, gdzie przed chwilą była Kilika Sphere. Znajdziesz Destruction Sphere a ogień blokujący dalszą drogę zgaśnie. Widzisz białe, migające światełko, które służyło do zawracania postumentu? Wepchnij postument na nie. Umieść w nim jedną Kilika Sphere. Zejdź na dół, zabierz stamtąd Kilika Sphere i połóż ją tam, gdzie nie będzie przeszkadzała. Wróć po Destruction Sphere i włóż ją tam, gdzie przed chwilą była Kilika Sphere. Red Armlet należy do ciebie. Przed tobą ostatnie drzwi, które należy otworzyć tak samo jak pierwsze.


U celu czeka cię dłuższa rozmowa, po czym możesz wracać do portu. Obejdź raz jeszcze wszystko – bo jest szansa, że mogłeś coś pominąć. Jeśli pomogłeś dziewczynce, w jednym z domów dostaniesz nagrodę. Po wszystkim wejdź na pokład statku.


S.S. Wino

Gdy się obudzisz, wyjdź na pokład i porozmawiaj z Yuną. Skorzystaj z okazji i skieruj się ku schodom wiodącym na platformę. Każda próba wejścia zaowocuje usłyszeniem fragmentu rozmowy Lulu i Wakki. Gdy już usłyszysz wszystko, wróć na dziób. Podejdź do piłki. Zacznie się mini quest, polegający na wykonaniu Jecht Shoot. Cała filozofia to kierowanie strzałki w kierunku gdzie pojawia się napis i naciskaniu x. Nie jest to zbyt łatwe, ale warto, naprawdę warto zdobyć tą umiejętność. Jeśli ci się uda, usłyszysz gratulacje, jeśli ci nie wyjdzie – w ramach pocieszenia czeka cię rozmowa z Yuną (a dlaczego nie z Lulu?!). Rano statek dopłynie do...


Luca

Drogę wskazuje strzałka, a więc biegnij za nią. Spotkasz Seymoura – nie dość, że wygląda jak mniejszość seksualna, to jeszcze ma koszmarny gust co do ciuchów i fryzjerów – tego gościa po prostu nie da się lubić. W szatni możesz dowiedzieć się wszystkiego o Blitzballu. W pewnym momencie przybiegnie Yuna i poprosi, abyś poszedł z nią szukać Aurona. Drogę wskaże ci strzałka, ale nie biegnij prosto za nią, tylko uważnie obszukaj znajdujące się w porcie skrzynie. Dopiero teraz idź do kafejki. Oczywiście, byłoby zbyt pięknie, gdyby Auron tam był. Na dodatek chwila nieuwagi i Yuna zostaje porwana, ty zaś chcąc nie chcąc musisz ją ratować. Ponownie idź za strzałką, rozwalając po drodze kolejne wysłane przez al bhedów roboty. Na końcu wskoczysz na odpływający statek (niech mi ktoś wytłumaczy, jak Lulu skacze w takiej sukni???), gdzie czeka boss.


Oblitzerator
HP: 6000
Jest prosty sposób na zakończenie tej walki. Walnij trzy raz thunder w dźwig, co powinno go naładować. Następnie niech Tidus go uruchomi, jeszcze jeden thunder, tym razem w bossa i...to koniec starcia.

Akcja przeniesie się do szatni, a po chwili zacznie się mecz. Z góry mówię – meczu nie trzeba wygrywać, a jeśli nie nauczyłeś się Jecht Shoot, to wygrana graniczy wręcz z cudem (o ile jest możliwa). Możesz użyć tej umiejętności w drugiej połowie, wtedy podawaj piłkę do Tidusa i kop. Gdy do gry wejdzie Wakka, po prostu staraj się zachować rezultat. Remis oznacza drugi mecz.


Nieważne jak skończy się rozgrywka, na stadion wpadnie stado bestii. Tidus i Wakka będą musieli kilkakrotnie walczyć z rybami. Gdy je wytłuczesz, pojawi się Auron, który pokaże klasę i wykończy kolejnego wroga jednym ciosem. Znowu odbędzie się wiele rozmów, ale summa summarum wyruszysz dalej.


Mi’hem Highroad

Podróż jest prosta i w sumie dość łatwa. Koniecznie sprawdzaj wszystkie zaułki, gdyż można w nich znaleźć skrzynie. Rozmawiaj z każdą napotkaną osobą, gdyż dzięki temu dowiadujesz się nowych rzeczy a także czasem coś dostajesz. Spotkasz tu Belgemine – summonerkę, która zaoferuje ci próbną walkę na Eony – z tym, że ona używa tego lepszego. Przed wejściem do gospody upewnij się, że masz naładowane paski overdrive postaci i summonów. W gospodzie porozmawiaj z Rinem. Następnego dnia wyjdź na zewnątrz, porozmawiaj z Yuną by później raz jeszcze się przespać. Dobra, koniec tego dobrego, boss na horyzoncie!


Chocobo Eater
HP: 10 000
Na początek rąbnij go przy pomocy power break, co obniży jego dość wysoką siłę. Gdy zauważysz, że znalazłeś się na krawędzi skały, przyzwij Aeona i użyj overdrive’a bo inaczej drań zrzuci cię na dół i walka się skończy. Chocobo Eater jest wrażliwy na ogień.

Jeśli wygrałeś, możesz iść dalej, ewentualnie wskoczyć na chocobosa i odbyć dalszą podróż bez losowych walk. Jeśli zleciałeś ze skały, trudno, czeka cię długa droga. W obydwu jednak przypadkach celem jest koniec drogi, gdzie Krzyżowcy coś szykują i na razie nie chcą cię przepuścić. Pogadaj ze wszystkimi, a gdy wóz odjedzie, spróbuj zawrócić. Pojawi się Seymour, dzięki któremu będziesz mógł iść dalej. Aha, koniecznie zapisz grę!


Mushroom Rock Road

Rozmawiaj po drodze ze wszystkimi a obłowisz się nieźle. Sama droga jest prosta i nieskomplikowana, aby poruszać się pomiędzy poziomami używaj unoszących się kamieni (aktywowanych klawiszem x). Dobrze by było wykorzystać to miejsce dla podpakowania postaci, przydadzą się nowe czary bojowe. Podróż zakończ z pełnymi overdrive’ami. W kwaterze głównej ponownie czeka cię kilka rozmów i szansa zrobienia zakupów. Nie zapomnij o zapisaniu stanu gry, po czym powiedz, że jesteś gotów. Zacznie cię cyrk.


Sinspawn Gui
HP: 12 000 (ramiona – 800 każde, głowa - 4000)
To będzie długa walka. Ataki fizyczne skoncentruj na ramionach, gdyż póki istnieją, główna część jest nie do ruszenia. Magię wykorzystaj do uderzania w głowę (bo truje) a po jej zniszczeniu – w centralną część potwora. Najmocniejsze ataki skieruj przeciwko niej. Powinno się udać. Po kilku animacjach czeka cię walka z tym samym potworem.

Sinspawn Gui
HP: 6000
W drużynie masz Seymoura, więc wykorzystaj jego czary drugiego poziomu, a wszystko pójdzie gładko.

Gdy Tidus odzyska przytomność, obszukaj uważnie plażę. Jeden z leżących jeszcze żyje. Po rozmowie z nim wszystko się potoczy samo, a ty odzyskasz kontrolę na początku nowej lokacji.


Djose Highroad

Na wstępie musisz odbyć kilka rozmów, po których znowu dowiesz się czegoś o Spirze. Droga prowadzi prosto, aż do rozwidlenia. Idź w prawo. W świątyni obszukaj obie boczne nawy, po czym skieruj się do kolejnego już Cloister of Trials.


Weź dwie Djose Sphere i dzięki nim otwórz drzwi. Weź je dalej i umieść w dziurach po prawej stronie. Postument przesuń w tamtą stronę, znajdującą się zaś w nim Djose Sphere po naładowaniu włóż w otwór obok drzwi. Drzwi się otworzą. Przy pomocy umieszczonego po lewo przełącznika przywróć postument na jego dawne miejsce. Włóż weń obie Djose Sphere i wepchnij w wyładowania. Dzięki temu będziesz mógł dostać się do kolejnej Djose Sphere. Pchnij przełącznik i wracaj, by ponownie przywrócić postument na jego dawne miejsce. Teraz rozmieść trzy Djose Sphere – jedną tuż przy drzwiach, po lewo, a dwie pozostałe w otworach koło pierwszych drzwi. Uaktywni to windę. Wjedź wyżej. Uruchom pięć znajdujących się tu przełączników. Wróć na dół, dotknij nowego glyphu co zaowocuje nową Destruction Sphere. Włóż ją w postument u góry. W ten sposób zdobędziesz Magic Sphere. Idź schodami dalej. Po kilku rozmowach i scenach udasz się do Moonflow. Wróć do mijanego wcześniej rozwidlenia i skieruj się w lewo.


Moonflow

Po drodze spotkasz Belgamine, która zaoferuje ci kolejna walkę, tym razem jej Aeonem będzie Ixion. Szanse zwycięstwa są niewielkie, ale nawet jeśli przegrasz, nie odejdziesz z pustymi rękoma. Parę kroków dalej znajdziesz Sumonner’s Soul – bardzo dobry przedmiot, dzięki któremu Aeony będą mogły uczyć się umiejętności z przedmiotów. Jeśli do tej pory nie pakowałeś Wakki, postaraj się w tej okolicy to zrobić. Gdy dojdziesz do przystani, porozmawiaj ze wszystkimi, zrób jeśli chcesz zakupy a następnie powiedz zajmującemu się przeprawami hypello, że możecie ruszać. Podczas przeprawy będzie miała scenka, w wyniku której będziesz musiał stoczyć podwodną walkę.


Extractor
HP: 4000
Do dyspozycji masz jedynie Wakkę i Tidusa – stopień trudności zależał więc będzie od tego, na jakich poziomach masz tą dwójkę. Gdy wróg zacznie się wznosić, użyj mocniejszych ataków, gdyż jeśli szybko go nie powstrzymasz, zrzuci ci na głowę coś paskudnego. Szczególnie wrażliwy jest (jak wszystkie maszyny) na magię opartą o pioruny.

Po dotarciu na drugi brzeg Moonflow, idź tam, gdzie wskazuje strzałka (tak, w FF X trudno się zgubić). Po drodze spotkasz Rikku, która dołączy do drużyny jako ostatni już jej członek. Po niezbyt długiej podróży dotrzesz do...


Guadosalam

Na samym wejściu powita cię Tromell i zaprosi na spotkanie z Seymourem. Oczywiście, możesz zwyczajowo pozwiedzać okolicę, ale fabularnie akcja zacznie się toczyć dopiero wtedy, kiedy udasz się do znajdującej się w centralnym miejscu miasta posiadłości. Wejdź drzwiami na parterze do wielkiej sali. Pojawi się Seymour i zacznie się dłuższa scena. Gdy już wszystko się skończy, Yuna powie, że chce udać się do Farplane. Drzwi do tego miejsca znajdują się w górnej kondygnacji Guadosalam. Już w środku pogadaj z Wakką, gdyż dzięki temu twój miecz zostanie ulepszony. Pomów z Yuną i to już prawie wszystko w tym miejscu. Wychodząc zobaczysz jeszcze ducha Jyskala. Odbędzie się drużynowa narada, której skutkiem będzie kolejna podróż.


Thunder Plains

To miejsce może napsuć nerwów, oj może. Na razie nie ma się co bawić w unikanie piorunów, ta minigierka później przyniesie wymierne korzyści, teraz jest zwykłą stratą czasu. Lokalni wrogowie są wrażliwi na wodę, pamiętaj o tym dobierając ekwipunek. W połowie drogi okaże się, że Rikku musi odpocząć w gospodzie, gdyż zbytnio boi się piorunów. Gdy znajdziesz się w środku, porozmawiaj z Rinem a następnie udaj się do pokoju Yuny. Jeśli mogę coś sugerować – wykorzystaj to miejsce i solidnie dopakuj całą drużynę, uzupełniając zapasy w sklepie. Gdy już będziesz miał dość, przejdź przez drugą połowę Thunder Plains by osiągnąć...


Macalania Woods

Przeprawa przez ten las nie należy do łatwych, gdyż pełno jest tu losowych walk, które słabszą drużynę mogą kosztować sporo czasu i sił. Jeśli wyczujesz, że wyraźnie ci nie idzie, cofnij się do gospody w Thunder Plains. W drodze przez las znajdziesz sporo skrzyń. Spotkasz też Barthello, który zgubił swoją summonerkę – Donę. Po dłuższym czasie dotrzesz do rozwidlenia. Zapisz grę, uzupełnij zapasy kupując u O’aki po czym udaj się za Auronem. Rozmowa zakończy się walką z bossem.


Spherimorph
HP: 12 000
Pierwszy trudniejszy boss, przynajmniej w moim odczuciu. A wiec zobaczmy, co my tu mamy....Ów glut ma zawsze jedną słabość, zaś pozostałe elementy nie robią mu krzywdy. Ale jest to sposób – jego słabością jest żywioł odwrotny do tego, którego aktualnie używa. Teraz już wiesz, co robić, prawda? Co jakiś czas Spherimorph zmienia żywioł i wtedy trzeba sprawdzać go od nowa. Trochę to pewnie potrwa, ale jeśli drużyna nie jest dramatycznie słaba (a Lulu ma opanowane odpowiednie czary) to da się go przejść.

Po walce zabierz spherę i wyjdź stąd by następnie skierować się ku górze, gdzie znajduje się zamarznięte...

Lake Macalania

Na początku znajduje się kolejna agencja (bez skojarzeń!) Rina. Możesz ją wykorzystać do zregenerowania sił. Opuść ją i idź dalej, spotykając przedstawicieli Seymoura, którzy przyszli po Yunę (a niech ją biorą, byleby Lulu zostawili). Idzie prosto, bo już czeka na Ciebie kolejny wróg.


Crawler
HP: 16000
Jak każde urządzenie, maszyna wrażliwa jest na ataki oparte na Thunder. Zanim jednak będziesz mógł użyć magii, zestrzel latającego nad polem bitwy Negatora, gdyż drań uniemożliwia ci używanie magii. Niestety, ustrojstwo po pewnym czasie się zregeneruje. Atak specjalny Crawlera – Mana Beam, jest anonsowany wcześniej i można się do niego przygotować (albo wezwać silniejszego Aeona i kazać mu wziąć na siebie siłę ataku przy pomocy Shield).

Podczas jazdy na skuterach, w zależności od wcześniej odbytych rozmów, towarzyszyć ci będzie Lulu albo Rikku. Na tych skuterach dotrzesz do kolejnej świątyni.


Macalania Temple

Z każdą napotkaną osobą porozmawiaj, gdyż zaowocuje to kilkoma podarkami. Oczywiście obszukaj też uważnie świątynię. Dopiero teraz wejdź po schodach, a raczej spróbuj. Po scence udaj się do nawy po prawo, by dowiedzieć się paru ważnych informacji. Dopiero teraz czas udać się po schodach, by spotkać Yunę. Nie tylko Yunę...


Seymour
HP: 6000
Czas na pierwsze starcie z tym fashion victim. Wywołaj Rikku, która używając steal powinna pozbawić obu strażników możliwości leczenia. Wykorzystaj pojawiające się trigger command, by podbić swoje statystyki. Gdy strażników szlag trafi, atakuj Seymoura, ale nie marnuj na niego nic specjalnego, a zwłaszcza overdive’ów. Gdy jego HP spadnie, wywoła Animę.

Anima
HP: 18 000
Wygląda na trudniejszą niż jest w rzeczywistości. Przywołaj nowego Aeona – Shivę (zaznaczonego jako „????”), gdyż nie dość, że ma bardzo silny atak specjalny, to jeszcze można ją leczyć magią lodu. Jej overdrive’a zabierze Animie 9999 HP co za tym idzie - reszta pozostanie historią. Następnie tym co ci zostało szybko dobij Seymoura, gdyż pod koniec walki zacznie używać czarów wielokrotnych.

Czas na podróż przez kolejny Cloister of Trails. Podejdź do postumentu i popchnij go w prawo, dzięki czemu przejedzie on po lodzie i zniszczy znajdujący się tam sopel. Ze ściany wyjmij sferę i umieść ją w postumencie. Raz jeszcze pchnij postument, tak aby skierował się ku północy. Po środku pomieszczenia jest kolumna, z której wyjmij Glyph Sphere i zejdź na sam dół. Postument dopchnij tak, by znalazł się pod kolumną. Na górze otworzy się pierwsza część drogi wyjściowej. Trzymane Glyph Sphere umieść w otworze po lewo. Dzięki temu zyskasz dostęp do nowego Macalania Sphere. Idź po nią po czym wróć na dół. Umieść sferę w kolumnie. Wejdź do góry i weź Macalania Sphere która znajduje się tuż koło zejścia na dół. Umieść ją w kolumnie, w której na początku znajdowało się Glyph Sphere.


Teraz naciśnij przycisk, dzięki któremu postument powróci na swoje miejsce. Pchnij go na dół, dzięki czemu będziesz mógł zdobyć Destruction Sphere. Weź ją i umieść w otworze na dole – zyskasz Fortune Sphere. Raz jeszcze uruchom wszystkie stopnie przejścia i opuść to miejsce.


Podczas ucieczki będą cię ścigać kolejni strażnicy. Jako że jest ich nieograniczona ilość, nie ma co się też z nimi bawić, tylko uciekać najszybciej jak tylko możesz. Zapisz grę w save point’cie i przygotuj się do kolejnego boss fight.


Wendigo
HP: 18 000
Na samym początku pozbądź się strażników Guado w identyczny sposób jak wcześniej. Gdy zostaniesz sam na sam z Wendigo, użyj na nim umiejętności osłabiających a następnie uśpij. Jeśli zaśnie – wtedy tylko atakuj Lulu, gdyż Wendigo jest mniej odporny na ogień. W innych przypadkach czeka cię zwykła wymiana ciosów.

Po zakończeniu walki porozmawiaj ze wszystkimi po czym sceneria gwałtownie się zmieni. Przeniesiesz się na...

Bikanel Island

Na pustyni wręcz roi się od skrzyń. Dlatego, nawet jeśli ci się spieszy, rozglądają się uważnie, bo grzechem byłoby przegapić taką ilość darmowych przedmiotów. Po drodze zostaniesz zaatakowany przez wielkiego ptaka, ale szybko pojawiają się Lulu i Auron, którzy pomogą załatwić sprawę. Teraz czeka cię długa droga, której pierwszym etapem będzie zebranie drużyny. Najpierw spotkasz Wakkę, następnie Khimariego a w końcu Rikku. Drugi etap to podróż przez rozległy obszar pustyni. Jak już wspominałem, rozglądaj się i sprawdzaj wszystkie miejsca. Dzięki umiejętności „steal” Rikku walka napotkanymi maszynami pójdzie łatwo. W końcu Rikku zaprowadzi cię do...


Al Bhed Home

Niestety, nie odpoczniesz tutaj, gdyż wpadłeś w samo oko cyklonu. Czeka cię przedzieranie przez kolejne etapy tej lokacji, gdzie co jakiś czas trzeba toczyć walki, na szczęście niezbyt trudne, dlatego też nie będę ich tutaj szczegółowo opisywał. Znajdziesz tu także sporo skrzyń, których otwarcie wymaga udzielenia odpowiedzi na zagadki – niekiedy wystarczy trafić w odpowiedź, w innych przypadkach trzeba obliczyć proste zadanie matematyczne. Na samym końcu znajdziesz wejście do pomieszczenia, w którym trzymani są summonerzy.


Airship

Zwiedź uważnie statek, rozmawiając ze wszystkimi jego pasażerami, a dowiesz się kilku nowych rzeczy. W końcu usłyszysz, że zaczęła się zabawa. W tym momencie na pokładzie statku można będzie toczyć walki losowe. Zrób zakupy, zapisz grę a następnie wyjdź na zewnątrz. Bevelle przysłało swoje Luftwaffe więc czas na walkę i to wcale nie tak łatwą.


Evrae
HP: 32 000
Podstawowe zasady tej walki wyglądają tak: przy pomocy trigger command Rikku i Tidusa możemy sprawiać, że Cid zbliży statek do potwora lub oddali. Następnie atakujemy – zwykłe ataki fizyczne, przyda się też narzucić drużynie haste a potworowi slow. Gdy pojawi się info, że Evrae nabiera powietrza – natychmiast rozkaż odlecieć w dal. W 50% daje to szanse na uniknięcie wyjątkowo paskudnego ataku, który zabiera sporo HP i narzuca wredne statusy. Jeśli zostałeś trafiony, idealnym ratunkiem będą al bhed potiony. W walce na dystans użyj czarów Lulu, kilka razy w trakcie walki Cid odda salwę z dział, która zabierze bossowi ze 2000 HP.

Bevelle

Lądowanie w Bevelle jest dość widowiskowe, zaś powitanie gorące. Przyjdzie ci stoczyć kilka walk ze strażnikami. Eliminuj najpierw tych z miotaczami ognia. Gdy dotrzesz do celu, rozpocznie się długa scena w wyniku której trafisz no kolejnego Cloister of Trials.


Tu można faktycznie się wściec – obszar duży i pokręcony. Jednak nie ma co się martwić tylko trzeba to przejść. Zaczynamy od wepchnięcia postumentu na glyph. Czeka cię jazda taśmociągiem. Jedź prosto, zaś przy drugim zakręcie skieruj się w lewo. Znajdziesz tu Bevelle Sphere. Jedziemy dalej, tym razem zakręć w prawo przy pierwszym napotkanym glyphie. W znajdującym się tu otworze umieść Bevelle Sphere. Znowu jedziemy, zawróć a następnie skręć w prawo tuż przy zjeździe na dół. Jedź w lewo, a przy drugim zakręcie – w prawo. Weź znajdujące się tu Glyph Sphere, po czym wróć na nasz środek transportu i wybierz drogę w prawo gdy dotrzesz na koniec, do ostatniego glyphu. W postumencie umieść Glyph Sphere, z niego zaś weź Bevelle Sphere. Włóż ją w znajdujący się tu otwór, dzięki czemu pojawi się nowa droga. Weź Glyph Sphere i umieść w blokującej drogę ścianie – zdobędziesz Destruction Sphere. Umieść ją na postumencie, to samo zrób z Bevelle Sphere. Teraz weź Destruction Sphere i ruszaj dalej, by umieścić Sferę Zniszczenia w miejscu, w którym znajdowało się Glyph Sphere. Jadąc dalej skręć w dół, zabierając stamtąd Bevelle Sphere. Wracamy. Skręć w prawo przy pierwszym napotkanym glyphie. Użyj Destruction Sphere a droga będzie stała otworem. Stań na migającym punkcie. Jedną z Bevelle Sphere umieść w otworze, drugą zostaw na postumencie. Pchnij stojak na taśmociąg w lewo, a zdobędziesz Knight Lance dla Khimariego.


Wyjdź z Cloister of Trials i pozwól wydarzeniom toczyć się samym. Gdy wszystko się skończy, drużyna (podzielona) znajdzie się w...

Via Purifico

Zaczynamy Yuną, w dodatku samą. Jak najszybciej dojdź do save pointu, w razie walk licz na Aeony. Idąc od save pointu skieruj się w lewo, następnie raz jeszcze w lewo, a dotrzesz do pomieszczenia z glyphem. Dotknij go i wracaj, idąc tym razem w prawo. Powinieneś spotkać Lulu. Teraz idź przed siebie a trafisz na Aurona. Od tego miejsca udaj się w prawo, by znaleźć Khimariego. No, drużyna w komplecie (przynajmniej na tyle, na ile to obecnie możliwe). Teraz wróć do miejsca, w który spotkałeś Aurona i zapisz grę. Upewnij się, że paski overdrive wszystkich Aeonów są naładowane do pełna. Idź oświetlonym na czerwono korytarzem, by znaleźć Isaaru, który wezwie cię na summonerski pojedynek.


Ifrit
HP: 8000
Jeśli twoja Shiva ma pełen pasek overdrive, możesz zaryzykować i spróbować wykończyć drania jednym atakiem. Jeśli nie, on użyje swojego overdrive’wa, więc jeśli musisz poświęcić któregoś Aeona, najlepiej chyba najsłabszego - Valefora.

Valefor
HP: 12 000
Chociaż ma więcej HP, jego ataki nie są tak mordercze, więc ta walka powinna pójść łatwo. Wykorzystaj Bahamuta, gdyż w kolejnej rundzie nie będziesz mógł go użyć.

Bahamut
HP: 20 000
I tu zaczynają się schody. Drań niby stoi, nic nie robi, tylko liczy do pięciu po czym odpala Mega Flare. Wtedy trzeba mieć HP wyleczone do końca, ustawione shield i mieć nadzieję, że to wystarczy. Oczywiście, jeżeli masz ciągłe Shivę, to jej overdrive zadziała tu świetnie, tym bardziej że łatwo się ją leczy.
Jeśli będziesz miał poważniejsze problemy z przejściem tej walki, musisz pobiegać po podziemiach i dopakować Aeony, rozgrywając nimi walki. Niestety, jeśli się nie robiło tego podczas gry, trzeba to zrobić teraz.

Kolejna runda rajdu przez Via Purufico odbywa się pod wodą, zaś zawodnikami są Tidus, Wakka i Rikku. Zaraz niedaleko początku znajdziesz skrzynię robiącą za sklep (sic!). Płyń prosto przede siebie, by trafić na bossa.

Evrae Altana
HP: 16 300
To zombie, co zatem robimy? Kilka phoenix downów i po sprawie, bez większego kombinowania.

Niedaleko jest kilka skrzynek a zaraz potem wyjście na powierzchnię. Drużyna ponownie zbierze się do kupy. Pogadaj, zaopatrz się u O’aki w co tam akurat potrzebujesz, zapisz grę a jeśli chcesz – podleveluj nieco postacie. Gdy uznasz, że nadszedł czas, szarżuj na Sephi...to znaczy Seymoura.


Seymour Natus
HP: 36 000
Niech cię nie zmyli jego pozornie niskie HP. Każdy Aeon może wykonać tylko jeden atak – potem Seymour odsyła go ad patres. Warto używać ataków grupowych – wiszące przed Seymourem Mortibody będzie się doładowywać jego kosztem. Uważać trzeba na atak, który zmienia postać w kamień – wtedy jak najszybciej pozbądź się tego statusu, gdyż kolejny atak rozwala taką postać w kawałki i znika ona definitywnie z pola walki.

Teraz czeka cię krótka wizyta w Macalania Woods, która zakończy się romantyczną sceną z udziałem Tidusa i Yuny (a mogłaby to być Lulu, nieprawdaż?). Gdy już się skończy, udaj się w lewo, by dotrzeć do...


Calm Lands

Podróż przez Calm Lands nie powinna sprawić kłopotów, zwłaszcza jeśli szybko dojdziesz do namiotów, gdzie możesz wypożyczyć Chocobo (nareszcie!) na którego grzbiecie można w miarę bezboleśnie zbadać cała okolicę. Jest tu wiele miejsce – jak choćby Remiem Temple czy Monster Arena, które później przyjdzie nam zbadać. Po drodze spotkasz Belgamine, która zaproponuje ci walkę z jej Shivą. Obecnie walka ta powinna pójść ci bardzo łatwo. Postaraj się aby przed opuszczeniem Calm Lands paski overdrive były pełne. Północno wschodni róg Calm Lands to wyjście, przy którym spotkasz...


Defender X
HP: 64 000
Tej walki raczej nie da się przejść łatwo, lekko i bezboleśnie. Na początek użyj Armour Break, Mental Break i Dark – przynajmniej nieco zniwelują różnice. Naturalnie, na siebie rzuć Haste a następnie Protect – jego ataki fizyczne są bardzo silne. Użyj summonów i overdrive’ów, w nich twoja nadzieja.

Mount Gagazet

Na samym starcie powita cię niezbyt pozytywnie nastawiony komitet powitalny Ronso, ale na szczęście Yuna uratuje sytuację. Zapisz grę i ruszaj dalej, by napotkać dwóch adwersarzy Khimariego.


Biran & Yenke
HP: zależy od poziomu Khimariego
Korzystając z Lancet powyciągaj z nich tyle umiejętności ile tylko możesz. Atakuj ich wtedy, gdy nie stoją obok siebie, gdyż kiedy są razem, osłaniają siebie nawzajem. Poza tym walka jest raczej łatwa.

Droga pod górę jest ciężka, długa i kręta. Dużo tu walk losowych, więc na samym początku doładuj drużynę. Gdzieś tak po dwóch trzecich drogi spotkasz brata O’aki – kup u niego co potrzebne a także (uwaga, ważne!) dużo Holy Water. Gdy dotrzesz do kolejnego save pointu, zatrzymaj się. Teraz warto poświęcić sporo czasu na pakowanie postaci, zaś pod koniec zadbaj o to, aby wszystkie Aeony miały pełne paski overdrive. Gdy to już zrobisz, zapisz grę i idź dalej. Pojawi się...


Seymour Flux
HP: 70 000
Nie ma że boli, to jedna z najtrudniejszych walk w grze. Dlaczego? Już tłumaczę...Na sam początek Seymour używa na drużynie zmiany w zombie a wkrótce potem częstuje ją Full Life. Tak jak poprzednio, każdego Aeona można użyć tylko raz, gdyż Seymour pozbywa się go niemal natychmiast. Dobrze zadziała Bio. Nie trać czasu na wymyślne strategie, zaś akcje przyspiesz haste. W chwili gdy Seymour zacznie rzucać na siebie czary ochronne, atakuj wszystkim co ci zostało, gdyż oznacza to, ze zaraz machnie w Ciebie swoim Total Anihilation, który najczęściej oznacza koniec walki.

Gdy Seymour pójdzie w diabły, ty wyruszysz w podróż przez drugi etap mt. Gagazet. Jeżeli nawet poprzednia część wydawała ci się irytująca, tak tu dopiero zacznie się zabawa. Moja rada – jeśli napotkasz na drodze ogromnego gluta, raczej uciekaj. No dobrze, ale jak to przejść, pytacie? Zaczynamy od zapisania gry w save pointcie na rozdrożu. Następnie wybierze drogę najbardziej na zachód – szybko dojdziesz do korytarzy zalanych przez wodę, a jak już pewnie wiesz, w wodzie możesz używać Tidusa, Rikku i Wakki. Tak jest i teraz. Po przepłynięciu pewnego odcinka wyjdziesz na brzeg. Tu musisz popisać się celnością i trafić piłką w biały punkt. Gdy to zrobisz, wróć do miejsca w którym zapisywałeś stan gry. Powinieneś zauważyć schody. Wejdź po nich do góry a następnie znowu czeka cię pływanie. Koniec tego etapu to prosta zagadka polegająca na odpowiednim ustawieniu członków drużyny (porównaj kolory na sphere gridzie i wszystko będzie jasne). Wracamy do save sphere, leczymy i zapisujemy. Możesz teraz obejść jaskinię i pozbierać ukryte tu i ówdzie skrzynie. Gdy już się nacieszysz (a dzięki losowym walkom statystyki postaci powinny nieco wzrosnąć) udaj się do góry, z tym, że tym razem nie wchodź do wody ale udaj się w drugą stronę. Zapisz grę, przygotuj postacie do walki (overdrive, te sprawy) i idź dalej. Dosyć szybko spotkasz kolejnego przyjemniaczka


Sanctuary Keeper
HP: 40 000
Drań ma niezbyt miły zwyczaj narzucania curse, a poza tym blokuje overdrive’wy postaciom. Na dodatek w pewnym momencie zaczynam rzucać na siebie Couragę, dlatego jeśli nie masz bardzo dopakowanych postaci (tzn. tak, aby w trakcie jednej rundy odebrać mu min. 20 000), postaw na serię ataków Aeonami.

Kilka kroków i jesteśmy w...

Zanarkand

Droga przez zrujnowane miasto jest prostsza niż mogłoby się wydawać, nawet wrogowie, których tu spotkamy nie powinni już sprawiać kłopotów, pomogą zaś z pewnością wypełnić zużyte podczas walki z Sanctuary Keeperem paski ovderdrive. Po drodze znajdziesz sporo skrzyń. Dowiesz się też nieco o przeszłości by w końcu dotrzeć do ostatniego już Cloister of Trials.


Przyznaję, spodziewałem się czegoś trudniejszego, tymczasem tutejszy CoT jest jedynie czasochłonny. W pierwszym pomieszczeniu należy po prostu stanąć na te figury, które wyświetliły się na ekranie. Gdy już to zrobisz, czeka cię podobna zabawa tyle że na większą skalę. Przesunięcie każdego postumentu oznacza nową układankę w większej sali. Gdy zostaną już tylko dwa środkowe, idź do większej sali, weź dwie sfery, które znajdziesz koło ekranu i umieść je w pozostałych postumentach. Koniecznie zapisz stan gry i idź do dużej sali. Zrobi się wesoło.


Spectral Keeper
HP: 52 000
Kolejny boss, który może napsuć krwi. Postacie rozmieszczane są na polach, pomiędzy którymi można skakać. Aeony są kasowane dość szybko, ale wystarczy aby każdy odpalił po jednym overdrive. Czasem boss ustawia na jakimś polu minę, która wybucha, likwidując tego kto na niej akurat stał. Jego ataki są dość silne, więc warto mieć pod ręką Yunę.

Zjedź na dół i zapisz grę. Jeśli mogę coś zasugerować – nie idź dalej tylko cofnij się i doładuj overdrive Aeonom – naprawdę warto poświęcić te kilka minut. Gdy już to zrobisz, zejdź na dół i idź prosto, gdzie po wielu długich scenach dojdzie do walki z...


Yunalesca
HP: 24 000, 48 000, 60 000
Mówi się, że to najtrudniejsza walka w FF X, mi osobiście kojarzyła się nieco z końcowym pojedynkiem z FF VIII, choć co by nie mówić, o takich walkach jak w ósemce tu możemy jedynie pomarzyć. Ta pani ma trzy formy. Pierwsza jest łatwa, nie ma sensu marnować na nią Aeonów, zwykłe ataki fizyczne wsparte magią załatwią sprawę. Pilnuj tylko swoich statusów, gdyż Yunalesca lubi rzucać blind i silence. Możesz spróbować ją struć przy pomocy bio.
Druga forma ma ten irytujący zwyczaj, że narzuca nam status zombie, po czym częstuje nas curą lub regenem. Mówiłem wcześniej, aby zaopatrzyć w holy water? Nadal używaj głównie ataków fizycznych. Aha, kontroluj jej stan HP i gdy będzie bliska śmierci nie zdejmuj z siebie statusu zombiakowego. Zaraz się dowiesz, dlaczego.
Trzecia forma Yunaleski to wreszcie jakieś wyzwanie. Na samym początku rzuca Mega Death, więc jeśli nie masz zombie lub odporności na death, niestety – game over. Wykorzystaj teraz wszystkie overdrive’wy Aeonów oraz własne i postaraj się zrobić to szybko, gdyż lubi ona używać mind blast, który niweluje działanie Aeonów. Jeśli jednak się pospieszysz, powinno się udać.

Po walce obszukaj uważnie miejsce w którym toczyła się walka, by znaleźć skrzynię z Sun Crest. Jeśli jej teraz nie weźmiesz, następna okazja do jej zdobycia będzie wymagała wieeeele wysiłku. Wyjdź ze świątyni, a czeka cię krótkie spotkanie z Sinem po czym zostaniesz zabrany na pokład Airshipa.


Airship

Porozmawiaj ze wszystkimi na mostku a następnie wyjdź na zewnątrz, by porozmawiać z Yuną. Następnie wróć na mostek. Czeka cię krótka wycieczka do Highbridge. Teraz masz wolną rękę. To podobny moment do tego w FF V, kiedy nastąpiło połączenie światów lub w FF VIII gdy zdobyłeś Ragnaroka. Możesz latać po całym świecie, wykonywać dziesiątki subquestów, pakować postacie, zdobywać nowe bronie – co tylko ci się podoba. Wszystko to zostało opisane w stosownych tekstach, tu zaś opiszę jedynie to co należy zrobić aby zakończyć grę.


Podejdź do Cida i powiedz, że jesteś gotowy do walki z Sinem. Gdy będziecie na miejscu, wyjdź na zewnątrz, by stoczyć pierwszą walkę.

Sin Fins
HP: 60 000 (każda)
Po prostu tłucz, to naprawdę cała filozofia tej walki.

Gdy obie płetwy szlag trafi, trzeba będzie przejść do meritum

Sinspawn Genais
HP: 20 000
Sin Core
HP: 36 000
Skoncentruj się na Sinspawnie, przynajmniej do momentu w którym działają nań zwykłe ataki fizyczne. Gdy schowa się za skorupą, wykorzystaj magię. Tyle by było jeśli chodzi o ten problem. Sin Core również nie będzie sprawiał kłopotu, jeśli chcesz, możesz sobie pomóc armour breakiem, jednak pamiętaj, że przy użyciu Negatora Core potrafi sobie z tym poradzić.

Podobno ryba psuje się od głowy...Zobaczymy, jak będzie tutaj...

Sin Head
HP: 140 000
Niestety, on też ma swój pasek overdrive, który na dodatek ma brzydką tendencję do szybkiego ładowania się w chwili gdy walą w niego Aeony. W praktyce oznacza to, że w tej walce rolą Aeonów jest używanie ich overdrive’wów, zapomnij o ich zwykłych atakach. Poza tym walka nie jest specjalnie trudna, uważaj tylko na często narzucany status confuse.

Ok, to by było na tyle jeśli chodzi o zewnętrzną stronę Sina, teraz trzeba sprawdzić, co siedzi w środku tej wielkiej ryby. Podróż przez wnętrze Sina jest o tyle pokręcona, że jego trzewia to labirynt, na dodatek pełen losowych walk z dość silnymi przeciwnikami. Gdy przejdziesz przez wielką, zasnutą mgłą równinę i dotrzesz do save ponita, czas ponownie przygotować się do walki. Tak, ten facet nigdy nie wie, kiedy powiedzieć „dość”.


Seymour Omnis
HP: 80 000
Zwracaj uwagę na obracającą się za jego plecami tarczę – kolory oznaczają jakiego żywiołu używać będzie Seymour a co za tym idzie – na jaki akurat jest wrażliwy. Używa czarów wielokrotnych, dlatego przed jego atakiem zabezpiecz się odpowiednią forma null. Jego główną bronią jest Ultima, więc w razie czego poświęć jednego Aeona.

Teraz czeka cię podróż przez kolejny etap miasta we wnętrzu Sina. Dużo biegania, trochę skrzyń po drodze, na samym zaś końcu jakaś psychodelia. Tak, widocznie panowie ze Square w przypływie dobrego humoru postanowili poszaleć i zafundowali nam bieganie po czymś takim. Wejście na wyskakujące z ziemi sople oznacza losową walkę. Sztuka polega na zdobyciu dziesięciu pojawiających się kryształów, każdy to jakiś przydatny przedmiot. Gdy już pozbierasz ile trzeba, akcja przeniesie się w inne miejsce, zacznie się długa scena, której finałem będzie walka.


Braska’s Final Aeon
HP: 60 000, 120 000
Ma toto dwie formy. Ma pasek overdrive, który na szczęście można zmniejszyć używając Tidusowego trigger command. Niestety, ten trik zadziała tylko dwa razy, więc skorzystaj z niego, gdy pasek będzie już niemal pełen. Postaraj się też pozbyć dwóch latających po bokach ustrojstw, gdyż mają one zwyczaj podnoszenia wzmiankowanego paska. Podczas walki z pierwszą formą nie używaj jeszcze Aeonów, drużynie narzuć najlepiej haste i protect. Gdy zaczniesz walkę z drugą formą, pospiesz się. Po kolei użyj wszystkich overdrive’ów a powinno to zakończyć walkę.

Aeony
Po kolei musisz wykończyć wszystkie własne Aeony. Przykre, ale na szczęście niezbyt trudne, zwłaszcza jeśli nie dasz im używać overdrive’ów, które wcześniej zużyłeś w walce z Jechtem. Aeony mają tyle HP ile miały wcześniej.

Yu Yevon
Buhahahahaha!!! Walka końcowa, w której nie można zginąć! I to ma być Final Fantasy? Niestety, taka prawda, podczas tej walki masz narzucone auto life, więc każda zabita postać wraca do życia. Doprawdy....Co zaś się tyczy bossa – zrób mu przykry dowcip i narzuć mu zombie – sam zrobi sobie więcej krzywdy niż Ty byś zrobił. Zostanie już tylko dobić dziada i to by było na tyle jeśli chodzi o przechodzenie Final Fantasy X.

Statystyka

  • Data publikacji:
  • Artykuł czytany: 92213
  • Głosy oddane: 68
  • Średnia ocen: 7.4

Komentarze (35)

Gość ~ 28 październikaa 2007, 00:34
ta jasne a jakas inna solucja jak pokonac seymora na mt.gagazet plis bo tego ******* nie da sie zalatwic bo mi wyciąga dwa miecze i mnie raz sieknie i po mnie aha i skad mam wziac airship???
Gość ~ 08 listopadaa 2007, 18:38
Tez sie mecze z seymorem:/ jak wymysle jakis dobry i latwy sposob to cos napisze:)
Gość ~ 09 listopadaa 2007, 17:06
Zombie ward to podstawa!! najlepiej jest naladowac overdrivy wszystkim summonom i potem tluc po kolei kazdym w miedzy czasie dbac zeby hp nie spadlo ponizej 2500... no i overdrivy postaci tez sie przydaja wiec warto zadbac zeby kazdy mial naladowany pasek... ogolnie 10 min i cisniesz dalej...pa pozdro
Gość ~ 18 listopadaa 2007, 16:57
Airship się zdobywa po walce z Yunalesca a co do Semora jest łatwy jak masz Yambo tozabijesz go spokojnie jak niewiesz czegoś to pisz PRIV a jak coś to moje gg to 6066651
ShinRa ~ 03 grudnia 2007, 17:44
Podczas walki z Wendingo można potworkowi jeszcze narczucić oślepienie. Dość wredne, bo będzie cie próbować ubić i nic z tego nie wyjdzie. Sprawdziłem to z kumplami. Efekt był taki, że walka zajęła nam góra minutę bez straty hp ani aeon. :p
skrabson ~ 13 grudnia 2007, 22:13
seymora latwo pokonac aeonami jak kazdy ma juz gotowy overdrive
Gość ~ 22 marca 2008, 01:02
Na Seymore'a najłatwiej wziąść zrobić sobie armory dla Lulu, Tidusa i Rikku pod absorbacje ognia przedewszystkim, ewentualnie jakieś dodatkowe absorby (najlepiej lód bo to prawdopodobnie pójdzie drugie) a potem to już tylko dojeżdżamy gnojka ;]

Kimimaro
Gość ~ 04 sierpnia 2008, 23:01
dziękuje ze napisałeś tą solucje przeszedłem gre tylko koniec mi się nie podoba :( jak aron i mój bohater znikaja zostawiając Yune ale teraz przejde final fantazy X-2 zobaczymy co dalej :)

Krzysztof20zg
Gość ~ 16 września 2008, 18:05
seymour flux:naladuj aeonowe OD i naparzaj nimi xd dopakuj postacie lub idz na zywiol xdjak myslisz ze ci ciezko to se powalcz z yunalesca wpierw i wtedy mow ze ciezko xd

Waltius
Gość ~ 28 październikaa 2008, 14:33
jak ja walczyłem z seymour'em i jak wybrałem eona lodu to jego overdrive zabrał 5000 hp i nie miał leczenia magi lodu wie ktoś dlaczego?

Zielun
Gość ~ 07 listopadaa 2008, 09:47
Zielun: Być może masz jeszcze zbyt słabe postacie. Jeśli chodzi o leczenie...hm...zawsze, gdy rzucałam Blizzarre na Shivę, to mi się pięknie regenerowała... Yunalesca...faktycznie, walka jest nieco irytująca (mind Blast!!!) , ale sprawę o wiele ułatwia 'Holy' Yuny(+ half MP cost). Nawet nie zdążyłam użyć overdrive'ów aeonów^^' (po co mi one, gdy Auron zadaje obrażenia 9999...) Teraz męczę się zbierając baloniki na chocobo (to frustrujące...nie ma jakiegos trick'u na to?!)

yunalaska
Gość ~ 16 listopadaa 2008, 20:15
Witam wszystkich :) Mam pytanie wie może z was co trzeba nadusić by skopiować technike od drugiego gracza w Blitzball-u :) Jak ktoś wie to prosze o odpowiedż :)
Gość ~ 19 grudnia 2008, 22:28
Jak gość atakuje specjalnym atakiem i pojawia się na ekranie napis "Techcopy" co wciskasz X i po sprawie.
Gość ~ 19 stycznia 2009, 10:17
Witam wszystkich wielbicieli FFX. Ja pokonałem spectral keeper'a aeonami. Postacie rozstawiłem, co jedno pole, by było 1 pole przerwy między każdym. Zaatakowałem kolejno: ifrit - 9999, ixion-9999, shiva-9999, bahamut - 21970. W składzie moim zdaniem nalepiej jest mieć rikku, gdyż jej al bhed potionki neutralizowały mojego berserka.

Gatekeeper of Hades
Gość ~ 07 marca 2009, 18:52
hej, nie wie ktoś może przypadkiem jak wrócić do Bevelle (jestem na statku Cida tuż przed finałową walką z Sin'em, a droga powrotna do Bevelle jest zablokowana) bo muszę zdobyć tamtejszą skrzynkę potrzebną do odblokowania Animy - nie otworzyłem za pierwszym razem

Ra\/en
Gość ~ 19 marca 2009, 11:27
Skarb w Bevelle jest zawsze aktywowany ... nie da sie tam wrocic ... ty chyba nie masz skabu w Zanarkand to idz tam jeszcze raz i musisz teraz ułożyć białe kwadraty ( wszystkie ) ... i masz Anime ... A tak wogóle sin jest łatwy ... i postaraj sie o Magus Sisters lepsze są ;]

Roy
Gość ~ 22 grudnia 2009, 18:20
W sumie to walka Yunalesca nie jest trudna tylko trzeba dzialac powoli... czasem nawet poswiecic kilka tur na sciaganie statusow i wykorzystanie jej regenow rzucanych na Ciebie itp Do tej pory najtrudniejszy dla mnie byl Seymour Flux. btw. mam juz Airshipa i gdzie najlepiej pakowac postacie na poczatku ?

Seifero
Seifer ~ 22 grudnia 2009, 18:26
Mam pytanie... jestem w momencie, w ktorym moge juz latac Airshipem i gdzie moge najlepiej pakowac postacie na tym etapie ?
Gość ~ 12 czerwca 2010, 18:53
Potrzebuje pmocy jak mam ubic tego Pier******** sanctuary keepera, bo jade go overdravami aeonow(9999) a potem ch** se leczy i ma znow full HP POMOCY!!!!!!!

Avenal
Gość ~ 18 lipca 2010, 11:23
Prawdę powiedziawszy trochę mnie zdziwiła walka z Defender X w Calm Lands:D Z solucji wynikało że jest ona dosyć trudna, a mi tak naprawdę udało się ją wygrać w kilku ruchach:D Boss nawet nie zdążył się ruszyć, na dzień dobry dostał 2 OD od Bahamuta, potem (przypadkowo!:D) thrust kick od Kimahriego i kolejny OD od Shivy. Wydaje mi się to troszkę dziwne, bo Bahamut zabrał jakieś 2 x ok.20 000 HP, a Shiva ma obrażenia max.9999 HP... Mial ktoś tak?:D Aha, i jeszscze jedno - po uzbieraniu potworów z Calm Lands (po 1 szt. z każdego z 9 gatunków) pojawiła się obok właściciela Monster Areny skrzynka, ale nie mogę jej otworzyć... Ktoś wie dlaczego? Pozdrawiam:)

tiffa~
Gość ~ 12 sierpnia 2010, 11:31
jak się zapisuje grę. (piszcie na e-mail labi999@interia.pl)

gracz
Gość ~ 18 września 2010, 23:19
W czasie walki z Seymour Flux niech Rikku użyje overdriva i zmiksuje soul spring z fire gem.Seymour będzie zatruty i po każdym jego ataku zeżre mu jakieś 2500.Do tego aeony i jakoś to poszło:)
Gość ~ 29 listopadaa 2010, 20:36
Na Seymoura Fluxa również poświęciłem albo raczej zmarnowałem wiele godzin. Najlepiej go zatruć przy pomocy overdriva Rikku lub czarem Bio. Kiedy S Flux jest ztruty walka idzie jak krew z nosa, ja wykorzystałem raptem 3 overdrivy aeonów

xxx
kALWa888 ~ 03 stycznia 2011, 03:34
Gra bardzo dobra, ukończyłem w ponad 60h trochę męcząc się na Braska's Final Aeon. Piękna i wzruszająca fabuła. Opis również przydatny. Posłużył mi w kilku miejscach pod koniec gry.
Gość ~ 03 majaa 2011, 19:23
o ku##a ja doszłem do seymoura natusa i on jes poje##ny jasne

Kai
Amalia ~ 20 grudnia 2011, 10:49
natus nie jest taki zły, gorzej z fluxem. trzy razy go przechodziłam. to może dam tu swoją ostateczną strategię, skoro wszyscy tak się z nim męczą. no więc, ja na drania rzuciłam najpierw bio, co przynajmniej u mnie zabierało mu ok. 1400 HP. potem użyłam na nim czterech aeonów i trzy overdrive'y (ja użyłam overdrive'ów tidusa, aurona i rikku), a potem już chyba dwa razy w niego uderzyłam tidusem i auronem i seymour flux pokonany XD
Amalia ~ 20 grudnia 2011, 10:51
acha, do overdrive'a rikku połączyłam granaty z tym czymś takim co się od bomberów kradnie
Gość ~ 26 lipca 2012, 21:51
Podczas walki ze Spherimorphem w macalania woods można użyć podczas walki z nim summona o żywiole identycznym do używanego przez bossa, przez co Spherimorph po każdym ataku żywiołowym ze swojej strony leczy naszego pokemona, a atak fizyczny pożera tylko połowę życia, więc walka w ten sposób jest nie do przegrania. See ya!

Adanio11
Gość ~ 16 sierpnia 2012, 09:28
chętnie pogadam z kimś o FFX, jak ktoś chce, pisać 7662237

Tidus
Gość ~ 02 września 2012, 11:25
W ostatniej walce z Seymourem jak ma się Victoriousa dla Rikku i duuużo hp Tidusa to walka zajmie ok. 5-10 min. warto nażucić na Seymoura Armour Break

Vaan-Cloud
Gość ~ 08 grudnia 2012, 02:20
Solucja słaba w porównaniu do tej, jaka została napisana dla FF IX ;)

elle
NextRoad ~ 13 październikaa 2013, 19:20
Męczycie się z Seymorem Fluxem?Mi nawet jak mialem Aurona i miałem z około 5 K HP to mnie krytyk nie zabił :D.Zobaczycie co powiecie z Braska's Final Aeon :).No i nie podoba mi sie końcówka,ostatni Save jest denerwujący...no i Celestal Weapon na końcówce gry?Jesteście logiczni?!Powinny byś w środku albo po kolei rozsiane po Spirze...i te 3 Aeony,bez żartów...
Gość ~ 17 marca 2014, 15:10
A ja zabieram 99999 wszyskimi ale niewiem jak zrobić łamigłówke ixiona by zdobyć anime :(

Bedu1
Gość ~ 17 marca 2014, 15:10
A ja zabieram 99999 wszyskimi ale niewiem jak zrobić łamigłówke ixiona by zdobyć anime :(

Bedu1
Gość ~ 25 lipca 2015, 10:15
Witam! Co do DEFENDERA X z Calm Lands jest dużo prostszy sposób na zabicie go :). Wystarczy rzucić...

Dodaj komentarz

Wpisz treść komentarza w opowiednim polu. Pamiętaj, że HTML jest niedozwolony.

Niezarejestrowani użytkownicy uzupełniają również pole autora.

Konieczna jest również weryfikacja niezalogowanych użytkowników.

Wypowiedzi obraźliwe, infantylne oraz nie na temat będą moderowane - pisząc postaraj się zwiększyć wartość dyskusji.