Informacja
Ten artykuł wymaga edycji, aby być zgodnym z nowymi zasadami SquareZone. Obecna wersja zostanie wkrótce dostosowana do standardów.
Na sam początek mała uwaga odnośnie terminu. Mimo, iż w tytule jest "Abilities" w tekście zamiast tego będę używał słowa "Zdolności". Angielski tytuł jest po to by zainteresowani wiedzieli, o którym rodzaju umiejętności jakie mogą posiadać postacie w grze traktuje ten artykuł. To ważne ponieważ w grze są ich trzy rodzaje a mianowicie Biegłości (Skills), Zdolności (Abilities) i Talenty (Talents). Wróćmy jednak do Zdolności. Ogólnie można określić je jako umiejętności 2-giego stopnia a uczymy się ich poprzez zwiększanie poziomu odpowiednich Biegłości, ale o tym już w osobnym artykule. Teraz wystarczy wiedzieć iż każda Zdolność składa się maksymalne z 3-ch Biegłości. Poziom Zdolności to średnia poziomów z wchodzących w jej skład Biegłości zaokrąglana ku wyższej wartości. Z tematu naszych rozważań korzystamy poprzez "Item Creation Menu"(wchodzimy do "Item" i naciskamy X) bądź "Special Menu" postaci.. Istnieje jednak pewien wyjątek, ale o tym później. Dzięki Zdolnościom możemy stworzyć wiele przydatnych przedmiotów drogich bądź niedostępnych w normalnym obiegu, bądź podejmować pewne działania ułatwiające nam grę. Niestety większość tych umiejętności 2-giego stopnia wymaga "odkrycia" odpowiednich Talentów by stały się naprawdę efektywne. Nie oznacza to jednak, iż bez wspomnianych Talentów nie można z nich korzystać, po prostu bardzo często nasze działania będą kończyły się niepowodzeniem. Z drugiej bez używania Zdolności nie będziemy w stanie "odkrywać" Talentów, więc gdy tylko mamy okazję bawmy się często w "Item Creation" nawet jeśli mielibyśmy "wyprodukować" jedynie tandetę bądź śmiecia. Nim przejdziemy do poszczególnych opisów jeszcze jedno. By sprawdzić jakimi Zdolnościami dysponuje dana postać wchodzimy w menu "Skills" i wciskamy X. Szczegóły każdej z nich można poznać naciskając A. No dobrze, znając już główne założenia przechodzimy do opisów. Przygotujcie się, to będzie długi i nudny artykuł, ale przez rzeczy w nim zaprezentowane musimy się obowiązkowo przegryźć i wierze, że nam się uda. Do dzieła!
Alchemy
Wchodzimy przez: Item Creation Menu
Wymagane Biegłości: Fairy Lore, Mineralogy, Technology
Wymagany Talent: Blessing of Mana
Potrzebna rzecz: Iron
Bubel: Rock
Umożliwia tworzenie cennych i rzadkich kamieni oraz minerałów ze zwykłego żelaza (iron). Mogą być one później wykorzystane do wyrobu akcesoriów bądź przekuwania broni. Tylko magowie mogą korzystać z tej Zdolności. Oczywiście to co możemy stworzyć zależy od jej poziomu.
Poziom 1+: Nic
Poziom 2+: Gold, Silver
Poziom 3+: Ruby, Sapphire
Poziom 4+: Green Beryl
Poziom 5+: Crystal
Poziom 6+: Diamond
Poziom 7+: Damascus
Poziom 8+: Rune Metal
Poziom 9+: Rainbow Diamond
Poziom 10: Orihalcon, Sage's Stone
Art
Wchodzimy przez: Item Creation Menu
Wymagana Biegłość: Sketching
Wymagany Talent: Design Sense
Potrzebne rzeczy: Magic Card, Magic Color
Bubel: Scribbles (dwa rodzaje)
Ogólnie możemy tworzyć sztukę na dwa sposoby. Pierwszy przy wykorzystaniu Magic Card to szkicowanie portretów naszych bohaterów, bądź "pocztówek", które później możemy wykorzystać w walce (podobne umiejętności posiadała Realm z FFVI). Niestety nie mamy wpływu jaką postać nasz "rysownik" naszkicuje, ale prawdopodobnie wchodzą tu kwestie związane z approval rating. W zależności od poziomu możemy "narysować":
Poziom 1+: Portrait A bądź Portrait L
Poziom 3+: Critical, Victory
Poziom 3+: Upstart, Phoenix
Poziom 9+: Treasure
Drugi sposób to kopiowanie różnej maści przedmiotów za pomocą Magic Color, które można później wykorzystać zgodnie z ich przeznaczeniem bądź sprzedać. To właściwie jedyny sposób by zaopatrzyć się w duże ilości rzadkich minerałów.
Authoring
Wchodzimy przez: Item Creation Menu
Wymagana Biegłość: Writing
Wymagany Talent: Writing Ability
Potrzebna rzecz: Research Pen
Bubel: Book of Prophecy (6 typów) bądź brak
Jest to jedna z najbardziej użytecznych Zdolności w grze. Dzięki niej możemy pisać książki, których wykorzystanie zwiększa poziom naszych Biegłości. Niestety nie ma róży bez kolców, w ten sposób możemy rozwijać Biegłości tylko do 7 poziomu i jedynie te z poniższego zestawienia, które zawiera również książki potrzebne do ich rozwoju.
Biology: Biological Theory
Fairy Lore: The Mysterial Fairy
Forging: All About Weapons
Good Eye: The Master Chef
Herbal Medicine: Herbal Tome
Item Lore: Tool Compendium
Kitchen Knife: Heart of the Artisan
Mineralogy: Minerals Lexicon
Musical Notation: Music Encyclopedia
Performance: Music for Beginners
Psychology: Psychology Omnibus
Recipe: Cooking Reference
Sketching: Soul of the Artist
Technology: Hermes' Theory
Workmanship: Dwarven Techniques
Writing: Book of Grammar
Compounding
Wchodzimy przez: Item Creation Menu
Wymagane Biegłości: Biology, Herbal Medicine, Psychology
Wymagany Talent: brak
Potrzebne rzeczy: Artemis Leaf, Lavender, Mandrake, Savory, Shadow Flower
Bubel: brak
Łącząc dwa odpowiednie zioła otrzymujemy różne specyfiki bardzo przydatne w walce bądź po prostu uzdrawiające.
Artemis Leaf + Artemis Leaf: Fairy Potion, Fairy Mist
Artemis Leaf + Lavender: Resurrect Bottle, Resurrect Mis
t
Artemis Leaf + Mandrake: Fruit Pot, Fresh Bottle
Artemis Leaf + Savory: Holy Mist, Mixed Syrup
Artemis Leaf + Shadow Flower: Mind Bomb, Giga Mind Bomb
Lavender + Lavender: Cure Poison, Cure Paralysis
Lavender + Mandrake: Sweet Pot, Liqueur Bottle
Lavender + Savory: Sweet Syrup, Sour Syrup
Lavender + Shadow Flower: Poison Bomb, Killer Poison
Mandrake + Mandrake: Bubble Potion, Melt Potion
Mandrake + Savory: Stink Pot, Bitter Potion
Mandrake + Shadow Flower: Poison Bomb, Killer Poison
Savory + Savory: Sweet Syrup, Sour Syrup
Savory + Shadow Flower: Stink Bomb, Stun Bomb
Shadow Flower + Shadow Flower: Flare Bomb, Mega Flare Bomb
Cooking
Wchodzimy przez: Item Creation Menu
Wymagane Biegłości: Good Eye, Kitchen Knife, Recipe
Wymagany Talent: Sense of Taste
Potrzebne rzeczy: Fruit, Grain, Meat, Seafood, Vegetables
Buble: Bad Dessert, Bad Stew, Botched Brew, Cheap Sashimi, Spicy Cake, Tough Steak
Z odpowiednich składników przyrządzamy rozmaite dania i potrawy, które możemy potem sprzedać za niezłe pieniądze bądź wykorzystać do przywracania straconych HP i MP. Każda z postaci posiada ulubione danie, którego zjedzenie regeneruje większą wartość jej wymienionych wcześniej parametrów niż w przypadku pozostałych bohaterów. Poniżej przedstawione zestawienie składników i mogących z nich powstać potraw nie zawiera kulinariów będących bublami. Po ulubione dania bohaterów zapraszam do działu Postacie.
Fruit: Apple Pie, Fruit Parfait, Fruitcake, Orange Shake, Sorbet, Wine
Grain: Bijoubu, Ichinokura, Kokuryuu, Rice Ball, Senchuu, Xi Feng Jiu, Tamanohikari, Yaegaki Mu
Meat: 5oz Steak, 9oz Steak, Chicken Skewers, Chinese Rice, Escargot, Hamburger
Seafood: Baked Turban Shell, Fried Shrimp, Great Tuna, Sashimi, Seafood Spaghetti, Snapper, Tuna
Vegetables: Boiled Matsutake, Cabbage Roll, Hoikoro, Jell-O, Salad, Stew
Crafting
Wchodzimy przez: Item Creation Menu
Wymagane Biegłości: Esthetic Sense, Mineralogy, Workmanship
Wymagany Talent: Manual Dexterity
Potrzebne rzeczy: Różnego rodzaju minerały/klejnoty.
Buble: Amusing Lump, Botched Ring, Embarrassing Jewelry, Strange Lump, Tacky Ring
Korzystając z tej Zdolności tworzymy przeważnie akcesoria (accesories), oraz ewentualnie kilka innego rodzaju przedmiotów (items) wykorzystując do tego cenne minerały. Z każdego gatunku minerału możemy wykonać maksymalnie cztery rodzaje przedmiotów (wliczając buble), wyjątkiem jest jedynie Orichalcon. Niestety minerały i klejnoty w grze znajdujemy stosunkowo rzadko a tylko niektóre można kupić. Jedyną możliwością zdobycia ich większego zapasu to częste używanie Alchemy bądź kopiowanie przy pomocy Art. Bardzo duża jest też szansa "wyprodukowania" bubla przynajmniej dopóki nie odkryjemy odpowiedniego Talentu. Mimo dużego ryzyka marnotrawstwa cennych minerałów paradoksalnie musimy często używać tej zdolności w celu nabycia potrzebnego Talentu minimalizującego szansę powstania śmiecia. Poniżej zostały przedstawione minerały i klejnoty oraz to co z nic może powstać. Bubli nie uwzględniono.
Crystal: Frog, Paralysis Charm, Reflect Ring, Resist Ring
Diamond: Brooch, Pretty Idol, Purple Mist, Reverse Doll
Green Beryl: Crown, Emerald Ring, Fairy Ring, Talisman
Gold: Gold Brooch, Gold Idol, Gold Ring, Stone Charm
Iron: Poison Charm, Stone Charm
Moonite: Lunatic Ring, Luna Crest, Luna Talisman, Misty Symbol
Orihalcon: Levitate Ring
Rainbow Diamond: Dream Crown, Magical Persia, Magical Drop, Magic Mist
Ruby: Berserk Ring, Flare Ring, Ruby Persia, Shield Ring
Sage's Stone: Heal Ring, Mental Ring, Stun Half
Sapphire: Aqua Ring, Feat Symbol, Necklace, Paralysis Charm
Silver: Poison Charm, Silver Ankh, Silver Idol, Silver Ring
Star Ruby: Protect Ring, Star Emblem, Star Necklace, Star Ring
Customize
Wchodzimy przez: Item Creation Menu
Wymagane Biegłości: Esthetic Sense, Functionality, Workmanship
Wymagany Talent: Originality
Potrzebne rzeczy: odpowiednie rodzaje broni
Buble: Dull Sword, Junk
Dzięki tej umiejętności możemy stworzyć najmocniejszy oręż w grze. Niestety każdy z bohaterów ma tylko jeden rodzaj broni, którą może przekształcić w potężne narzędzie zniszczenia. Innym problemem jest fakt, iż broni zdatnej do przekształcenia nie można nabyć, może być ona stworzona jednie poprzez Smithing (kowalstwo). Kopiowanie przy pomocy Magic Card też nic nam nie da. Mimo to warto inwestować w tą Zdolność. Każdy bohater posiadający odpowiedni oręż może go przerobić na:
Ashlay: Mithril Sword na Murasame Blade
Cius: Silver Sword na Cius Special
Fear: Bloody Sword na Deathbringer
Marvel: Rainbow Diamond na Holy Orb
Milly: Magical Persia na Charm
Perisie: Cat Fang na Q Power Punch
Ratix: Sylvance na Aura Blade
Ronixis: Metal Fang na Kaiser Knuckle
Tinek: Spinning Spear na Offering
Dash
Zdolność umożliwiająca ucieczkę z pola walki (po naciśnięciu przycisku B) każdej postaci, która osiągnie chociaż jej pierwszy poziom. Później jej rozwojem nie warto się już zajmować. Jedyna wymagana Biegłość to Gale.
Familiar
Wchodzimy przez: Special Menu
Wymagane Biegłości: Animal Training, Whistling
Wymagany Talent: Love of Animals
Potrzebne rzeczy: Bird Feed
Buble: brak
Wzywamy gołębicę i dajemy jej pieniądze a ona w zamian za to przynosi nam odpowiedni przedmiot (albo i nie). Im wyższy poziom zaawansowania tej Zdolności tym krótszy czas oczekiwania na powrót ptaka. Jeśli nie posiadamy odpowiedniego Talentu należy liczyć się z tym, iż gołębica może nie wrócić. Przydatne zwłaszcza w lochach. Jak już wspomniano co przyniesie ptak zależy od poziomu:
Poziom 1: Blueberry
Poziom 2-3: Blueberry, Aquaberry
Poziom 4: Blueberry, Aquaberry, Blackberry
Poziom 5: Blueberry, Aquaberry, Blackberry, Savory
Poziom 6: Savory, Lavender, Spectacles, Fruit
Poziom 7-8: Savory, Spectacles, Fruit, Meat
Poziom 9: Savory, Lavender, Spectacles, Grain
Poziom 10: Sweet Syrup, Spectacles, Savory, Lavender
Identify
Wchodzimy przez: Item Creation Menu
Wymagane Biegłości: Herbal Medicine, Item Lore, Mineralogy
Wymagany Talent: brak
Potrzebne rzeczy: Spectacles
Buble: brak
Przy pomocy Spectacles identyfikujemy nieznane nam przedmioty. Im wyższy poziom tym większa szansa powodzenia.
Music
Wchodzimy przez: Special Menu
Wymagane Biegłości: Musical Notation, Performance
Wymagany Talent: Pitch Sense, Rhythmic Sense
Potrzebne rzeczy: Composer's Pen, instrument muzyczny
Buble: brak
Nie tak łatwo jest stworzyć odpowiednią muzykę. Najpierw musimy skomponować utwór przy pomocy Composer's Pen a następnie kupić/zdobyć odpowiedni instrument muzyczny najczęściej za horrendalnie wysoką cenę (z drugiej strony przy pomocy Art można je kopiować a później sprzedawać, również za niezłą sumkę). Do każdego z instrumentów można napisać po dwie melodie. Niestety by osiągać sensowne rezultaty trzeba posiadać odpowiednie Talenty. Co więcej gdy będziemy fałszować może nawet naszym postaciom zacząć spadać HP. W razie powodzenia możemy osiągnąć następujące rezultaty:
Clarinet: Natychmiastowa walka. Oczywiście nie da się na tym instrumencie zagrać w miastach.
Guitar: Przywraca pewną ilość HP przez cały czas trwania melodii.
Harmonica: Zwiększa częstotliwość losowych walk.
Sax: Przywraca pewną ilość MP przez cały czas trwania melodii.
Shamisen: Dostajemy trochę Fol (pieniędzy). Instrument ten bardzo ciężko zdobyć.
Trombone: Przywraca zarówno pewną ilość HP jak i MP przez cały czas trwania melodii.
Trumpet: Zmniejsza częstotliwość losowych walk.
Violin: Zwiększa szansę na odkrycie talentu podczas korzystania z Item Creation.
Jak już wspomniałem na każdym instrumencie można zagrać po dwie różne melodie. Jednak jedna od drugiej różni się tylko efektywnością. Oczywiście najlepsze rezultaty przynoszą melodie, które można by określić numerem 2.
Oracle
Wchodzimy przez: Special Menu
Wymagane Biegłości: Piety, Playfulness, Radar
Wymagany Talent: brak
Potrzebne rzeczy: nie dotyczy
Buble: nie dotyczy
Zdolność ta może zostać uaktywniona dopiero po ukończeniu gry i załadowaniu ostatnio zapisanego save?a. Umożliwia ona dostęp do sekretnego pokoju. Jest to taki mały bonus umieszczony przez programistów. Co dwa poziomy udostępniają nam się kolejne pomieszczenia a ostatecznie w 10-stym znajduje się skrzynka z Magic Jar.
Scout
Wchodzimy przez: Special Menu
Wymagana Biegłość: Danger Sense
Wymagany Talent: Sixth Sense
Potrzebne rzeczy: nie dotyczy
Buble: nie dotyczy
Możemy regulować częstotliwość losowych walk (3 opcje). Każda zmiana wprowadzona u jednej postaci obowiązuje wszystkie. Samej Zdolności łatwo się nauczyć, gorzej z odpowiednim Talentem.
Smithing
Wchodzimy przez: Item Creation menu
Wymagane Biegłości: Forging, Mineralogy
Wymagany Talent: brak
Potrzebne rzeczy: Smith Hammer oraz różnego rodzaju oręż i minerały
Buble: Dull Sword, Junk bądź brak
Przy użyciu tej umiejętności możemy przekuwać starą niepotrzebną broń i wzmacniać ją minerałami w celu stworzenia potężniejszego oręża. To właściwie konieczna Zdolność by bezboleśnie przejść grę jednak wiele minerałów pójdzie na zmarnowanie nim uda nam się stworzyć dobrą broń. Niestety dokładny opis wszystkich możliwych kombinacji oraz zasad jest zbyt rozległy jak na ramy i założenia tego działu, więc najlepszym wyjściem było stworzenie osobnego o nazwie Smithing, w którym znajdują się dalsze wskazówki i szczegóły.
Training
Wchodzimy przez: Special Menu
Wymagane Biegłości: Effort, Patience, Perseverance
Wymagany Talent: brak
Potrzebne rzeczy: nie dotyczy
Buble: nie dotyczy
Uaktywniając w Special Menu opcję "Train during battle" mamy szansę na zwiększenie ilości otrzymywanych po bitwie punktów doświadczenia a tym samym przyspieszyć rozwój bohaterów. Wynosi ona dodatkowe 10% na każdy stopień rozwoju tejże zdolności. Nie ma sensu ustawiać wspomnianej opcji wszystkim naszym postaciom, ponieważ gra w takim przypadku bieżę pod uwagę osobę z najsłabiej rozwiniętą Zdolnością i przez jej pryzmat przydziela dodatkowe punkty.
Uff... Osobom, które nie zasnęły podczas czytania tego artykułu i wytrwały do końca gratuluje. Otrzymały one część niezbędnej wiedzy pomocnej do uzyskania jak najlepszych rezultatów podczas przechodzenia gry. Jeśli jeszcze nie zostało to zrobione przyszła pora na zapoznanie się z kolejnymi nudnymi acz potrzebnymi rzeczami w takich działach jak Talenty czy Skills. No to do roboty!
Komentarze (1)
Necisque
Dodaj komentarz
Wpisz treść komentarza w opowiednim polu. Pamiętaj, że HTML jest niedozwolony.
Niezarejestrowani użytkownicy uzupełniają również pole autora.
Konieczna jest również weryfikacja niezalogowanych użytkowników.
Wypowiedzi obraźliwe, infantylne oraz nie na temat będą moderowane - pisząc postaraj się zwiększyć wartość dyskusji.