Informacja
Ten artykuł wymaga edycji, aby być zgodnym z nowymi zasadami SquareZone. Obecna wersja zostanie wkrótce dostosowana do standardów.
Grając w Star Ocean wielu z was zauważyło pewnie przed wejściem, co do niektórych miast migający w prawym górnym rogu ekranu symbol przycisku Y. Na pewno postanowiliście sprawdzić, co się stanie po naciśnięciu tego znajdującego się na padzie i... ze strachem stwierdziliście, że rozpadła wam się drużyna. Coś jest nie tak, pomyśleliście. Niesłusznie. Wszystko jest w najlepszym porządku. Uaktywniliście po prostu jedną z sytuacji zwanych ogólnie Private Actions (PAs). Tym grającym w późniejsze części Star Ocean nie trzeba wyjaśniać, o co chodzi a pozostałym natomiast postaram się to jakoś wytłumaczyć. Najbliższym polskim określeniem na Private Actions byłoby "Prywatne Rozmowy", chociaż to i tak dość wąski termin. Private Actions w szerszym znaczeniu to po prostu pewne sytuacje bądź wydarzenia niezwiązane z głównym wątkiem gry. Można oczywiście zrezygnować z ich aktywowania, ale w takim przypadku zbyt wiele może nas ominąć. Wprawdzie duża część z nich służy po prostu po to byśmy dowiedzieli się więcej o naszych bohaterach o ich upodobaniach, kłopotach, pochodzeniu i wielu innych sprawach, ale część z nich posiada opcję wyboru odpowiedzi na poruszaną właśnie kwestię bądź reakcji na zachodzące wydarzenie. Jest to ważne, ponieważ ma wpływ na approval rating (AR) naszych postaci, ale o tym będzie mowa później. W paru przypadkach dobre rozegranie PAs będzie wymagane do zdobycia pewnego przedmiotu bądź Skill'a.
Ogólnie PAs można podzielić na "stałe", czyli takie, które będą się rozgrywać za każdym razem, gdy naciśniemy Y na padzie oraz na "jednorazowe", których jak sama nazwa wskazuje nie będzie możliwości powtórzenia. Gdy naciskamy Y nasza drużyna rozdziela się i rozchodzi w różne części odwiedzanego właśnie miasta a my mamy okazję porozmawiać z każdą posiadaną postacią (są jednak wyjątki). Poniżej znajduje się lista, kogo i gdzie znaleźć. Oczywiście PAs możemy mieć tylko z postaciami, które już zdobyliśmy bądź właśnie będziemy przyjmować do drużyny. Dobrze jest, więc wracać z nowo zwerbowanymi bohaterami do już wcześniej odwiedzanych miast. Aha, nie ma możliwości "odbycia" Private Actions w takich miastach jak Astral, Tropp, Ecdart i Ionis.
STAŁE Pas
Clato Village
Niestety często zdarza się, że z jakiś powodów bohaterowie odmawiają tu "wykonania" PA. Nie mam pewności, co może być tego przyczyną. Prawdopodobnie zależy to od tego, jakie postacie mamy w drużynie. Być może dochodzą też kwestie związane z fabułą. W każdym razie próbujcie na własną rękę.
Ashlay: Spaceruje sobie po okolicy.
Cius: Spaceruje sobie po okolicy.
Iria: Hmm... Gdzieś w okolicach środka głównego ekranu wioski obok "skrzynki pocztowej".
Iria i Milly: Główny ekran wioski w pobliżu kota (Perisie).
Joshua, Fear i Ronixis: Są w miejscowej karczmie (inn).
Marvel: Jest pod jednym z drzew.
Tinek: Jest na dachu domu staruszki.
Hot
Ashlay: Jest w prawym dolnym rogu głównego ekranu miasta. Rozmawia ze sprzedawcą broni.
Cius: W pobliżu karczmy.
Fear: Jest w prawym dolnym rogu głównego ekranu miasta.
Iria: Na zewnątrz sklepu Badama.
Joshua z Ronixisem (i Marvel, jeśli zwerbowana): Są w prawym górnym rogu głównego ekranu miasta (rozmowa przebiegnie inaczej, jeśli mamy Marvel w drużynie).
Milly: Jest w lewym górnym rogu głównego ekranu miasta niedaleko wyjścia.
Perisie: Jest niedaleko zajazdu (trochę na lewo od niego).
Tinek: Śpi w zajeździe.
Portmis
Ashlay z Fear: Są w barze.
Ashlay (bez Fear w drużynie): Jest w "skill shop".
Cius: Jest w lewym górnym rogu głównego ekranu miasta.
Iria i Ronixis (z czasem): Jest (są) w porcie.
Joshua: Spaceruje sobie po mieście.
Milly z Marvel: Są w dolnym prawym rogu głównego ekranu miasta.
Milly (bez Marvel w drużynie): Jest na samej górze głównego ekranu miasta (nieco na lewo).
Perisie: Jest w lewym górnym rogu głównego ekranu miasta.
Tinek: Śpi w karczmie.
Otanim
Ashlay z Milly: Są w prawym górnym rogu portu.
Ashlay (bez Milly w drużynie): Jest w sklepie z wyposażeniem (equipment store).
Cius z Milly (bez Fear w drużynie): Są w prawym górnym rogu portu.
Cius z Fear: Są w barze.
Cius (bez Milly w drużynie): ???
Fear (bez Ashlay'a / Cius'a w drużynie): Jest w barze.
Iria: Spaceruje sobie po porcie.
Iria z Milly (bez Ashlay'a / Cius'a w drużynie): Są w prawym górnym rogu portu.
Joshua: Główny ekran miasta zaraz przy wejściu do niego.
Marvel: Jest w górnym prawym rogu głównego ekranu miasta. Rozmawia z malarzem.
Perisie: Jest w górnym prawym rogu głównego ekranu miasta zmieniona w kota.
Ronixis: Lewa strona głównego ekranu miasta.
Tinek: Na dachu karczmy zmieniony w wilkołaka.
Tatoroy
Ashlay: Rozmawia z Puffy przed karczmą.
Cius: Na szczycie (koronie?) areny. Siedzi nad wyjściem, przez które podczas pojedynków wychodzą na arenę przeciwnicy.
Fear: Jest w głębi korony areny po jej lewej stronie.
Iria: Jest po prawej stronie korony areny. Siedzi nad Ronixisem, jeśli jest w drużynie.
Joshua: Jest w lewym górnym rogu korony areny. (Jeśli Marvel jest w drużynie niektóre opcję wyboru podczas rozmowy będą inne).
Marvel: Jest w prawym górnym rogu korony areny.
Tinek: Jest po prawej stronie głównego ekranu miasta.
Van I i II
Wszystkie kobiety w drużynie (oprócz Perisie): Są w zamku. (Po wejściu skręcić w lewo a później iść na pierwsze piętro).
Ashlay: Jest w dolnym prawym rogu głównego ekranu miasta.
Cius: Jest w górnym lewym rogu głównego ekranu miasta niedaleko sklepu z bronią.
Joshua: ???
Perisie: Jest w górnym prawym rogu głównego ekranu miasta.
Ronixis: Jest na lewo od drzwi pomieszczenia gdzie znajdują się wszystkie kobiety.
Tinek: Główny ekran na lewo od schodów prowadzących do zamku. Śpi.
Sylvalant
Ashlay: Jest zaraz przed zamkiem.
Cius: Jest w barze.
Fear: Jest w barze.
Iria: Jest w barze.
Joshua: Jest w zamku. (Pierwszymi schodami w górę, później na lewo i znów w górę).
Marvel: Jest niedaleko sklepu z bronią. (Na prawo od wejścia).
Milly: Jeśli zwerbowaliśmy ją w Sylvalant to będzie przebywać w zajeździe. Jeśli zrobiliśmy to wcześniej (Ecdart), będzie w "item shop". W takim przypadku, gdy będziemy opuszczać miasto Milly wzbogaci się o umiejętność "Charm"(Urok).
JEDNORAZOWE Pas
Clato Village
- Iria
- Ogólnie rzecz biorąc jest to pierwsza PA w grze i właściwie rozgrywamy ją praktycznie zaraz po tym jak nasza drużyna zostaje rozdzielona. Na samym początku mamy dwie możliwości wyboru. Niezależnie, którą wybierzemy i tak wchodzimy do miasta. Irię możemy (raczej musimy) spotkać w trzech sytuacjach. Najpierw będzie stała pod drzewem a po rozmowie wchodzimy i do któregoś z domów. Wychodzimy i idziemy napotkać Irię rozmawiającą z jakimś mężczyzną w lewym, górnym rogu wioski. Znów wchodzimy do jednego z domów by po wyjściu znaleźć ją stojącą naprzeciwko skrzynki pocztowej. Rozmowa zaowocuje scenką przerywnikową.
- Werbunek Perisie
- Musimy mieć Milly w drużynie oraz przedmiot zwany Okaryną (Ocarina)."Rozmawiając" z kotem znajdującym się w pobliżu Milly zostaniemy przez nią poproszeni o wybranie imienia. Decydujemy się na "Perisie" i "ekwipujemy" się w Okarynę. Gramy na niej (przycisk A na padzie) a po krótkiej rozmowie Perisie przyłączy się do nas (pod warunkiem, że mamy mniej niż 8 postaci w drużynie).
Hot
- Iria bądź Iria i Milly
- Iria w sklepie Badama będzie oglądała kolczyki (earrings). Będziemy jej mogli je kupić bądź odmówić, można też się wstrzymać z decyzją, co pozwoli rozpocząć ją ponownie innym razem. Można nie wykonywać tej PA na początku gry tylko zrobić to później, gdy w drużynie będzie Milly. Cała sprawa potoczy się wtedy trochę inaczej.
- Iria i Cius
- Należy ukończyć w/w PA (albo, chociaż rozpocząć). Później udajemy się pod "skill shop" i rozmawiamy z Ciusem. Opowie nam o jednej z wymarłych ras. Możemy odmówić, jeśli nie chcemy wiedzieć, (ale co szkodzi "posłuchać"?).
- Fear
- Ratix może przeprowadzić pewną rozmowę z Fear. Warunkiem jednak jest wykonanie jednej z PA w Portmis. Chodzi o PA: Fear bez Ciusa/Ashlay'a w drużynie.
- Perisie
- Musimy mieć wykonaną PA Perisie w Portmis. Następnie idziemy do sklepu Badama i rozmawiamy z nim na temat przedmiotu o nazwie Bunny Whistle.
Portmis
- Cius
- W barze Cius zaproponuje nam wypicie kolejki miejscowego alkoholu. Jeśli się zgodzimy możemy zagadnąć do niego cztery razy i za każdym będziemy zmuszeni do wypicia kolejnych porcji. W przerwach między kolejkami możemy pochodzić sobie między stolikami by zlikwidować efekt nietrzeźwości (Ratix czerwony na twarzy, "nutka" nad jego głową). Za czwartym razem Cius zacznie prowokować do bójki dwóch Złodziei. Będziemy mogli pomóc Ciusowi bądź zostawić go samego. Nieważne, co wybierzemy i tak dojdzie do walki, ale jeśli Ratix nadal będzie pijany to raczej Cius nie będzie miał z niego pożytku.
- Fear i Ashlay
- Mała rozmowa w barze.
- Fear bez Ciusa/Ashlay'a w drużynie
- Fear spotyka Cius'a w barze i zaczyna się z nim kłócić.
- Perisie
- Ta PA będzie dostępna dopiero po pokonaniu złodziei w Portmis Treasure Vault. Rozmawiamy z Perisie przy wejściu do Zamku Portmis. Wybieramy odpowiedź #2 i wchodzimy do zamku. Idziemy do drugiego pokoju po lewej stronie 1go poziomu piwnicy Treasure Vault. Perisie zacznie kolejną rozmowę. By jednak całkowicie ukończyć tą PA należy udać się do Hot.
Otanim
- Pierwsza wizyta w Otanim
- Gdy rozpoczynamy PA zapada noc. Udajemy się, więc do zajazdu. Akcja gry przeniesie się w inne miejsce i będziemy światkami pewnej rozmowy.
- Joshua
- W mieście Joshua zostaje otoczony przez mieszkańców. Wybieramy, komu powierzymy rozwiązanie problemu. Może być to Ratix albo Cius.
Van I i II
- Cius
- Cius poprosi o pożyczenie 1000 Fol. Gdy będziemy opuszczać miasto wróci z pewną ilością ekwipunku wartego znacznie więcej.
Sylvalant
- Ashlay
- Ta PA możliwa jest dopiero po pokonaniu Argassiego przy wejściu do Świata Demonów (Demon World). Należy spotkać się z Ashlay'em w pomieszczeniu magazynowym (storage room) Zamku Sylvalant. Spotkanie zaowocuje zdobyciem (nauczeniem się?) Dragon Summon Secret Skill.
- Joshua
- Joshua będzie rozmawiał z Palace Crest Mage tam gdzie on zwykle przebywa w zamku.
Jeśli odbyliśmy wszystkie PA dostępne w danym momencie gry bądź po prostu chcemy przerwać ich wykonywanie i chcemy zebrać z powrotem całą drużynę logika wskazywałaby, że powinniśmy wyjść z miasta. Z niewiadomych jednak przyczyn zdarza się jednak, że nadal jesteśmy sam na sam z Ratixem. Nie wiem, czy to błąd gry, czy celowe działanie twórców. Jest jednak sposób by to obejść. Należy po prostu przespać się w karczmie (inn), bądź w menu gry wejść do "zakładki" gdzie ustalamy skład drużyny walczącej i jeśli brakujące postacie są dostępne po prosty przenieść je do odpowiednich slotów. Czasami jednak też ukończenie niektórych PAs uniemożliwia nam wykonywanie innych, bo po prostu znów mamy drużynę w komplecie, (ale wystarczy wtedy wyjść z miasta i znów nacisnąć Y).
Jak wspomniałem wcześniej rozgrywanie Private Actions ma duży wpływ, na approval rating (AR) naszych postaci. Przyszedł to czas na wyjaśnienie tego, co oznacza ten termin i jaka jest jego rola. Approval Rating można przetłumaczyć dosłownie jako Wskaźnik Aprobaty a w uproszczeniu jest to po prostu nastawienie danej postaci wobec pozostałych osób tworzących naszą drużynę. Może przyjmować wartości od bardzo niskich poprzez średnie po bardzo wysokie. W praktyce określa on, kogo w drużynie i jak bardzo dana postać lubi (wysoki poziom) a wobec których jej członków jest niechętna bądź żywi nienawiść (niski poziom). Jeśli bohater nie ma wyrobionego zdania o którejś z postaci z drużyny, mówimy wtedy, że jego AR dla tej osoby jest na średnim poziomie. Podobny system zawierała gra Breath of Fire 2 jednak Star Ocean w przeciwieństwie do niej nie udostępnia nam żadnej skali, dzięki której można by śledzić zmiany AR. Trzeba samemu starać się określić jak nastawiona jest do nas nowo wcielona postać a później podejmować właściwe decyzję w celu uzyskania zadowalającego nas rezultatu. Jeśli jednak myślicie, że podczas werbowania do drużyny nowej osoby ma ona początkowo zawsze średni poziom approval rating wobec wcielonych już bohaterów to się mylicie. Ogólnie początkowy poziom AR każdego z bohaterów wobec innych przedstawia się tak:
Ashlay: Wysoki poziom dla Ratixa. Wobec pozostałych poziom średni.
Cius: Wysoki poziom dla Fear, Ratixa i Irii. Niski dla Joshua. Wobec pozostałych poziom średni.
Dorn: Wysoki poziom dla Ratixa i Milly. Wyższy jednak dla Milly.
Iria: Wysoki poziom dla Ronixisa, Ratixa i Ciusa. Niski dla Marvel. Wobec pozostałych poziom średni.
Joshua: Niski poziom dla Marvel i Cius'a. W miarę wysoki dla Ratixa i Irii. Wobec pozostałych poziom średni.
Marvel: Bardzo wysoki poziom dla Joshua. W miarę wysoki też dla Ronixisa i Milly. Wobec pozostałych poziom średni.
Milly: Niesamowicie wysoki poziom dla Ratixa. Wysoki również dla Dorna, Marvel i Ronixisa. Wobec pozostałych poziom średni.
Perisie: Dość wysoki poziom dla Ratixa i Milly. Wobec pozostałych poziom niski.
Ratix: Ogólnie średni poziom wobec wszystkich. Troszkę wyższy jedynie dla Dorna, Milly, Irii i Ashlay'a.
Ronixis: Wysoki poziom dla Irii, Marvel i Milly. Niski dla Cius'a. Wobec pozostałych poziom średni.
Tinek: W miarę wysoki poziom jedynie dla postaci, która go pokonała na arenie w Tatoroy. Wobec pozostałych losowo poziom średni bądź niski.
Nie ulega jednak wątpliwości, że powinniśmy starać się uzyskiwać jak najwyższe wartości Approval Rating. Jak takie osiągać? Najprościej to być miły dla rozmówcy podczas wykonywania Private Actions, ale nie tylko. W grze, bowiem dochodzi też do wielu zdarzeń i sytuacji mających cechy PAs, lecz w przeciwieństwie do nich nie się ich uniknąć, ponieważ są ściśle związane z fabułą. Najlepiej dokonywać wyboru takich odpowiedzi bądź reakcji, które u naszego rozmówcy nie wywołają negatywnych emocji (np. gniewu czy dezaprobaty). Oczywiście bycie miłym nie sprawdza się w 100 % przypadków, ale jest najlepszą taktyką zwłaszcza podczas niektórych prostych, mało rozwiniętych dialogowo PAs. Wracając jeszcze do PAs. Jeśli podczas którejś z nich, pominiemy jakąś postać jej AR wobec nas (tzn. w tym przypadku Ratixa) prawdopodobnie spadnie. Approval Rating postaci może także wzrastać i maleć podczas potyczek. Gdy podczas walki jeden z naszych bohaterów jest na skraju śmierci a Ratix (bądź inna postać) uleczy go bądź zabije wroga, który mu zagraża jego AR dla Ratixa (bądź innej osoby, która tego dokonała) wzrośnie. Jeśli jednak dany bohater zginie to jego AR wobec kontrolowanej przez nas ostatnio postaci podczas tej potyczki (a najczęściej jest to, Ratix) spadnie. Nie warto, więc lekką ręką dopuszczać do śmierci postaci, jeśli AR między bohaterami w walczącym składzie jest na poziomie niskim, bądź średnim. Inna sprawa, gdy AR między tymi postaciami jest wysokie, ale o tym trochę później.
Przejdźmy wreszcie do tego, co daje nam wysoki AR wśród członków naszej drużyny. Po pierwsze drużyna, w której wszyscy się lubią, zadaje wrogom większe obrażenia i ogólnie walczy o wiele skuteczniej, niż gdy między jej członkami panuje nienawiść. Po drugie wrasta też częstotliwość i skuteczność leczenia, ponieważ środki i zaklęcia lecznicze przywracają więcej punktów życia niż zwykle. Po trzecie i najważniejsze jest wtedy możliwość aktywowania podczas walki trybu Angry Explosion. Polega to na tym, że gdy w czasie potyczki ginie jeden z naszych bohaterów to postać (bądź postacie) mająca wysoki AR wobec niego robi się czerwona i zaczyna "krzyczeć" coś w rodzaju "I'm gonna kill you !!!" bądź "You'll regret that!". Przypomina to nieco szał bojowy, podczas którego siła ataku i szybkość wzrastają dwukrotnie. Jeśli jednak AR jest niesamowicie wysoki wtedy wzrost siły ataku i szybkości może być nawet trzykrotny! Wadą tego wszystkiego, jest jednak fakt, że bardzo trudno kontrolować postać, która weszła w Angry Eksplosion, ale i tak ten tryb często będzie naszą ostatnią deską ratunku.
Pora już zakończyć nasze dywagacje na temat Private Actions i Approval Rating. Starałem się jak najmniej spoilerować i robiłem to tylko tam gdzie było konieczne. Nie pisałem, o jakie wartości zmienia się AR podczas Private Actions, ponieważ uznałem, że nie ma sensu pozbawiać was przyjemności odkrywania tego samemu pozostając jedynie przy ogólnym wyjaśnieniu całego systemu. Jeśli widzicie w tym artykule jakieś błędy, niejasności, bądź chcielibyście coś uzupełnić, piszcie a ja w miarę możliwości postaram się to uwzględnić. Aha i jeszcze jedno to, co napisałem w tym artykule odnosi się jedynie do wersji na Snesa. Dla Star Ocean: First Departure na PSP część rzeczy tu opisanych może być nieaktualna.
Dodaj komentarz
Wpisz treść komentarza w opowiednim polu. Pamiętaj, że HTML jest niedozwolony.
Niezarejestrowani użytkownicy uzupełniają również pole autora.
Konieczna jest również weryfikacja niezalogowanych użytkowników.
Wypowiedzi obraźliwe, infantylne oraz nie na temat będą moderowane - pisząc postaraj się zwiększyć wartość dyskusji.