Informacja
Ten artykuł wymaga edycji, aby być zgodnym z nowymi zasadami SquareZone. Obecna wersja zostanie wkrótce dostosowana do standardów.
Skill?e w Star Ocean są podstawowymi cegiełkami, dzięki którym nasi bohaterowie zdobywają nowe Umiejętności, lecz ich rola na tym się nie kończy. Odpowiednio rozwijane przyśpieszają rozwój prowadzonych przez nas postaci a także zwiększają ich skuteczność w boju. Każdą Biegłość możemy rozwinąć do maksymalnie 10-tego poziomu dzięki zdobywanym "Skill Points" (SP), które otrzymuje każdy awansujący bohater. Ilość wymaganego SP ulega zmniejszeniu, gdy inwestujemy w Effort Skill, co należy skwapliwe wykorzystać. Kolejnym sposobem szybkiego zdobywania poziomu dla niektórych skilli jest skorzystanie z Umiejętności Authoring niestety działa to tylko do 7 lvl. Jeszcze jedna uwaga, Biegłości Bitewnych (Battle Skills) nie mogą wykorzystywać postacie parające się magią za to udostępniono im skill Motormouth. Od tego, co napisano wcześniej wyjątek stanowią "Secrets Skills", ale o tym w dalszej części.
Biegłości samych w sobie nie da się nauczyć. Ujęte są w odpowiednie zestawy, które można kupić w odpowiednich sklepach. Wyjątek stanowią jedynie "school skills" i "Secrets Skills", które na razie pominiemy i zajmiemy się podstawowymi Biegłościami. Ciągi liczb w poniższym zestawieniu jak np. 2/3/5/8/12/17/23/30/38/47 oznaczają po prostu ilość potrzebnego SP do wejścia na kolejny poziom przy założeniu, że nie rozwijaliśmy Effort Skill.
Animals
- Zestaw:
- Technique Set 2
- Wymagany przez:
- Familiar
- SP/poziom:
- 20/21/22/23/24/25/26/27/28/30
- Rozwój poprzez książkę:
- niemożliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Biology
- Zestaw:
- Knowledge Set 1
- Wymagany przez:
- Compounding
- SP/poziom:
- 12/22/32/42/62/80/82/85/90/95
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- Postać, co poziom otrzymuje dodatkowe punkty życia wg wzoru (skill level -1) x 20 HP
Danger Sense
- Zestaw:
- Sense Set 2
- Wymagany przez:
- Scout
- SP/poziom:
- 2/3/5/7/10/13/17/21/26/40
- Rozwój poprzez książkę:
- niemożliwy
- Dodatkowy efekt:
- Zmniejsza częstotliwość losowych walk wg wzoru (skill level x 4)%.
Effort
- Zestaw:
- Sense Set 3
- Wymagany przez:
- Training
- SP/poziom:
- 20/30/40/50/60/70/80/90/90/90 (teoretycznie)
- Rozwój poprzez książkę:
- niemożliwy
- Dodatkowy efekt:
- Co poziom wymagana ilość SP dla każdego ze skilli maleje o 1. Do tyczy to także Effort.
Esthetic Sense
- Zestaw:
- Sense Set 1
- Wymagany przez:
- Crafting, Customize
- SP/poziom:
- 10/20/30/40/50/60/70/80/90/99
- Rozwój poprzez książkę:
- niemożliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Fairy Lore
- Zestaw:
- Knowledge Set 3
- Wymagany przez:
- Alchemy
- SP/poziom:
- 40/41/42/43/44/45/46/47/48/50
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Forging
- Zestaw:
- Technique Set 3
- Wymagany przez:
- Smithing
- SP/poziom:
- 3/6/12/24/48/58/68/78/88/98
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Functionality
- Zestaw:
- Sense Set 3
- Wymagany przez:
- Customize
- SP/poziom:
- 40/40/50/50/60/60/70/70/80/80
- Rozwój poprzez książkę:
- niemożliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Gale
- Zestaw:
- Technique Set 3
- Wymagany przez:
- Dash
- SP/poziom:
- 1/2/4/5/7/28/30/31/43/55
- Rozwój poprzez książkę:
- niemożliwy
- Dodatkowy efekt:
- Co poziom dodatkowe punkty do wytrzymałości (STM) wg wzoru (skill level x 4)
Good Eye
- Zestaw:
- Sense Set 1
- Wymagany przez:
- Cooking
- SP/poziom:
- 2/4/6/8/10/20/22/24/26/28
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Herbal Medicine
- Zestaw:
- Knowledge Set 1
- Wymagany przez:
- Compounding, Identify
- SP/poziom:
- 2/3/5/8/12/17/23/30/38/47
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- Co poziom zwiększa skuteczność środków leczących wg wzoru (skill level x 2)% HP. Niestety podczas potyczki bonus ten nie obowiązuje.
Item Lore
- Zestaw:
- Knowledge Set 2
- Wymagany przez:
- Identify
- SP/poziom:
- 1/5/9/13/17/21/25/29/33/37
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Kitchen Knife
- Zestaw:
- Technique Set 1
- Wymagany przez:
- Cooking
- SP/poziom:
- 1/2/3/5/7/9/12/15/18/30
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- Co poziom dodatkowe punkty do siły (STR) wg wzoru (skill level x 2)
Mineralogy
- Zestaw:
- Knowledge Set 1
- Wymagany przez:
- Crafting, Identify, Alchemy, Smithing
- SP/poziom:
- 1/2/4/6/9/12/16/20/40/70
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Musical Notation
- Zestaw:
- Knowledge Set 2
- Wymagany przez:
- Music
- SP/poziom:
- 2/4/8/16/32/90/40/50/70/90
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Patience
- Zestaw:
- Sense Set 1
- Wymagany przez:
- Training
- SP/poziom:
- 2/4/7/11/16/22/29/37/46/56
- Rozwój poprzez książkę:
- niemożliwy
- Dodatkowy efekt:
- Co poziom dodatkowe punkty do koncentracji (CON) wg wzoru (skill level x 2).
Performance
- Zestaw:
- Technique Set 3
- Wymagany przez:
- Music
- SP/poziom:
- 2/4/8/16/32/90/40/50/70/90
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Perseverance
- Zestaw:
- Sense Set 2
- Wymagany przez:
- Training
- SP/poziom:
- 8/10/12/14/16/18/20/22/24/26
- Rozwój poprzez książkę:
- niemożliwy
- Dodatkowy efekt:
- Co poziom dodatkowe punkty do brawury (GUTS) wg wzoru (skill level x3).
Piety
- Zestaw:
- Knowledge Set 3
- Wymagany przez:
- Oracle
- SP/poziom:
- 5/7/9/11/13/33/43/53/63/80
- Rozwój poprzez książkę:
- niemożliwy
- Dodatkowy efekt:
- Co poziom parę dodatkowych punktów do inteligencji (INT)
Playfulness
- Zestaw:
- Sense Set 2
- Wymagany przez:
- Oracle
- SP/poziom:
- 1/1/2/2/3/3/4/4/5/5
- Rozwój poprzez książkę:
- niemożliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Psychology
- Zestaw:
- Knowledge Set 3
- Wymagany przez:
- Compounding
- SP/poziom:
- 8/14/20/26/32/52/62/82/90/95
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- Co poziom dodatkowe punkty magii wg wzoru (skill level -1) x 2 MP.
Radar
- Zestaw:
- Sense Set 3
- Wymagany przez:
- Oracle
- SP/poziom:
- 12/14/16/18/20/22/24/26/28/30
- Rozwój poprzez książkę:
- niemożliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Recipe
- Zestaw:
- Knowledge Set 1
- Wymagany przez:
- Cooking
- SP/poziom:
- 1/1/2/2/3/3/5/5/10/20
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Sketching
- Zestaw:
- Technique Set 1
- Wymagany przez:
- Art
- SP/poziom:
- 5/10/20/30/50/70/90/90/90/90
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Whistling
- Zestaw:
- Technique Set 1
- Wymagany przez:
- Familiar
- SP/poziom:
- 1/2/4/6/12/20/25/30/35/40
- Rozwój poprzez książkę:
- niemożliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
Workmanship
- Zestaw:
- Technique Set 2
- Wymagany przez:
- Crafting, Customize
- SP/poziom:
- 2/4/7/11/16/22/29/37/46/56
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- Co poziom dodatkowe punkty do zwinności (AGL) wg wzoru (skill level x 2).
Writing
- Zestaw:
- Technique Set 2
- Wymagany przez:
- Authoring
- SP/poziom:
- 3/4/6/8/11/14/20/25/40/60
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- Co poziom dodatkowe punkty do zwinności (AGL) wg wzoru (skill level x 4).
Technology
- Zestaw:
- Technique Set 3
- Wymagany przez:
- Alchemy
- SP/poziom:
- 6/10/14/18/22/32/42/52/62/80
- Rozwój poprzez książkę:
- możliwy
- Dodatkowy efekt:
- brak
W kolejnym zestawieniu zostały opisane tzw. Battle Skills:
Below the Belt
- Zestaw:
- Battle Set 1
- SP/poziom:
- 4/7/14/21/28/35/42/49/56/63
- Efekt:
- Pozwala na wyprowadzenie ataku ignorującego pewien % obrony wroga.
Counterattack
- Zestaw:
- Battle Set 2
- SP/poziom:
- 5/10/15/20/40/50/60/70/85/99
- Efekt:
- Postać otrzymuje szansę na wyprowadzenie kontrataku. Działa przeważnie na krótkim dystansie.
Feint
- Zestaw:
- Battle Set 2
- SP/poziom:
- 4/7/14/21/28/35/42/49/56/63
- Efekt:
- Zwiększona precyzja ataku.
Flip
- Zestaw:
- Battle Set 1
- SP/poziom:
- 5/10/20/40/50/60/80/90/95/99
- Efekt:
- Umożliwia zajście wroga od tyłu i zadania mu poważnych obrażeń. Szansa powodzenia rośnie wraz z poziomem.
Link Combo
- Zestaw:
- Battle Set 3
- SP/poziom:
- 5/10/15/20/30/40/55/70/85/99
- Efekt:
- Pozwala na łączenie i wyprowadzenie kilku technik naraz (max. 5 przy najwyższym poziomie). Duże zużycie MP.
Mental Training
- Zestaw:
- Battle Set 2
- SP/poziom:
- 4/7/14/21/28/35/42/49/56/63
- Efekt:
- Zwiększa siłę ataku.
Motormouth
- Zestaw:
- Battle Set 3
- SP/poziom:
- 14/17/24/31/48/55/62/89/96/99
- Efekt:
- Im wyższy poziom tym szybsze rzucanie zaklęć.
Strong Blow
- Zestaw:
- Battle Set 1
- SP/poziom:
- 4/7/14/21/28/35/42/49/56/63
- Efekt:
- Pozwala ma wyprowadzenie ciosu odrzucającego wroga. Możliwość oszołomienia przeciwnika.
Wszystkie Biegłości opisane do tego momentu należy zakupić w odpowiednich sklepach. Poniżej przedstawiam jaki zestaw gdzie i za ile można kupić.
- Knowledge Set1 (300 Fol):Hot, Otanim, Tropp
- Knowledge Set 2 (600 Fol):Portmis, Otanim, Tataroy, Tropp
- Knowledge Set 3 (1200 Fol):Tropp, Sylvalant
- Sense Set 1 (100 Fol):Hot, Portmis, Ecdart, Ionis
- Sense Set 2 (200 Fol):Portmis, Tataroy, Ecdart, Ionis
- Sense Set 3 (300 Fol):Ecdart, Ionis, Sylvalant
- Technique Set 1 (600 Fol):Hot, Van I Il
- Technique Set 2 (1200 Fol):Otanim, Tataroy, Ecdart, Ionis, Van I Il
- Technique Set 3 (5000 Fol):Astral, Van I Il, Sylvalant
- Battle Set 1 (1000 Fol):Portmis, Otanim, Astral
- Battle Set 2 (2000 Fol):Tataroy, Astral, Tropp, Van I Il
- Battle Set 3 (20,000 Fol):Astral
Jak już wspomniałem mamy w grze też Biegłości, których nie kupujemy. Jednymi z nich są tzw. school skills i każdy bohater ma przypisany jeden z nich a przedstawia się to tak:
- Ashlay/Ratix:
- Edarl Style
- Iria/Tinek:
- Close Combat
- Cius:
- Self-Taught Style
- Marvel:
- Raven Orb
- Fear:
- Raven Sword
- Perisie:
- Cat Fighting
- SP/poziom:
- 5/10/20/40/50/60/80/90/95/99 (dla wszystkich)
Jak widać określają one jaki styl walki preferuje dana postać, lecz ich rola jest zgoła inna. Zdobywając odpowiednie poziomy (2, 5, 8 i 10) wspomnianych skilli zmniejszamy o 1 jeden ilość zużywanego MP przez każdą technikę specjalną oraz prawdopodobnie zwiększamy również szansę na nauczenie się jednej z Ukrytych Technik.
W grze istnieją również tzw. Secret Skills wymagane do nauczenia się Ukrytych Technik. Można je znaleźć bądź otrzymać. Posiadając jeden z nich musimy wystarczająco często używać odpowiedniej Techniki Specjalnej a także mieć wysoki poziom przypisanego danej postaci jednego ze school skills no i liczyć na trochę szczęścia. Co na czym bazuje zostało już częściowo opisane w artykule Techniki Specjalne i Zaklęcia, ale dla lepszego rozeznania przypomnę, niektóre rzeczy uzupełniając je o pewne informacje.
7-Star
- Ratix:
- 7-Star Shock Sword (przez Shock Sword); 7-Star Flash Whirl (przez Flash Whirl); 7-Star Twin Slash (przez Twin Slash)
- Cius:
- 7-Star Shock Sword (przez Shock Sword); 7-Star Blaze Sword (przez Blaze Sword); 7-Star Twin Slash (przez Twin Slash)
- Ashlay:
- 7-Star Shock Sword (przez Shock Sword); 7-Star Twin Slash (przez Twin Slash)
- Marvel:
- Southern Cross (przez Flare Orb); Seventh Star (przez Hail Orb); Galaxy (from Thunder Orb)
- Tinek:
- 7-Star Rumble (przez Sakura-Zhang)
- Jak zdobyć:
- Przejść Rank C na arenie w Tatoroy.
Cat ? Fu!
- Perisie:
- Magical Dance (przez Prismic Dance); J.P. Somersault (przez Jump Kick); Dream Combo (przez Hiii-Ya!)
- Jak zdobyć:
- Skrzynka w Portmis Castle Treasure Vault.
Dragon Summon
- Ratix:
- Black Dragon's Rage (przez Dragon Howl), Red Dragon's Rage (przez Phoenix Wave), Blue Dragon's Rage (przez Dragon Blast)
- Jak zdobyć:
- Zrób PA w Sylvalant po pokonaniu Del Argasi?ego.
God of War
- Fear:
- Sylvan S (przez 3 Way); U.Terror (przez Galaxy God Breath); Victory Terror (przez U.Terror)
- Jak zdobyć:
- Jeśli Fear dołącza do nas gdy przybywamy po Astral Emblem, król da jej również wspomniany skill.
Pa Kwa Zhang
- Iria:
- Sakura-Zhang (przez Turtle Kick)
- Tinek:
- Sakura-Zhang (przez Tempest Staff)
- Jak zdobyć:
- W Portmis Castle Treasure Vault są Ancient Scrolls. Użyj jednego/obu na Irii i/bądź Tinku.
Reverse Sakura
- Iria:
- Sakura Flash (przez Sakura-Zhang) )
- Jak zdobyć:
- Skrzynka w Sylvalant Ruins.
Sacred Beast
- Ratix:
- Phoenix Wave (przez Rift Wave); Dragon Blast (przez Spirit Blast)
- Cius:
- Tiger Blast (przez Spirit Blast); Turtle Wave (przez Rift Wave); Dragon Whirl (przez Flash Whirl)
- Ashlay:
- Dragon Blast; Phoenix Wave
- Iria:
- Dragon Fist (przez Chi Kung Kick); Turtle Kick (przez Chi Kung Kick); Tiger Knuckle (przez Hyper Knuckle); Phoenix Star (przez Chi Kung Fist)
- Jak zdobyć:
- Otrzymać go od króla Van.
Na koniec jeszcze jedno wszystko co zostało w tym artykule napisane tyczy się wersji SNES. Wersja PSP różni się w pewnych elementach od tego co tu przedstawiono, zarówno jeśli chodzi o mechanikę jak i nazwy.
Dodaj komentarz
Wpisz treść komentarza w opowiednim polu. Pamiętaj, że HTML jest niedozwolony.
Niezarejestrowani użytkownicy uzupełniają również pole autora.
Konieczna jest również weryfikacja niezalogowanych użytkowników.
Wypowiedzi obraźliwe, infantylne oraz nie na temat będą moderowane - pisząc postaraj się zwiększyć wartość dyskusji.