Recenzja

Lara Croft to legendarna postać. Wielu fanów pamięta 1996 rok, kiedy grafika nie była najważniejsza, a kwadratowe modele postaci stanowiły szczyt możliwości komputerów czy konsol. Obecne produkcje kosztują wiele milionów i są tworzone przez lata. Ryzyko odniesienia porażki jest duże, dlatego każdy wydawca szuka inwestuje w sprawdzone marki. Blask chwały sławnej pani archeolog zbladł nawet mocno przez ostatnie lata i nowa gra z serii Tomb Raider była zaskoczeniem. Square Enix zdecydowało o powrocie do korzeni, ale nie tylko w nazwie gry, takiej samej jak część pierwsza.

Fabuła

Nowy Tomb Raider to historia młodej Lary, której rodzice zaginęli. Bogactwo rodziny niewiele pomaga w poszukiwaniach, a bohaterka niepogodzona z sytuacją sama zarabia na swoje studia. Młoda i niedoświadczona dziewczyna jest zafascynowana od wielu lat archeologią i starożytnymi cywilizacjami. Lara dołącza do załogi statku Endurance, który wyrusza w poszukiwaniu wyspy Yamatai. Asystentka doktora Jamesa Whitmana pomaga w prowadzeniu ekspedycji, ale jej opinia jest często ignorowana.

Dodatkowo statek w czasie sztormu rozbija się u wybrzeży tajemniczej wyspy. Bohaterka w sytuacji zagrożenia wykazuje wiele odwagi i determinacji. Mimo braku doświadczenia i obaw o własne życie, Lara wyrusza na ratunek rozbitkom. Przestraszona dziewczyna bardzo szybko doświadcza prawdziwej szkoły życia.

Sytuacja na wyspie momentalnie pokazuje prawdziwy charakter bohaterki.

Kilka lat oczekiwania nasiliło obawy fanów dotyczące jakości gry. Bezpodstawnie. Tomb Raider to nowe spojrzenie na stare schematy i rewolucyjne zmiany względem poprzednich części, ale duch serii pozostaje obecny. Crystal Dynamics stworzyło nowoczesny tytuł, którego odbiorcami została szeroka grupa graczy. Młoda dziewczyna walcząca z bandytami, ale równocześnie własnymi lękami i siłami natury to świetny materiał na scenariusz.

System gry

Nowoczesna gra przygodowa wciąga gracza na wiele godzin. Kiedy Lara budzi się w obcym miejscu od razu przystępuje do działania. Dziewczyna zastanawia się, poszukuje wskazówek i walczy o przetrwanie. Dziwna sytuacja jest przerażająca, dlatego z każdym krokiem kibicujemy jej coraz mocniej. Lara często przewraca się i kaleczy, upada z wysokości i rani. Bohaterka jest poobijana i zmarznięta, ale niezłomna i gotowa na poświęcenie. Dzięki temu łatwiej rozumiemy wewnętrzny proces przemiany młodej panie archeolog.

Lara szybko uczy się nowych umiejętności i wykorzystuje wszystko dookoła. Łuk to dobre narzędzie do zdobywania pożywienia, ale głównie cicha i zabójcza broń. Przeszukiwanie otoczenia to świetna okazja do zdobycia punktów doświadczenia. Relikty z różnych epok, obecne co kilka kroków to prawdziwe źródło informacji o wyspie i jej historii. Lara ma trzy możliwości rozwoju i wszystkie wymagają podjęcia dobrej decyzji, przynajmniej na początku rozgrywki, gdyż punkty umiejętności są bardzo rzadkie. Umiejętności walki, przetrwania i polowania rozwijamy dzięki punktom otrzymanym za zdobyte doświadczenie.

Tomb Raider to prawdziwa przygoda, pełna akcji i żadnych przerw na odpoczynek.

Wyspa Yamatai jest bardzo rozległa, a gracz nie ma dostępu do wszystkich jej fragmentów. Całość podzielona jest na wiele etapów połączonych ze sobą obozowiskami, ale niektóre fragmenty odwiedzimy tylko raz podczas starannie wyreżyserowanych ujęć. Inne miejsca są wielokrotnie dostępne dzięki systemowi obozowisk, którymi są połączone. Wyspa składa się z kilku ogromnych obszarów, które odwiedzimy ponownie wraz z rozwojem fabuły. Bujny nadbrzeżny las, wielopoziomowa wioska w górach czy wielka plaża wraków to tyko niektóre z nich. Wyspa roi się od przeciwników o różnej wytrzymałości. Zbieracze, Solarii, ale także Oni czy watahy wilków tylko czekają na błąd bohaterki. Scena śmierci Lary często bywa tak brutalna, że wydaje się nawet lekko niesmaczna, ale to tytuł dla graczy pełnoletnich.

Otoczenie nie zawsze wymaga parcia naprzód. Opcjonalne grobowce pozwalają na odpoczynek podczas szalonej przygody. Choć z drugiej strony są oznaczone na mapie, przez co zbyt łatwe do znalezienia i wręcz banalne do rozwiązania. Ambitni gracze mogą poczuć się zlekceważeni niskim poziomem zagadek, ale oprócz tego mają szereg zadań pobocznych na każdej z map. Jednym razem będzie to zniszczenie totemów okultystów, a innym znalezienie kamiennych posągów.

Grafika

Oprawa graficzna to popis ludzi z Crystal Dynamics. Lata poświęcone grze pokazały jak mocno twórcy wierzyli w powrót tej marki. Tomb Raider to nie tylko dopracowana postać głównej bohaterki. Wyspa Yamatai przykuwa wzrok każdym detalem. Detale w poszczególnych etapach są szczegółowe i realistyczne, poczynając od bujnych lasów na całej wyspie, przez pozostałości starożytnej cywilizacji i zrujnowanych bunkrów z okresu II Wojny Światowej, kończąc na prowizorycznych miastach obecnych mieszkańców.

Scenerie zaprojektowane na potrzeby gry są bardzo szczegółowe. Wszystkie elementy wyglądają realistycznie, mimo pochodzenia z różnych epok. Wiekowe świątynie i kapliczki przypominające o pierwotnych mieszkańcach Yamatai. Zniszczone bunkry, działa i samoloty sprzed kilkudziesięciu lat. Obecne siedliska bandytów, którzy wykorzystują każdy dostępny element na wyspie do jakiegoś celu.

Muzyka

Ścieżka dźwiękowa w grze to w dużym stopniu odgłosy wyspy. Nieznane otoczenie, wielka tajemnica i niebezpieczne sytuacje skutecznie trzymają gracza w napięciu. Ale muzyka przyprawia chwilami o prawdziwe dreszcze. Surowe i prymitywne odgłosy mieszają się metalicznymi i przenikliwymi dźwiękami. Spokojne utwory towarzyszą bohaterom podczas chwil wytchnienia lub bezpośrednio przed kluczowymi wydarzeniami fabularnymi. Jeszcze więcej dramaturgii przynoszą dynamiczne fragmenty, które do granic możliwości napędzają akcje na ekranie.

Kompozytor Jason Graves wykorzystał wiele prostych instrumentów, a niektóre z nich były stworzone specjalnie to sesji nagraniowej. Metalowe rury, pogięte blachy czy przedmioty wydające dziwne dźwięki zobaczycie w filmie pokazującym tworzenie gry. Dialogi Lary Croft w angielskiej wersji gry Tomb Raider nagrała Camilla Luddington i brzmią rewelacyjnie. Dubbing pozostałych postaci również stoi na wysokim poziomie. Nawet rozmowy bandytów podsłuchane z ukrycia, ujawniają ich lęki i obawy odnośnie przyszłości. Polska wersja językowa została przygotowana starannie, a Karolina Gorczyca wiarygodnie wcieliła się w postać Lary.

Gra wieloosobowa

Obecne gry oferują tryb dla wielu graczy, ale w przypadku gier przygodowych taka opcja bywa trudna w realizacji. Tomb Raider posiada cztery rodzaje rozgrywek, jednak w większości wymagające współpracy zespołowej. Rywalizacja rozbitków i Solarii podzielona jest na 10 minutowe starcia. Każdorazowo wybieramy, po której stronie walczymy i jakiego używamy ekwipunku. Wszystko zależy od naszego doświadczenia.

Zawodnik ma do dyspozycji broń krótką i długodystansową oraz ulepszenia, które odblokowuje wraz ze zdobytym doświadczeniem. Zawsze mamy przy sobie czekan używany do wspinania, jazdy na tyrolkach i walki wręcz. Każda ze stron stosuje znane sobie bronie, które mogą być dodatkowo modyfikowane w pewnym zakresie. W zależności od poziomu doświadczenia mamy dostęp do lepszego ekwipunku, broni i ulepszeń. Tutaj pojawia się pewna dysproporcja, gdyż początkujący zawodnik ma mniejsze szanse na pokonanie gracza z maksymalnym, sześćdziesiątym poziomem.

Tryby Ratunek i Wołanie o pomoc wymagają współpracy całej drużyny. Zbierania apteczek i przenoszenie do obozowiska przez rozbitków jest nie lada wyzwaniem. Podobnie utrzymanie uruchomienie i utrzymanie radiostacji wzywającej pomocy. Deathmatch drużynowy będzie łatwiejszym wariantem powyższych, pod warunkiem podobnego poziomu drużyn. Gra wieloosobowa oferuje analogicznej możliwości jak tryb pojedynczego gracza jednak podczas rozgrywki zdarzają się błędy. Tomb Raider udostępnia kilka zróżnicowanych i ciekawych map, zatem zakup dodatkowych to ostateczność dla zupełnych maniaków.

Podsumowanie

Tomb Raider to bardzo dobre odrodzenie serii po latach eksploatowania marki. Lara Croft to ikona gier wideo, która ma wielki potencjał. Zwiedzanie grobowców i rozwiązywanie zagadek stały się odtwórcze przez lata. Gracze oczekują akcji i wciągającej historii. Crystal Dynamics stworzyło znany tytuł w świeżej formie, dlatego młoda Lara jest tak przekonująca. Mimo subiektywnych minusów nowe przygody sławnej pani archeolog to uniwersalna produkcja dla każdej osoby.

Historia młodej studentki, która spotkała swoje przeznaczenie to przykład sukcesu w ryzykownej sytuacji.

Fani pierwszych odsłon serii mogą być zawiedzeni prostymi zagadkami i średnim wykorzystaniem eksploracji terenu. Ciągła akcja wymaga przynosi wiele walki, wymaga koncentracji, a z czasem nawet nudzi po kolejnym zabiciu przeciwnika. Jednak opcjonalne grobowce i możliwość wykonywania szeregu zadań dodatkowych pozwala na zajęcie czasu w przerwie wątku fabularnego. Nawet tryb gry wieloosobowej ma swoje atuty, choćby w przypadku gry prywatnej. Nowy Tomb Raider to świetna okazja na kilkanaście godzin zabawy w świeżym ujęciu przy ciekawej historii.

Werdykt

Ashley Riot

Ashley Riot 9

Prawdziwe odrodzenie serii Tomb Raider. Historia młodej studentki archeologii, która staje się słynną podróżniczką wciąga na długie godziny. Połączenie znanej osoby, elementów przygodowych oraz rozwoju postaci w dobry sposób daje spore szanse na sukces gry. Nowy Tomb Raider to idealny przykład takiego działania.

Zalety

  • interesująca historia głównej bohaterki
  • różnorodne poziomy i rozległa wyspa Yamatai
  • dopracowany system walki z przeciwnikami
  • opcjonalne grobowce i przedmioty do znalezienia
  • emocjonalna więź gracza i bohaterki

Wady

  • momentami zbyt brutalna
  • błędy w trybie wieloosobowym

Statystyka

  • Data publikacji:
  • Autor: Ashley Riot
  • Artykuł czytany: 12991

Dodaj komentarz

Wpisz treść komentarza w opowiednim polu. Pamiętaj, że HTML jest niedozwolony.

Niezarejestrowani użytkownicy uzupełniają również pole autora.

Konieczna jest również weryfikacja niezalogowanych użytkowników.

Wypowiedzi obraźliwe, infantylne oraz nie na temat będą moderowane - pisząc postaraj się zwiększyć wartość dyskusji.