Informacja
Ten artykuł wymaga edycji, aby być zgodnym z nowymi zasadami SquareZone. Obecna wersja zostanie wkrótce dostosowana do standardów.
Po wielu niewyspanych nocach i wielu opakowaniach po chipsach (Lays - i wszystko jasne) i napojach energetycznych (kawa i herbata), wpadłem na pomysł opisania wszystkich możliwych zakończeń, dostępnych w tej niesamowitej grze jaką jest Chrono Trigger. Lojalnie ostrzegam: tekst będzie zawierał spoilery, które niewątpliwie mogą zepsuć wam przyjemność odkrycia przygód, co jest bardzo satysfakcjonującym zajęciem.
Zakończeń w grze jest 13, włączając w to Game Over.
1. Drużyna marzeń.
a) By ją otrzymać, po prostu w New Game + pokonaj Lavosa najszybciej jak to tylko możliwe - w tym celu już na początku gry udaj się do Lucci i jej teleporterów (wejdź w prawy Telepod) w Millennium Fair.
b) Albo po prostu załatw Lavosa podczas walki w Ocean Palace.
Opis:
- Trafiamy do nieco zmodyfikowanego End Of Time. To tutaj właśnie twórcy Chrono Trigger ukrywają się przed światem zewnętrznym. Jako dumny poszukiwacz przygód masz niepowtarzalna okazję wysłuchać ich narzekań, gratulacji i pochwał.
- W jednej lokacji pan Keita Eto oferuje Ci naprawienie lekko uszkodzonej mapy za marne 10,000,000 G. Nawet nie próbuj uzbierać tej sumy, gdyż jest to po prostu nie możliwe... Wiem, bo sam próbowałem.
- Natomiast w innej lokacji Tetsuya Nomura resetuje grę, lecz po chwili (i reanimacji serca) okazuje się, że to tylko żart.
- Zapewne nieraz zastanawialiście się, dlaczego tak wiele postaci posiadało długie, o różnych odcieniach, włosy. Otóż, panowie programiści byli tak długo zajęci tworzeniem Chrono Trigger, że chcąc nie chcąc, musieli zapuścić włosy.
- Gra oryginalnie miała się nazywać HoshinoTrigger. Przynajmniej tak obiecano panu Masanori Hoshino...
- Jak twierdzi pan Tetsuya Takahashi, trudniejsze do zdobycia było zakończenie Final Fantasy II... To wiele tłumaczy.
- Jeżeli wciąż cierpisz na niedostatek walki to zapraszam do jednego z portali, w którym zostaniesz zaatakowany... Oczywiście, otrzymuje za to śmieszną ilość 123 Experience Point, 725 Gold i 1 Mid Ether.
- Pani Haruyuki Nishida oferuje nam możliwość podpatrzenia Chrono Trigger 2! Byłoby miło, nie?
- Teraz mała ciekawostka na temat zakończeń tych gier... Yoshinori Kitase uważa, że jest ich tylko 10...
- Czyli podsumowując... Programiści dorobili się włosów w różnych odcieniach, schudli o parę naście kilo i byli wykorzystywani 24 godziny 7 dni w tygodniu. Życie twórców gier komputerowych nigdy nie było usłane różami.
Moje spostrzeżenia:
Najlepsze, najzabawniejsze i najtrudniejsze zakończenie do zdobycia. Fakt, że w New Game + nie stanowi ono jakiegoś większego wyzwania, ale podczas pierwszego razu, w Ocean Palace... Tylko dla hardcorowców. W sumie to łezka się w oku kręci, gdyż to było moje pierwsze zakończenie - wkurzyłem się po prostu, gdy nie mogłem pokonać Lavosa. Nie czekając na Game Over, wgrałem ostatniego save, po czym zacząłem standardowy trening postaci... Tydzień mi to zajęło, ale powiadam wam - warto było. Dowiadujemy się tutaj wielu, naprawdę wielu interesujących informacji. Myślę, że to zakończenie miało na celu pokazanie nam ile pracy, wysiłku i pasji twórcy włożyli w to "maleńkie" arcydzieło, jaką jest gra Chrono Trigger.
2. Tata bohaterem.
a) By otrzymać to zakończenie, pokonaj Lavosa gdzie tylko chcesz, lecz tuż po przejściu przez Zenan Bridge w roku 600 AD, a przed otrzymaniem The Hero Medal od Taty.
Opis:
- Robo i Atropos... Wielka miłość dwóch robotów. Spotykają się na zaawansowanym technologicznie Leene Square, po czym wyznają sobie miłość siedząc na skraju urwiska i patrząc w przepiękne niebo...
- Tata zostaje przez wszystkich okrzyknięty bohaterem, więc by nie zawieść swojej rodziny wyrusza w niebezpieczną wyprawę do zamku Magusa. Tam spotyka Crona, Marle i Lucce, którzy najwidoczniej nie są zbytnio zadowoleni z takiego obrotu sprawy...
Moje spostrzeżenia:
Zakończenie zdecydowanie przeznaczone dla fanów Robo. Godna odnotowania jest jednak scena, w której Crono, Marle i Lucca stawiają czoła legendarnemu bohaterowi Tata. Polecam ją obejrzeć, gdyż dostarczy nam niejednego uśmiechu na twarzy.
3. Zemsta Magusa
a) Do zdobycia po pokonaniu Azali, ale przed sceną, w której Shala otwiera zamknięte drzwi używając do tego swego medalionu.
b) Po wyrzuceniu nas z Królestwa Zeal, lecz przed dostaniem się do Ocean Palace.
Opis:
- Widzimy Froga stojącego przed posągiem, który przedstawia Magusa.
- Magus w otoczeniu królowej Zeal i Shali szykuje się do wejścia w portal czasoprzestrzenny.
- Frog siedzi w barze i popija mocne trunki jednocześnie pokazując swe muskuły. Widzimy tam również Tate i Toma.
- Magus w przebraniu Propheta przechadza się przez królewski korytarz, omijając Shale i Janusa. Uwagę na niego zwraca Alfador - królewski kot.
- Magus zmierza na spotkanie z Lavosem.
- Crono, Marle i Robo ze zdumieniem przyglądają się niesamowitej sprawności fizycznej Ayli, natomiast Lucca rozmawia z człekokształtnym stworem. A to wszystko dzieje się w roku 1000 AD podczas Millennium Fair.
- Magus powoli zbliża się do celu...
- Marle, Lucca, Ayla i Robo odpoczywają w domu Crona. Ku przerażaniu Mom, Lucca wznieca pożar piecyka, który razem z Marle stara się opanować. Natomiast Robo stał się nową zabawką kotków. Crono ucina sobie drzemkę, gdyż prawdopodobnie przecenił swoją odporność na napoje alkoholowe.
- Przed wejściem do komnaty, w której spoczywa Lavos, Magus wypowiada szalenie ciekawą kwestię...
Moje spostrzeżenia:
Jeśli jesteś fanem Magusa, po prostu musisz zobaczyć to zakończenie! Świetnie oddaje ono jego charakter. Szkoda tylko, że jest takie krótkie i tak mało nam mówi o jego dalszych losach...
4. Frog
a) Pokonaj Lavosa po ponownym przyłączeniu Froga do drużyny, lecz przed pokonaniem Magusa.
Opis:
- Crono śpi w najlepsze w domu Lucci podczas gdy ta naprawia Robo. Natomiast Frog bacznie się temu przygląda. W pewnym momencie rodzi się dialog pomiędzy Robo a Luccą. Ta zirytowana niedyspozycją Crona, postanawia go obudzić, lecz Marle stanowczo jej tego zabrania. Frog wstaje, po czym oznajmia towarzyszom, że musi zająć się pewną niedokończoną sprawą... Wychodzi z budynku jednocześnie potykając się o stertę kabli, co wywołuje ogólne rozbawienie. Nawet Crono się obudził.
- Zostaje nam przedstawiona forteca Magusa w pełnej okazałości.
- Frog walczy ze Slashem
- Frog podejmuje walkę z Fleą.
- Zaczyna się jego mozolna wspinaczka na szczyt wieży.
- Tam z łatwością pokonuje zaskoczonego Ozziego.
- Frog kieruje się do komnaty Magusa...
- Następuje ciekawy dialog pomiędzy nim a Magusem, z którego dowiadujemy się jednej ciekawej rzeczy- kto wygra tę wojnę, zapanuje nad światem.
- Walka była długa i mozolna, lecz po chwili, widzimy niewyraźna postać na szczycie wieży... Lecz nie wiadomo, czy to Magus, czy Frog...
Moje spostrzeżenia:
Szalenie klimatyczne zakończenie. Frog chcąc raz na zawsze rozliczyć się z Magusem, wyrusza samotnie do jego pałacu, co świadczy o jego niezwykłej determinacji... Niestety, największym minusem jest ta niewiedza - kto wygrał? Magus czy Frog? Jedyne co nam pozostaje, to wpatrywanie się w tę niewyraźną postać na szczycie pałacu Magusa...
5. Reptiles
a) Pokonaj Lavosa po załatwieniu Magusa, lecz przed pokonaniem Azali.
Opis:
- Co tu dużo opisywać... Zaczyna się identycznie jak początek gry, ale wszyscy ludzie zostali zastąpieni przez Reptiles Jedynym wyjątkiem jest to, że tam gdzie wcześniej w wyścigu brał udział właśnie jaszczur, to zostaje on zastąpiony przez człowieka.
- Na końcu widzimy śmiejącego się Azale, na którego spada napis The End.
Moje spostrzeżenia:
To chyba jakaś pomyłka... Jak dla mnie, pomimo wykonania i staranności w linii fabularnej (że nie wspomnę o wyobraźni twórców), jest to najgorsze zakończenie ze wszystkich możliwych. Jeśli zawsze się zastanawiałeś dlaczego musiałeś pomagać Ayli w walce przeciwko Azali, to teraz masz na to odpowiedź.
6. Ślub
a) Pokonaj Lavosa wchodząc do prawego Telepoda w New Game + po uratowaniu Marle w 600 AD, lecz nie odstawiając jej do Guardia Castle.
Opis:
- Przejmujemy kontrolę na Cronem, a towarzyszy nam Marle. Lądujemy w lokacji z obydwoma teleportami podczas Millennium Fair.
- Niezależnie z kim porozmawiamy, każdy mówi nam o tym jak Marle świetnie wygląda, lub że znowu założyła swoje przebranie (dziwne odgłosy się przy tym wydobywają...)
- Marle zaniepokojona tą całą sytuacją podąża wraz ze swymi przyjaciółmi (Cronem i Luccą) do Guardia Castle.
- Tam King oświadcza jej, że w skarbcu został znaleziony stary album z wesela.
- Jesteśmy świadkami ceremoni ślubnej Froga z... Królową Nadią?
- Marle doznaje szoku...
Moje spostrzeżenia:
Szalenie zabawne zakończenie. Z nutką tajemniczości, z nutką sensacji... Po prostu majstersztyk komedii. To musi być zapewne jakiś żart programistów, bardzo miły zresztą.
7. Ruchome Sceny
a) Pokonaj Lavosa po skompletowaniu Masamune i Hero Medal, ale przed utknięciem w 65,000,000 BC.
Opis:
- Pokazuje zabawne scenki z gry.
Moje spostrzeżenia:
Zakończenie całkiem sympatyczne, lecz szalenie krótkie...
8. Nieruchome sceny
a) Pokonaj Lavosa po odzyskaniu Gate Key od Azali, ale przed ponownym przyłączeniem Froga do drużyny.
Opis:
- Pokazuje nieruchome postacie biorące udział w przygodzie przy spisie twórców gry.
Moje spostrzeżenia:
Najnudniejsze zakończenie w całej grze. Nic dodać, nic ująć.
9. Trzy monstra
a) Pokonaj Lavosa, gdy dostaniesz się do End Of Time, lecz przed walka na Zenan Bridge.
Opis:
- Przedstawieniu twórców gry towarzyszą wygłupy trzech potworów.
Moje spostrzeżenia:
Zakończenie robione chyba na siłę...
10. Plotkarskie dziewczęta
a) Pokonaj Lavosa po ujrzeniu jak Shala otwiera zamknięte drzwi, ale przed naładowaniem naszyjnika Marle.
Opis:
- Marle zostaje zszokowana napisem The End
- Wywiązuje się ciekawy dialog pomiędzy nią a Luccą.
- Wyraźnie nieusatysfakcjonowane takim obrotem sprawy postanawiają wziąć sprawy w swoje ręce, co polega na tym, iż komentują niektóre postacie z różnych epok... Robią to w typowy kobiecy sposób.
- Zanim sprawy nie przybrały jeszcze niebezpiecznego obrotu, do akcji wkracza Crono, który uraczy nas własną wypowiedzią! Tak, to nie żart - Crono pomimo wielu fałszywych oskarżeń potrafi mówić!
Moje spostrzeżenia:
Jak dla mnie jest to najlepsze zakończenie w całej grze. Zabawne, zaskakujące, odkrywające nowe, dotąd nieznane fakty, a do tego - tekst Crona. Te wszystkie elementy tworzą idealną całość.
11. Gra skończona
a) Przegraj walkę z Lavosem...
Opis:
- Lavos wyłania się w roku 1999 AD sprowadzając Arrmagedon.
- Akcja przenosi się do centrum dowodzenia.
- Wszystkie miasta poczynając od Truce, a kończąc na Medinie, zostają doszczętnie zniszczone.
- Dowódca zachowując zimną krew, każe wycofać się swoim podwładnym do Shelter Doom, sam jednak zostaje na placu boju...
Moje spostrzeżenia:
Zakończenie, którego szczerze nienawidzę... Lavos zdobywa to czego chce, a świat, który do tej pory znaliśmy, przestaje istnieć. Naprawdę nieprzyjemnie się to ogląda, lecz motywuje do dalszej walki jak nic innego.
12. Śmierć Crona
a) Pokonaj Lavosa po śmierci Crona, zabij Magusa i nie niszcz Epocha.
Opis:
- Przejmujemy kontrolę nad Marle, której towarzyszy Lucca. Znajdujemy się w End Of Time. Nasi pozostali towarzysze: Ayla, Robo i Frog leżą nieprzytomni na ziemi. Rozmawiamy z Elderem, który informuje nas o tym, że wraz ze śmiercią Lavosa, Time Gate niedługo zniknie. Jeśli nie chcemy być uwięzieniu w czasie, musimy się stąd jak najszybciej wydostać. Po skończonej rozmowie, przytomność odzyskują pozostałe postacie. Rozmawiamy z każdą z nich. Bohaterowie decydują się na powrót do swoich czasów, tylko Marle się upiera nad próbą uratowania Crona. Wszystkie portale, oprócz dwóch, znikają...
- Akcja przenosi się na Millennium Fair, gdzie sterujemy poczynaniami Marle.
- Kierujemy się do lokacji z dwoma Telepodami, gdzie rozmawiamy z Luccą, która raczy nas dość ciekawym spostrzeżeniem.
- W pewnym momencie z bramy czasoprzestrzennej wylatują Ayla, Robo i Glenn (w ludzkiej postaci!), którzy ścigają Gaspara, żądając od niego pewnego przedmiotu.
- Dowiadujemy się od Glenna, że Elder posiada przedmiot zdolny GO przywrócić, poczym wraz z resztą paczki wskakują ponownie w tunel za Gasparem.
- Zostaje tylko Lucca i Marle, którą wzywa King.
- Marle rozmawia ze swym ojcem, który przygotował dla niej wspaniały prezent: Nadia Bell. Ona jednak nie może zostać i pomóc, gdyż nie chce czekać bezczynnie. Ucieka wraz z Luccą na pokład ocalałego Epocha. Przychodzi Taban, by po chwili odpalić swój nowy wynalazek: fajerwerki.
- Lucca i Marle w Epochu przemierzają cały świat w poszukiwaniu JEGO. Towarzyszy temu oczywiście spis twórców Chrono Trigger.
- Marle stoi samotnie pod drzewem, które jest przykryte śniegiem...
Moje spostrzeżenia:
To zakończenie zrobiło na mnie największe wrażenie. Doznałem małego szoku widząc Glenna w ludzkiej postaci, że nie wspomnę o tym zaangażowaniu, które bohaterowie włożyli w próbę uratowania Crona... Prawdziwa przyjaźń jednak jest w stanie sprostać nawet największym przeciwnościom losu.
Jeśli nie zabiłeś Magusa, zakończenie będzie bardzo podobne, lecz Glenn nadal będzie starym, dobrym Frogiem.
b) Pokonaj Lavosa po śmierci Crono rozbijając jednak Epocha.
Opis:
- Przejmujemy kontrolę nad Marle, której towarzyszy Lucca. Znajdujemy się w End Of Time. Nasi pozostali towarzysze: Ayla, Robo, Frog i Magus leżą nieprzytomni na ziemi. Rozmawiamy z Elderem, który informuje nas o tym, że wraz ze śmiercią Lavosa Gate się zamknie. Jeśli nie chcemy być uwięzieniu w czasie, musimy się stąd jak najszybciej wynosić. Po skończonej rozmowie przytomność odzyskują pozostałe postacie. Rozmawiamy z każdą z nich. Bohaterowie decydują się na powrót do swoich czasów, tylko Marle się upiera nad próbą uratowania Crona. Wszystkie portale znikają...
- Akcja przenosi się na Millennium Fair, gdzie sterujemy poczynaniami Marle.
- Zanim pójdziemy do lokacji z dwoma teleporterami, gdzie rezyduje Lucca, musimy odnaleźć Magusa, Glenna, Ayle i Roba.
- Kierujemy się do lokacji z dwoma Telepodami i tam rozmawiamy z Luccą, która raczy nas swym nowym wynalazkiem. Otóż przekształciła ona jeden z teleporterów tak, by stał się on Time Machine.
- Lucca sprowadza Gaspara, który tłumaczy sposób wskrzeszenia Crona Marle.
- Marle zostaje wezwana przez King. Lucca wraz z pozostałymi przenosi się w czasie jednocześnie obiecując, że sprowadzi TEGO idiotę z powrotem.
- Marle rozmawia ze swym ojcem, który przygotował dla niej wspaniały prezent: Nadia's Bell. Obydwoje go zawieszają, lecz Princess Nadia zapomina wypuścić balony z rąk, przez co zostaje przez nie porwana wysoko w górę.
- Ląduje pod pewnym, pokrytym śniegiem, drzewem...
Moje spostrzeżenia:
Kolejne, bardzo dobre zakończenie.
- Jeśli uratowałeś Larę przed kalectwem, to będzie stała i zachęcała Tabana do tańca, lecz jeśli Ci się to nie udało, to będzie po prostu siedziała przy boku swego ukochanego męża.
- Jeśli rozwaliłeś Epocha i zabiłeś Magusa, to Glenn nadal pozostanie w żabiej formie.
13. Oficjalne zakończenie
a) Wskrześ Crona, poczym udaj się do Lavosa albo przez Bucket w End Of Time, albo przez Black Omen. Nie niszcz Epocha.
Opis:
- Crona budzi jeden z żołnierzy króla przy dźwiękach Leene Bell. Oświadcza mu on, że wyrok spoczywający na jego głowie, zostaje unieważniony i że musi natychmiast się udać do pałacu.
- Tam Crono staje przed obliczem Kinga, który sprawia wrażenie wyraźnie poirytowanego.
- Nagle do komnaty wbiega Marle, która zaczyna bronić ze wszystkich sił Crona.
- King nie chce jej słuchać, więc pyta o radę Pierra. Ten oznajmia, że Crono był ostatnio bardzo zajęty. Marle ma oczywiście do niego pretensje, próbuje wyjaśnić, że muszą uratować przyszłość. Ku jej zdumieniu, ojciec dokańcza za nią to zdanie.
- Na scenę wchodzą kolejno - Doan, King Guardia z 600 AD, Kino, którzy tłumaczą, jak Crono i spółka uratowali przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.
- Zza tronu wyłania się Lucca trzymając w rękach Gate Key.
- King wyraża swój podziw dla niej, Crona i reszty drużyny.
- Akcja przenosi się na Millennium Fair, gdzie Crono zostaje okrzyknięty bohaterem.
- Udajemy się do lokacji z dwoma Telepodami i tam następuje pożegnanie przyjaciół...
- Pod koniec, kiedy Lucca, Crono i Marle mają zamiar udać się świętować swoje zwycięstwo, pojawia się kot Crona i jego matka. Obydwoje wpadają do Time Gate, który się zamyka nim ktokolwiek zdąży coś na to poradzić.
- Trójka przyjaciół postanawia wyruszyć na poszukiwania, lecz zanim to nastąpi, Marle zostaje wezwana przed oblicze swego ojca.
- King cieszy się, że jego córka już nigdzie nie będzie musiała wyjeżdżać. Przynosi Nadia's Bell.
- Crono i Lucca biegną do Epocha, a Marle po krótkich wyjaśnieniach Kingowi, rusza tuż za nimi.
- Do akcji wkracza Taban uaktywniając swój nowy wynalazek: fajerwerki.
- Jesteśmy świadkami jak Crono, Lucca i Marle na pokładzie Epocha przemierzają świat w poszukiwaniu Mom i Cat.
Moje spostrzeżenia:
Całkiem interesujące i tak samo ciekawe zakończenie. Jestem pewien, że nawet, gdybyś obejrzał je choć jeden raz, nie zapomnisz go do końca swych dni...
b) Pokonaj Lavosa niszcząc przy tym Epocha.
Opis:
- Crona budzi jeden z żołnierzy króla, przy dźwiękach Leene Bell. Oświadcza mu on, że wyrok spoczywający na jego głowie, zostaje unieważniony, i że musi natychmiast się udać do pałacu.
- Tam Crono staje przed obliczem Kinga, który sprawia wrażenie wyraźnie poirytowanego.
- Nagle do komnaty wbiega Marle, która zaczyna bronić ze wszystkich sił Crona.
- King nie chce jej słuchać, więc pyta o radę Pierra. Ten oznajmia, że Crono był ostatnio bardzo zajęty. Marle ma oczywiście do niego pretensje, próbuje wyjaśnić, że muszą uratować przyszłość. Ku jej zdumieniu, ojciec dokańcza za nią to zdanie.
- Na scenę wchodzą kolejno - Doan, King Guardia z 600 AD, Kino, którzy tłumaczą jak Crono i spółka uratowali przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.
- Zza tronu wyłania się Lucca trzymając w rękach Gate Key.
- King wyraża swój podziw dla niej, Crona i reszty drużyny.
- Akcja przenosi się na Millennium Fair, gdzie Crono zostaje okrzyknięty bohaterem.
- Udajemy się do lokacji z dwoma Telepodami i tam następuje pożegnanie przyjaciół...
- Marle zostaje wezwana przez swego ojca, Kinga.
- Ma on dla niej prezent w postaci dużego, okazałego dzwonu.
- Marle, przy pomocy Crona, mocuje Nadia's Bell, lecz zapomina wypuścić balony z rąk, przez co zostaje przez nie porwana.
- Crono wyrusza jej na ratunek.
- I tak, trzymając w objęciach swą ukochaną, leci pośród gwiazd...
Moje spostrzeżenia:
Prawdziwy majstersztyk. Wspaniałe zakończenie jednej z najlepszych gier j-rpg w historii, wprost doskonała nagroda za te wszystkie nieprzespane noce, opuszczone lekcje czy trudności, z którymi musieliśmy się borykać przechodząc Chrono Trigger. Muzyka, dialogi... Wszystko to tworzy wspaniałą, harmonijną całość, którą zapewne będziesz zawsze miło wspominał.
- Jeśli uratowałeś Larę przed kalectwem, to będzie stała i zachęcała Tabana do tańca, lecz jeśli Ci się to nie udało, to będzie po prostu siedziała przy boku swego ukochanego męża.
- Jeżeli zapomniałeś wypuścić Chancellora ze skrzyni w roku 600 AD, to jego miejsce zajmie Pierr.
- Jeśli zdecydowałeś się zabić Magusa, po prostu się on nie pojawi.
Komentarze (6)
jarko
Emi
Dodaj komentarz
Wpisz treść komentarza w opowiednim polu. Pamiętaj, że HTML jest niedozwolony.
Niezarejestrowani użytkownicy uzupełniają również pole autora.
Konieczna jest również weryfikacja niezalogowanych użytkowników.
Wypowiedzi obraźliwe, infantylne oraz nie na temat będą moderowane - pisząc postaraj się zwiększyć wartość dyskusji.